Marek Grzybowski
Ponad 100 tys. statków z
siłowniami zasilanymi wodorem będzie pływało w 2050 r. Do ich
bunkrowania potrzeba będzie ponad 20 portowych stacji bunkrowania -
prognozują eksperci Hyon. Port Gdynia ma Hub wodorowy, a Bałtycki
Klaster Morski i Kosmiczny ma huby, których firmy posiadają wiedzę jak
zaprojektować i zbudować statki i instalacje pozwalające na
wykorzystanie wodoru na morzu i na lądzie.
Norweska firma
zajmująca się bunkrowaniem wodoru Hyon, której większościowymi
właścicielami są Nel, Norwegian Hydrogen i Saga Pure Øystein Stray
Spetalen planuje wprowadzenie swoich akcji do obrotu na Euronext Growth
po pomyślnym zakończeniu oferty prywatnej.
Korony na wodór
HYON
z sukcesem zakończył ofertę prywatną o wartości 50 mln NOK, wyceniając
firmę na 130 mln NOK, a 21 stycznia br. ogłosił zamiar umieszczenia
firmy na liście Euronext Growth.
– Prywatna oferta przekroczyła
[założoną wartość – MG] i wzbudziła duże zainteresowanie inwestorów.
Umieszczenie i potencjalne notowanie pozwoli firmie HYON na dalszy
wzrost i rozwój, aby wykorzystać wiodącą pozycję na rynku morskich
rozwiązań w zakresie paliw wodorowych - ogłosił Jørn Kristian Lindtvedt,
dyrektor generalny HYON.
HYON opracowuje technologię
bunkrowania do pierwszej na świecie komercyjnej stacji bunkrowania
wodoru pod ciśnieniem dla sektora morskiego w Hellesylt Hydrogen Hub.
HYON
zakończył ofertę prywatną oferując 21 367 521 akcji po cenie 2,34 NOK
za akcję. Akcje zostały wykupione na pniu, przynosząc emitentowi zysk
brutto w wysokości 50 mln NOK. Spółkę wyceniono na około 130 milionów
NOK.
Ekscytujące projekty
– Jesteśmy zadowoleni z
dużego zainteresowania HYON. Ponieważ firma koncentruje się na
opracowywaniu wiodących technologii bunkrowania wodoru - mówił Bjørn
Simonsen, dyrektor generalny Saga Pure i członek zarządu Zarząd HYON.
Tak
dobry wynik w ofercie prywatnej uzyskano dzięki „silnemu zespołowi i
ekscytującym projektom znajdującym się w przygotowaniu” – twierdzi
Simonsen, podkreślając, że „widzimy, że przyczyniają się one do
kształtowania przyszłości wodoru w sektorze morskim”.
Wpływy
netto z emisji niepublicznej zostaną wykorzystane do sfinansowania
wzrostu i skali dokonanych inwestycji oraz do wzmocnienia bilansu dla
ogólnych celów korporacyjnych.
– HYON wypełnia ważną lukę w
łańcuchu wartości, która ma kluczowe znaczenie dla sukcesu wodoru w
zastosowaniach morskich, zarówno w Norwegii, jak i poza nią. Dlatego
cieszymy się, że będziemy wspierać HYON i współpracować z nimi w celu
realizacji tego ważnego rynku, który ma ogromny potencjał wzrostu w
przyszłości - mówi Jon André Løkke, dyrektor generalny Nel.
Hub wodorowy w fiordzie Geirangerfjord
W
Norwegii działa już od pewnego czasu Hellesylt Hydrogen Hub. To
konsorcjum wiodących graczy w dziedzinie wodoru. Grupa otrzymała 37,6
mln NOK w ramach programu finansowania PILOT-E na rozwój zakładu
produkcji wodoru, który może dostarczać wodór promom i statkom
wycieczkowym poruszającym się w obrębie Geirangerfjord. Zakład może
produkować wodór również na potrzeby innych zastosowań mobilnych.
Ambicją
uczestników konsorcjum jest osiągnięcie zerowej emisji w
Geirangerfjord, jednym z dwóch fiordów zaliczanych w Norwegii do
światowego dziedzictwa. Poprzez lokalną produkcję ekologicznego wodoru
będzie on chroniony przed zanieczyszczeniami emitowanymi przez statki i
pojazdy lądowe.
