Rynek statków elektrycznych osiągnie 16,2 mld USD w 2030 roku. Polska ma udział w jego rozwoju [GALERIA]

Strona główna Transport, Elektromobilność Rynek statków elektrycznych osiągnie 16,2 mld USD w 2030 roku. Polska ma udział w jego rozwoju [GALERIA]

Marek Grzybowski

02.02.2022 Źródło: Własne

Prognozuje się, że rynek statków elektrycznych na świecie wzrośnie z 4,7 mld USD w 2021 r. do 16,2 mld USD do 2030 r., przy rocznej dynamice wynoszącej 14,9% w latach 2021–2030 – szacują autorzy raportu Electric Ship Market by Type - Global Forecast to 2030.

Pokaż cały artykuł
Rynek statków elektrycznych osiągnie 16,2 mld USD w 2030 roku. Polska ma udział w jego rozwoju [GALERIA] - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Marek Grzybowski

Prognozuje się, że rynek statków elektrycznych na świecie wzrośnie z 4,7 mld USD w 2021 r. do 16,2 mld USD do 2030 r., przy rocznej dynamice wynoszącej 14,9% w latach 2021–2030 – szacują autorzy raportu Electric Ship Market by Type - Global Forecast to 2030. 

Autorzy raportu zakładają, że elektrycznych układy napędowe  będą coraz powszechniejsze,  a ich wprowadzanie na rynek nabierze tempa po 2025 r. Uzasadniają to zaostrzeniem polityki ograniczającej użycie tradycyjnych paliw do napędu statków i eksploatacji jednostek z siłowniami o dużej emisji substancji szkodliwych. 

Europa przoduje 

W zależności od regionu przewiduje się, że rynek statków elektrycznych w Europie wzrośnie o najwyższą wartość, z 3 358 mln USD w 2021 r. do 11 922 mln USD w 2030 r. 

Wzrost  popytu będzie dotyczył praktycznie wszystkich rodzajów jednostek. Oczekuje się wprowadzenia na rynek w pełni elektrycznych promów i statków pasażerskich, holowników i jachtów. Budować będzie się również tego typu statki wycieczkowe. 

W Europie przodują kraje skandynawskie. Norwegia, Finlandia i Dania już parę lat aktywnie zaczęły zastępować konwencjonalne promy pasażerskie w pełni elektrycznymi promami pasażerskimi. 

Beneficjentem tej polityki są również polskie stocznie. Crist i Remontowa Shipbuilding mają silną pozycję na rynku budowy promów elektrycznych dla odbiorców z krajów skandynawskich. W Gdańsku i Gdyni powstawały statki na rynek norweski, fiński i brytyjski. 

Obok tradycyjnych baterii na statkach elektrycznych wykorzystuje się ogniwa paliwowe. Przewiduje się  wprowadzenie zdalnie sterowanych statków z napędem elektrycznym. 

Elektryczne i autonomiczne

W niedługiej perspektywie  wejdą również do eksploatacji statki autonomiczne lub co najmniej bezzałogowe lub z załogami kadłubowymi. napędzają wzrost rynku w Europie. W Norwegii prowadzone są próby z małym kontenerowcem. Jednostka ta zapewni transport między fabryką nawozów Yara w Herøya i portami w Brevik i Larvik. Statek umożliwi wyeliminowanie 40 000 transportów drogowych między fabryką nawozów a wymienionymi portami. W efekcie znacznie zmniejszy się emisje NOx i CO2 wytwarzane przez transport ciężarowy.

Niedawno Mitsui OSK Lines (MOL) poinformowało, że wprowadził na morze przybrzeżny autonomiczny kontenerowiec Mikage. Statek przeszedł pomyślnie próby morskie. To pierwsza tego typu jednostka na świecie, o czym informowaliśmy na łamach GospodarkaMorska.pl. 

Bezzałogowy kontenerowiec Mikage o pojemności 194 TEU, pływający w barwach Imoto Lines, samodzielnie przepłynął z portu Tsuruga w japońskiej prefekturze Fukui do Sakai w prefekturze Tottori. Statek pokonał około 300 kilometrów, a próby odbyły się w dniach 24 i 25 stycznia br.

Około pięć lat temu Rolls-Royce i fiński operator FinFerries zaprezentowali pierwszy w świecie w pełni autonomiczny prom. Układ sterowania został zamontowany na działającej jednostce. Rejs z zaproszonymi gośćmi odbył się w rejonie archipelagu na południe od miasta i portu Turku w Finlandii. 54-metrowy prom z 80 pasażerami  wykrywał przeszkody dzięki czujnikom i sztucznej inteligencji - Rolls-Royce Ship Intelligence. 

