Wodorowe technologie na morzu i lądzie warte inwestycji. Szansa dla Gdyni i Bałtyckich HUBów [GALERIA]

Strona główna Energetyka, OZE Wodorowe technologie na morzu i lądzie warte inwestycji. Szansa dla Gdyni i Bałtyckich HUBów [GALERIA]

Marek Grzybowski

23.01.2022 Źródło: Własne

Ponad 100 tys. statków z siłowniami zasilanymi wodorem będzie pływało w 2050 r. Do ich bunkrowania potrzeba będzie ponad 20 portowych stacji bunkrowania - prognozują eksperci Hyon. Port Gdynia ma Hub wodorowy, a Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny ma huby, których firmy posiadają wiedzę jak zaprojektować i zbudować statki i instalacje pozwalające na wykorzystanie wodoru na morzu i na lądzie.

Pokaż cały artykuł
Wodorowe technologie na morzu i lądzie warte inwestycji. Szansa dla Gdyni i Bałtyckich HUBów [GALERIA] - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Hyon

Ponad 100 tys. statków z siłowniami zasilanymi wodorem będzie pływało w  2050 r. Do ich bunkrowania potrzeba będzie ponad 20 portowych stacji bunkrowania  - prognozują eksperci Hyon. Port Gdynia ma Hub wodorowy, a Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny ma huby, których firmy posiadają wiedzę jak zaprojektować i zbudować statki i instalacje pozwalające na wykorzystanie wodoru na morzu i na lądzie. 

Norweska firma zajmująca się bunkrowaniem wodoru Hyon, której większościowymi właścicielami są Nel, Norwegian Hydrogen i Saga Pure Øystein Stray Spetalen  planuje wprowadzenie swoich akcji do obrotu na Euronext Growth po pomyślnym zakończeniu oferty prywatnej.

Korony na wodór

HYON z sukcesem zakończył ofertę prywatną o wartości 50 mln NOK, wyceniając firmę na 130 mln NOK, a 21 stycznia br. ogłosił zamiar umieszczenia firmy na liście Euronext Growth.

– Prywatna oferta przekroczyła [założoną wartość – MG]  i wzbudziła duże zainteresowanie inwestorów. Umieszczenie i potencjalne notowanie pozwoli firmie HYON na dalszy wzrost i rozwój, aby wykorzystać wiodącą pozycję na rynku morskich rozwiązań w zakresie paliw wodorowych - ogłosił Jørn Kristian Lindtvedt, dyrektor generalny HYON.

HYON opracowuje  technologię bunkrowania do pierwszej na świecie komercyjnej stacji bunkrowania wodoru pod ciśnieniem dla sektora morskiego w Hellesylt Hydrogen Hub.

HYON zakończył ofertę prywatną oferując  21 367 521 akcji po cenie 2,34 NOK za akcję. Akcje zostały wykupione na pniu, przynosząc emitentowi zysk brutto w wysokości 50 mln NOK. Spółkę wyceniono na około 130 milionów NOK.

Ekscytujące projekty

– Jesteśmy zadowoleni z dużego zainteresowania HYON. Ponieważ firma koncentruje się na opracowywaniu wiodących technologii bunkrowania wodoru - mówił Bjørn Simonsen, dyrektor generalny Saga Pure i członek zarządu Zarząd HYON.

Tak dobry wynik w ofercie prywatnej uzyskano dzięki „silnemu zespołowi i ekscytującym projektom znajdującym się w przygotowaniu” – twierdzi Simonsen, podkreślając, że „widzimy, że przyczyniają się one do kształtowania przyszłości wodoru w sektorze morskim”.

Wpływy netto z emisji niepublicznej zostaną wykorzystane do sfinansowania wzrostu i skali dokonanych inwestycji oraz do wzmocnienia bilansu dla ogólnych celów korporacyjnych.

– HYON wypełnia ważną lukę w łańcuchu wartości, która ma kluczowe znaczenie dla sukcesu wodoru w zastosowaniach morskich, zarówno w Norwegii, jak i poza nią. Dlatego cieszymy się, że będziemy wspierać HYON i współpracować z nimi w celu realizacji tego ważnego rynku, który ma ogromny potencjał wzrostu w przyszłości -  mówi Jon André Løkke, dyrektor generalny Nel.