Liderem konsorcjum jest Flakk Gruppen z Hexagon
Composites (dostawca systemów magazynowania wodoru). Jego członkami są:
Hyon (integrator rozwiązań wodorowych), TAFJORD (dostawca energii
wodnej), Fiskerstrand (firma projektowa i stocznia), Gexcon (zapewnia
usługi zarządzania bezpieczeństwem i ryzykiem), SINTEF (instytut
badawczy) oraz gmina Stranda. Podmioty te występują jako kluczowi
partnerzy hubu.
Testy bezpieczeństwa – wodór pod kontrolą
–
Jesteśmy bardzo szczęśliwi i wdzięczni, że jesteśmy częścią Hellesylt
Hydrogen Hub i otrzymaliśmy program finansowania PILOT-E. Z
niecierpliwością czekamy na współpracę z naszymi partnerami w celu
opracowania ekologicznego rozwiązania wodorowego dla Geirangerfjordu –
powiedział Geirmund Vislie, wiceprezes ds. bezpieczeństwa wodoru w
Gexcon AS i wyjaśnił, że „Gexcon w projekcie skupi się na dwóch
obszarach.
– W pierwszej kolejności wykonamy analizy
bezpieczeństwa i będziemy nadzorować bezpieczeństwo procesowe w całym
projekcie. Po drugie, istniejącą technologię przesyłania wodoru pod
ciśnieniem z magazynu do zbiorników paliwa w pojazdach należy dostosować
do szybkości pompowania paliwa wymaganych [w czasie bunkrowania – MG]
statków – mówi o planach Geirmund Vislie.
W ośrodku testowym
Gexcon w Sotra prowadzone będą testy rozwiązań technicznych niezbędnych
do zbudowania zakładu produkcji i systemów bunkrowania. Firma skupi się
na określeniu procedur bezpieczeństwa tworzonych rozwiązań technicznych.
Wodorowa Gdynia
Przypomnijmy,
że Zarząd Morskiego Portu Gdynia zainicjował niedawno prace nad
utworzeniem hubu wodorowego, o czym pisaliśmy na łamach portalu GospodarkaMorska.pl (serwis video: gospodarkamorska.pl ).
–
Stymulowani przez programy unijne widzimy przed sobą szereg wyzwań, ale
również szans, które musimy wykorzystać – mówił Jacek Sadaj, prezes
Zarządu Morskiego Portu Gdynia, otwierając spotkanie zainteresowanych
stron.
– Hub miałby funkcjonować w ramach Pomorskiej Doliny
Wodorowej, na którą składają się trzy projekty – zasilane wodorem
autobusy komunikacji miejskiej w Tczewie, Gdańsku, Gdyni i Wejherowie,
wodorowe połączenie kolejowe między Gdynią a Helem, nazywane „Hy-way to
Hel” oraz wodorowe połączenia morskie krótkiego zasięgu pomiędzy
Gdańskiem i Gdynią a Helem. Centrum tych wszystkich projektów
umiejscowione jest w Gdyni – informowaliśmy na łamach GospodarkaMorska.pl
W
czasie tego spotkania Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni
ds. gospodarki powiedziała, że „Gdynia chce być prekursorem, podobnie
jak było w przypadku elektromobilności” i zapowiedziała: „Mamy śmiałe
plany dotyczące komunikacji miejskiej. Mamy też obawy co do możliwości
ich realizacji. Część z nich jest techniczna, część finansowa. W
szacunku długookresowym opłacalność jest jednak wysoka”.
Pomorskie firmy mają wodorowy potencjał
Bałtycki
Klaster Morski i Kosmiczny ma dwa huby, które mogą uczestniczyć w
kompleksowych rozwiązaniach związanych z zastosowaniem zielonego wodoru
zarówno w żegludze, jak i na lądzie. Są to: Baltic ZEV Innovation HUB
oraz Baltic GreenTECH HUB. Koordynatorem pierwszego jest CRIST, a
koordynatorem drugiego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Partnerem
strategicznym hubów jest Grupa Technologiczna ASE.
W czasie
styczniowego spotkania hubów ustalono, że Baltic ZEV Innovation HUB może
produkować w Polsce statki zeroemisyjne, a firmy działające w Klastrze
są w stanie wykonać instalacje do produkcji i bunkrowania lub tankowania
wodorem. Grupa Technolologiczna ASE ma na swoim koncie działający
magazyn energii. Taki magazyn usytuowano na terenie kampusu
technologicznego ASE przy ulicy Narwickiej w Gdańsku. Zbudowany przez
Elmech-ASE z Pruszcza Gdańskiego, która jest częścią grupy tworzącej w
sumie 11 spółek, o czym informowaliśmy w portalu GospodarkaMorska.pl
(relacja: gospodarkamorska.pl).