W 2027 r. statki za ponad 9,3 mld USD

Autorzy raportu „Electric Ships Market Statistics 2027” w 2020 r. oszacowali rynek statków elektrycznych na 5 114,6 mln USD. Przewidują, że globalny rynek statków elektrycznych osiągnie 9 361,4 mln USD do 2027 r. Taką wartość osiągnie przy założonej rocznej stopie wzrostu (CAGR) wynoszącej w latach 2021-2027 10,6%. Ich zdanie armatorzy będą decydować się na jednostki elektryczne, bo „statki elektryczne mają takie zalety, jak łatwa konserwacja, niskie koszty eksploatacji i mogą pomieścić więcej ładunku i pasażerów dzięki mniejszym rozmiarom układu napędowego”. 

Niewątpliwie popyt na statki elektryczne systematycznie rośnie. Może nie jest tak duży jak na samochody, ale wszelkie przesłanki pozwalają stwierdzić, że na niektórych rynkach statki z napędem elektrycznym będą cieszyły się dużym popytem. 

Wraz z rozwojem napędów, „konstruktorzy i operatorzy statków zmierzają w kierunku automatyzacji i integracji nowo budowanych statków oraz wyposażają istniejące statki w napęd hybrydowy i elektryczny – podkreślają autorzy raportu i uzasadniają te działania jako „odpowiedź na regulacje IMO 2020”. 

Świat stawia na napęd elektryczny

Zauważa się, że dominują tu armatorzy z Norwegii, Stanów Zjednoczonych, Grecji, Chin i Francji. To oni aktywnie zaangażowali się w modernizację flot i wprowadzanie statków wyposażonych w nowe technologie i wprowadzają na znaczną skalę napędy hybrydowe i elektryczne. 

Problemem jest ciężar silnika, który waży około 2300 ton. Chodzi o to, że „istnieje ogromna różnica między pojemnością silnika statku z silnikiem Diesla a statkiem elektrycznym w ilości ładunku, który może on przewieźć. Wyzwaniem jest również wypełnienie luki w obecnej technologii akumulatorów” – uważają autorzy raportu. Zaletą jest natomiast to, że jest to „czystszy środek transportu wodnego. Dodatkowo koszt eksploatacji statku elektrycznego jest znacznie niższy niż statku z silnikiem Diesla”.

Popyt na konwersję. Nauta gotowa

Rośnie również popyt na przebudowę statków z tradycyjnym napędem na hybrydowe. Jako przykład przebudowy podaje się, że Wartsila podpisała umowę z Hagland Shipping AS na modernizację drobnicowców działających na rynku „short see” z silnikami Diesla na hybrydowy napęd akumulatorowy. 

Podobną przebudowę wykonywała Nauta dla skandynawskiego operatora floty offshore. Na statku Viking Neptun (Offshore Support Vessel)  system napędowy został zmodernizowany do hybrydowego poprzez zainstalowanie dwóch zestawów akumulatorów Wartsila o mocy 870 kWh i czterech wstępnie zainstalowanych napędów o mocy 1,25 MW w kontenerach. Kontenery z pakietami baterii połączono z rozdzielnicami kablami zasilającymi i sterującymi, wdrożono nowy oddzielny system chłodzenia pakietów akumulatorów wodą słodką. Wzmocniono istniejącą konstrukcję kadłuba, zamontowano fundamenty i uchylne ucha oraz zainstalowano kable zasilające dla wieży VLS.

Przebudowy statków na jednostki elektryczne będą obejmować coraz większe statki. Na przykład pierwszy w pełni elektryczny statek towarowy w Chinach może przebyć 80 km i przewieźć 2200 ton ładunku. Duży kontenerowiec może przewieźć około 200 tys TEU w kontenerach. 

Norwegia liderem. Remontowa dostawcą

Oczekuje się, że Norwegia będzie w dalszym ciągu wymieniać flotę na promy elektryczne. Według autorów raportu „A Smarter Journey”, opublikowanego przez firmy Siemens i Bellona w czerwcu 2018 r., z liczącej 180 statków norweskiej floty promowej 70% można będzie przebudować na napęd akumulatorowy lub hybrydowy. Zakłada się, że Norwegowie przebudują lub wprowadzą na rynek 84 nowych promów na napęd całkowicie elektryczny, a 43 promy zostaną wymienione na statki w których zastosowana zostanie  technologia hybrydowa.