Hub wodorowy w fiordzie  Geirangerfjord

W Norwegii działa już od pewnego czasu Hellesylt Hydrogen Hub. To konsorcjum wiodących graczy w dziedzinie wodoru. Grupa otrzymała 37,6 mln NOK w ramach programu finansowania PILOT-E na rozwój zakładu produkcji wodoru, który może dostarczać wodór promom i statkom wycieczkowym poruszającym się w obrębie  Geirangerfjord. Zakład może produkować wodór również na potrzeby innych zastosowań mobilnych.

Ambicją uczestników konsorcjum jest osiągnięcie zerowej emisji w Geirangerfjord, jednym z dwóch fiordów zaliczanych w Norwegii do światowego dziedzictwa. Poprzez  lokalną produkcję ekologicznego wodoru będzie on chroniony przed zanieczyszczeniami emitowanymi przez statki i pojazdy lądowe.

Liderem konsorcjum jest Flakk Gruppen z Hexagon Composites (dostawca systemów magazynowania wodoru). Jego członkami są: Hyon (integrator rozwiązań wodorowych), TAFJORD (dostawca energii wodnej), Fiskerstrand (firma projektowa i stocznia), Gexcon (zapewnia usługi zarządzania bezpieczeństwem i ryzykiem), SINTEF (instytut badawczy) oraz gmina Stranda. Podmioty te występują jako kluczowi partnerzy hubu.

Testy bezpieczeństwa – wodór pod kontrolą

– Jesteśmy bardzo szczęśliwi i wdzięczni, że jesteśmy częścią Hellesylt Hydrogen Hub i otrzymaliśmy program finansowania PILOT-E. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z naszymi partnerami w celu opracowania ekologicznego rozwiązania wodorowego dla Geirangerfjordu – powiedział Geirmund Vislie, wiceprezes ds. bezpieczeństwa wodoru w Gexcon AS i wyjaśnił, że „Gexcon w projekcie skupi się na dwóch obszarach.

– W pierwszej kolejności wykonamy analizy bezpieczeństwa i będziemy nadzorować bezpieczeństwo procesowe w całym projekcie. Po drugie, istniejącą technologię przesyłania wodoru pod ciśnieniem z magazynu do zbiorników paliwa w pojazdach należy dostosować do szybkości pompowania paliwa wymaganych [w czasie bunkrowania – MG] statków – mówi o planach Geirmund Vislie.

W  ośrodku testowym Gexcon w Sotra prowadzone będą testy rozwiązań technicznych niezbędnych do zbudowania zakładu produkcji i systemów bunkrowania. Firma skupi się na określeniu procedur bezpieczeństwa tworzonych rozwiązań technicznych.

Wodorowa Gdynia

Przypomnijmy, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia zainicjował niedawno prace nad utworzeniem hubu wodorowego, o czym pisaliśmy na łamach portalu GospodarkaMorska.pl (serwis video: gospodarkamorska.pl ).

– Stymulowani przez programy unijne widzimy przed sobą szereg wyzwań, ale również szans, które musimy wykorzystać – mówił Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, otwierając spotkanie zainteresowanych stron.

– Hub miałby funkcjonować w ramach Pomorskiej Doliny Wodorowej, na którą składają się trzy projekty – zasilane wodorem autobusy komunikacji miejskiej w Tczewie, Gdańsku, Gdyni i Wejherowie, wodorowe połączenie kolejowe między Gdynią a Helem, nazywane „Hy-way to Hel” oraz wodorowe połączenia morskie krótkiego zasięgu pomiędzy Gdańskiem i Gdynią a Helem. Centrum tych wszystkich projektów umiejscowione jest w Gdyni – informowaliśmy na łamach GospodarkaMorska.pl

W czasie tego spotkania Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki powiedziała, że „Gdynia chce być prekursorem, podobnie jak było w przypadku elektromobilności” i zapowiedziała: „Mamy śmiałe plany dotyczące komunikacji miejskiej. Mamy też obawy co do możliwości ich realizacji. Część z nich jest techniczna, część finansowa. W szacunku długookresowym opłacalność jest jednak wysoka”.

Pomorskie firmy mają wodorowy potencjał

Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny ma dwa huby, które mogą uczestniczyć w kompleksowych rozwiązaniach związanych z zastosowaniem zielonego wodoru zarówno w żegludze, jak i na lądzie. Są to: Baltic ZEV Innovation HUB oraz Baltic GreenTECH HUB. Koordynatorem pierwszego jest CRIST, a koordynatorem drugiego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Partnerem strategicznym hubów jest Grupa Technologiczna ASE.