Magazyn energii już mamy
–
Pracując przy tym projekcie wykorzystaliśmy nasze ponad 30-letnie
doświadczenie w zakresie zasilania gwarantowanego oraz obsługi systemu
baterii Xilar – mówił dla naszego portalu Arkadiusz Marat, prezes
zarządu Elmech-ASE.
Dariusz Jachowicz, prezes Grupy
Technologicznej ASE podkreśla, że magazyn energii to efekt trzech dekad
licznych doświadczeń w zarządzaniu energią. – To kolejny krok w
rozbudowę systemów związanych z ekologicznymi źródłami energii.
Prezentujemy konkretne i bardzo praktyczne rozwiązanie dla naszej firmy,
jak i potencjalnych klientów – mówi Dariusz Jachowicz, prezes Grupy
Technologicznej ASE.
Podkreślmy, że magazyn energii budowany
przez Elmech-ASE może działać zarówno na lądzie jak i być wykorzystywany
na jednostkach pływających. Magazyn jest zbudowany w oparciu o baterie
litowo-jonowe, w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej.
–
Jest to najnowsza technologia cechująca się niską palnością i wysoką
wydajnością – podkreślał Marat w czasie uruchamiania instalacji. – Moc
magazynu to 50 kilowatów, a pojemność – blisko 200 kilowatogodzin.
Wodór na lądzie i na morzu
Członek
Klastra BSSC, Grupa ASE od lat współpracuje z Lotosem, który uruchomił
przed dwoma laty projekt PURE H2 o wartości 10 mln euro. Obejmuje on
budowę dwóch instalacji wodorowych przez Lotos, który obecnie
przejmowany jest przez Orlen.
– Wodór powstanie w procesie
elektrolizy, czyli rozkładu wody przy użyciu energii elektrycznej.
Jeżeli do jego produkcji zostanie wykorzystana energia pochodząca ze
źródeł odnawialnych, to taki wodór będzie według klasyfikacji Unii
Europejskiej wodorem zielonym. Wykorzystanie go do procesów
rafineryjnych spowoduje, że tradycyjne paliwa wytwarzane z ropy
naftowej, staną się paliwami bardziej ekologicznymi. Jednocześnie w
procesie elektrolizy nie tworzą się gazy cieplarniane – informował przed
dwoma laty Lotos.
Cenną inicjatywą jest chęć włączenia się do działania w Hubie ZEV oraz Hubie wodorowym firmy TSG Solutions Polska.
–
TSG Solutions posiada doświadczenie w budowie stacji paliw, które można
wykorzystać również w praktyce morskiej – mówiła Anna Kufel,
specjalista w TSG, firmy która na bieżąco współpracuje z innym członkiem
BSSC, Grupą ASE. Przydatna w tym hubie będzie również wiedza Macieja
Spigarskiego, którego firma zajmuje się produkcją paliw kosmicznych.
Tak
więc hub statków zeroemisyjnych posiada potencjał, by oferować
kompleksowe rozwiązania, projektowanie i budowę statków zeroemisyjnych
oraz projektowanie i instalacje systemów zasilania takich jednostek z
lądu. GreenTECH HUB oferuje układy zarządzania energią i instalacje
lądowe. Bez względu, czy jest to zasilanie energią elektryczną, LNG,
wodorem, amoniakiem, czy metanolem.
Ten potencjał wiedzy i
kompetencji udało nam się zintegrować w hubie Bałtyckiego Klastra
Morskiego i Kosmicznego. Polskie firmy są więc w stanie oferować
kompleksowe rozwiązania pozwalające na wykorzystanie zielonego wodoru, w
porcie, na morzu i w komunikacji miejskiej. Nasze huby stoją już
blokach. Gotowe do startu w wodorowe technologie. Czekamy na sygnał
startera.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Chiński producent łopat do turbin wiatrowych rozwija innowacyjną metodę oceny chropowatości
Nowy cel UE – Polska bez szans?
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Sławomir Bałdyga
Prezes Schneider Electric na Europę Środkowo-Wschodnią: Nie będzie transformacji energetycznej bez elastycznej dystrybucji
„Szczecin powinien być przykładem dla innych miast” – podsumowanie konferencji energetycznej
W Bydgoszczy powstanie biogazowania za około 126 mln zł