Wśród głównymi graczy na rynku statków elektrycznych wymienia się potęgi: Kongsberg (Norwegia), ABB (Szwajcaria), Wartsila (Finlandia), Norwegian Electric Systems AS (Norwegia), Corvus Energy (Kanada), General Dynamics Electric Boat (USA), MAN Energy Solutions SE (Niemcy) Vard (Norwegia), Siemens (Niemcy) i Leclanché SA (Szwajcaria). 

"Gracze ci przyjęli różne strategie rozwoju, takie jak kontrakty, przejęcia, ekspansje, wprowadzanie nowych produktów oraz partnerstwa i umowy, aby dalej rozszerzać swoją obecność na rynku statków elektrycznych" – zauważają autorzy raportu Electric Ship Market by Type (Fully Electric, Hybrid), System, Mode of Operation (Manned, Remotely Operated, Autonomous), Ship Type (Commercial, Defense), Power, Range, Tonnage, End Use (Linefit and Retrofit), and Region - Global Forecast to 2030.

Polska hubami. Crist i Cador zarządzają 

Analiza raportów nt. perspektyw budowy statków elektrycznych lub jednostek z innymi napędami przyjaznymi dla środowiska potwierdza słuszność decyzji o utworzenie w Polsce hubu produkcji statków zeroemisyjnych z zapleczem pozwalającym na ich zasilanie z lądu. Słusznie, że hub ten powstał w Bałtyckim Porcie Nowych Technologii w Gdyni.

Jego koordynatorem została stocznia Crist, którą wspiera Stocznia Remontowa Nauta ora firma projektowa Cador, która jest koordynatorem hubu ICT & AI. Włączenie się do hubu Grupy Technologicznej ASE z magazynami energii oraz polski TSG Solutions zapewniający system tankowania i bunkrowania ekologicznych paliw.

W tej chwili Crist buduje kolejne promy elektryczne dla odbiorcy z Finlandii. Operator otrzyma kompletne statki, w których silniki wysokoprężne spełniają jedynie rolę zabezpieczającą statek w przypadku pływania w warunkach ekstremalnych. 

Wybrane kontrakty ze świata: 

• We wrześniu 2019 r. Corvus Energy otrzymał kontrakt od AIDA Cruises (Niemcy) na dostawę pakietu akumulatorów do swoich statków wycieczkowych. W ramach tego kontraktu Corvus Energy dostarczy do 2020 roku system magazynowania energii o mocy 10 MWh dla statku AIDAperla.

• ABB wygrało trzy kontrakty z Orange Marine, Global Mercy i Oceano na instalację ich nowo opracowanego systemu napędu elektrycznego Azipod w 2021 roku.

• W lutym 2021 r. Wärtsilä podpisała umowę o strategicznym partnerstwie z SAACKE, niemieckim globalnym dostawcą morskich instalacji opalania dla statków pełnomorskich, elektrowni przybrzeżnych i zbiornikowców LNG.

• W listopadzie 2020 r. Wärtsilä wygrała kontrakt na dostawę silników i szeregu rozwiązań elektrycznych dla dwóch nowych promów budowanych w China Merchants Jinling Shipyard (Weihai) w Chinach.

• W lutym 2019 r. Corvus Energy otrzymał kontrakt od Norwegian Electric Systems (Norwegia) na największy na świecie zestaw akumulatorów do statku o napędzie hybrydowym.

• W październiku 2019 r. General Dynamics Electric Boat, spółka zależna należąca w całości do General Dynamics, otrzymała kontrakt od Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych o wartości 434 mln USD na zapewnienie wsparcia stoczni ołowianej, badań rozwojowych i prac projektowych dla okrętów podwodnych klasy Virginia.

• W sierpniu 2019 r. Vard otrzymał od Yara kontrakt na budowę autonomicznego elektrycznego kontenerowca o nazwie Yara Birkeland. Wartość kontraktu to 29 mln USD (250 mln NOK).

• W grudniu 2018 r. Siemens otrzymał kontrakt od AKOFS OFFSHORE (Norwegia) na modernizację swojego statku AKOFS Seafarer za pomocą rozwiązania do magazynowania energii BlueVault firmy Siemens. 

Źródła: dane operatorów oraz Global Electric Ships Market Report, History and Forecast 2016-2027; Electric Ship Market by Type (Fully Electric, Hybrid), System, Mode of Operation (Manned, Remotely Operated, Autonomous), Ship Type (Commercial, Defense), Power, Range, Tonnage, End Use (Linefit and Retrofit), and Region - Global Forecast to 2030, własne analizy rynku. 

Źródło:
Własne

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.