W czasie styczniowego spotkania hubów ustalono, że Baltic ZEV Innovation HUB może produkować w Polsce statki zeroemisyjne, a firmy działające w Klastrze są w stanie wykonać instalacje do produkcji i bunkrowania lub tankowania wodorem. Grupa Technolologiczna ASE ma na swoim koncie działający magazyn energii. Taki magazyn usytuowano na terenie kampusu technologicznego ASE przy ulicy Narwickiej w Gdańsku. Zbudowany przez Elmech-ASE z Pruszcza Gdańskiego, która jest częścią grupy tworzącej w sumie 11 spółek, o czym informowaliśmy w portalu GospodarkaMorska.pl (relacja: gospodarkamorska.pl).

Magazyn energii już mamy

– Pracując przy tym projekcie wykorzystaliśmy nasze ponad 30-letnie doświadczenie w zakresie zasilania gwarantowanego oraz obsługi systemu baterii Xilar – mówił dla naszego portalu Arkadiusz Marat, prezes zarządu Elmech-ASE.

Dariusz Jachowicz, prezes  Grupy Technologicznej ASE podkreśla, że magazyn energii to efekt trzech dekad licznych doświadczeń w zarządzaniu energią. – To kolejny krok w rozbudowę systemów związanych z ekologicznymi źródłami energii. Prezentujemy konkretne i bardzo praktyczne rozwiązanie dla naszej firmy, jak i potencjalnych klientów – mówi Dariusz Jachowicz, prezes Grupy Technologicznej ASE.

Podkreślmy, że magazyn energii budowany przez Elmech-ASE może działać zarówno na lądzie jak i być wykorzystywany na jednostkach pływających. Magazyn  jest zbudowany w oparciu o baterie litowo-jonowe, w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej.

– Jest to najnowsza technologia cechująca się niską palnością i wysoką wydajnością – podkreślał Marat w czasie uruchamiania instalacji. – Moc magazynu to 50 kilowatów, a pojemność – blisko 200 kilowatogodzin.

Wodór na lądzie i na morzu

Członek Klastra BSSC, Grupa ASE od lat współpracuje z Lotosem, który uruchomił przed dwoma laty projekt PURE H2 o wartości 10 mln euro. Obejmuje on budowę dwóch instalacji wodorowych przez Lotos, który obecnie przejmowany jest przez Orlen.

– Wodór powstanie w procesie elektrolizy, czyli rozkładu wody przy użyciu energii elektrycznej. Jeżeli do jego produkcji zostanie wykorzystana energia pochodząca ze źródeł odnawialnych, to taki wodór będzie według klasyfikacji Unii Europejskiej wodorem zielonym. Wykorzystanie go do procesów rafineryjnych spowoduje, że tradycyjne paliwa wytwarzane z ropy naftowej, staną się paliwami bardziej ekologicznymi. Jednocześnie w procesie elektrolizy nie tworzą się gazy cieplarniane – informował przed dwoma laty Lotos.

Cenną inicjatywą jest chęć włączenia się do działania w Hubie ZEV oraz Hubie wodorowym firmy TSG Solutions Polska.

– TSG Solutions posiada doświadczenie w budowie stacji paliw, które można wykorzystać również w praktyce morskiej – mówiła Anna Kufel, specjalista w TSG, firmy która na bieżąco współpracuje z innym członkiem BSSC, Grupą ASE. Przydatna w tym hubie będzie również wiedza Macieja Spigarskiego, którego firma zajmuje się produkcją paliw kosmicznych.

Tak więc hub statków zeroemisyjnych posiada potencjał, by oferować kompleksowe rozwiązania, projektowanie i budowę statków zeroemisyjnych oraz projektowanie i instalacje systemów zasilania takich jednostek z lądu. GreenTECH HUB oferuje układy zarządzania energią i instalacje lądowe. Bez względu, czy jest to zasilanie energią elektryczną, LNG, wodorem, amoniakiem, czy metanolem.

Ten potencjał wiedzy i kompetencji udało nam się zintegrować w hubie Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. Polskie firmy są więc w stanie oferować kompleksowe rozwiązania pozwalające na wykorzystanie zielonego wodoru, w porcie, na morzu i w komunikacji miejskiej. Nasze huby stoją już blokach. Gotowe do startu w wodorowe technologie. Czekamy na sygnał startera.

Źródło:
Własne

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.