Przedsiębiorstwo użyteczności publicznej Uniper, start-up Hydrogenious LOHC i Jera Americas wraz z Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) pracują nad planem transportu wodoru ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) do Niemiec przy użyciu tzw. technologii ciekłego organicznego nośnika wodoru (LOHC).
Uniper, Hydrogenious LOHC z Niemiec i JERA Americas wraz z Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) ogłosiły 21 marca zawarcie umowy o podjęciu wspólnych działań (JSA) w celu zbadania możliwości transportu wodoru pomiędzy ZEA i Niemcami przy użyciu technologii LOHC (Liquid Organic Hydrogen Carrier) firmy Hydrogenious. Na mocy porozumienia, które zostało ogłoszone podczas wizyty w ZEA Roberta Habecka, niemieckiego ministra federalnego ds. gospodarki i działań na rzecz klimatu, strony zbadają możliwości rozbudowy istniejącej technologii LOHC, aby pomóc w zaspokojeniu rosnącego globalnego zapotrzebowania na transport wodoru. Działania te mają przyspieszyć rozpoczętą już współpracę w zakresie transportu wodoru między oboma krajami, ponieważ największa gospodarka Europy dąży do niezależności energetycznej od Rosji w następstwie inwazji na Ukrainę.
Habeck, który podróżuje po krajach mogących dostarczać Niemcom duże ilości skroplonego gazu ziemnego (LNG) i wodoru, dzień wcześniej podpisał umowę z Katarem w sprawie LNG, a w zeszłym tygodniu - z Norwegią w sprawie wodoru.
- Uniper jest już aktywnie zaangażowany w projekty wodorowe na dużą skalę na Bliskim Wschodzie z myślą o eksporcie wodoru na rynki europejskie i azjatyckie. Nasz zespół ekspertów nieustannie ocenia technologie, które pomogą w komercyjnym transporcie wodoru na dużą skalę za pośrednictwem nośników na nasze rynki. Współpracując z naszymi partnerami ADNOC, Hydrogenious i JERA mamy nadzieję znaleźć najlepsze możliwe rozwiązanie, które wesprze te ambicje - skomentował Niek den Hollander, dyrektor handlowy firmy Uniper.
- Europa dąży do importu bezemisyjnej energii w postaci ekologicznego wodoru. LOHC może być czynnikiem umożliwiającym realizację tego zapotrzebowania na wielką skalę w sposób bezpieczny i efektywny kosztowo. Nie moglibyśmy sobie wyobrazić lepszego konsorcjum projektowego, które mogłoby objąć cały łańcuch wartości od źródła do zużycia. Synergia źródeł energii ADNOC, przejęcia Uniper oraz doświadczenia JERA Americas w handlu energią stworzy płynny łańcuch wartości, który pozwoli wprowadzić czystą energię na europejski rynek – dodał dyrektor generalny i założyciel firmy Hydrogenious, dr Daniel Teichmann.
Wodór jest uznawany za ważne źródło czystej energii, które może zaspokoić znaczną część rosnącego światowego zapotrzebowania na energię. Jest to jednak bardzo lekki pierwiastek, co utrudnia jego transport na duże odległości. Technologia LOHC firmy Hydrogenious zapewnia bezpieczny i tani sposób masowego przechowywania i transportu wodoru, wiążąc cząsteczki wodoru z niepalną cieczą, dzięki czemu jest ona odpowiednia i bezpieczniejsza do transportu i dystrybucji.
- To partnerstwo pozwoli na transport wodoru wyprodukowanego w ZEA do Niemiec za pomocą technologii Hydrogenious i pomoże w dekarbonizacji Europy. Widzimy potencjał w badaniu możliwości powielenia procesu dekarbonizacji, jaki umożliwia łańcuch wartości LOHC, pomiędzy Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi i Azją, a także Stanami Zjednoczonymi i Azją - powiedział Steven C. Winn, dyrektor generalny JERA Americas.
Nośny patent na wielką skalę
Technologia LOHC firmy Hydrogenious opiera się na opatentowanym materiale nośnym - benzyl toluenie (BT). Podczas przechowywania w BT nie dochodzi do strat wodoru, co umożliwia długi czas przechowywania i również przechowywanie dużych ilości. Wodór jest łatwy w obsłudze w warunkach ciśnienia i temperatury otoczenia, nawet w niskich temperaturach, co umożliwia jego obsługę w ramach istniejącej infrastruktury logistyki paliwowej. Jego gęstość energetyczna jest bardzo korzystna, ponieważ w zbiorniku transportowym można przechowywać około pięciu razy więcej energii niż w przypadku sprężonego wodoru. BT jest powszechnie stosowany w przemyśle i dlatego jest dostępny na rynku w dużych ilościach. Ponadto można go ładować wodorem setki razy i nadaje się on do recyklingu. W przypadku łańcuchów dostaw pomiędzy portami na dużą skalę LOHC może stanowić alternatywę dla amoniaku lub ciekłego wodoru.
Konkurencyjną produkcję wodoru w ZEA umożliwia bogaty i tani dostęp do energii odnawialnej oraz istniejąca infrastruktura do produkcji wodoru na dużą skalę. ADNOC planuje wykorzystać swoją produkcję wodoru, infrastrukturę i bazę partnerską, aby przewodzić działaniom Abu Dhabi i ZEA w zakresie wodoru, dążąc do osiągnięcia pozycji jednego z wiodących światowych producentów wodoru i jego paliw nośnych.
We partner with @AdnocGroup , @uniper_energy + #𝗝𝗘𝗥𝗔 Americas to explore #H2 opportunities. We could not imagine a better consortium covering the entire value chain from source to consumption. (1/4) pic.twitter.com/QHHqHzWuhf
— Hydrogenious LOHC Technologies (@hydrogenLOHC) March 21, 2022
Niemcy galopują po zielone
Niemieckie
Ministerstwo dodało, że Uniper, Hydrogenious, ADNOC i JERA rozpoczną
projekt demonstracyjny, który będzie pierwszym krokiem do stworzenia
łańcucha dostaw zielonego wodoru ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich do
niemieckiego portu Wilhelmshaven na Morzu Północnym. Początkowo
tymczasowo stosowany będzie wodór niebieski (wytwarzany z gazu kopalnego
w połączeniu z wychwytywaniem i magazynowaniem dwutlenku węgla), a
następnie zastąpiony wodorem zielonym (wytwarzanym ze źródeł
odnawialnych w procesie elektrolizy).
Oprócz transportu wodoru za pomocą technologii LOHC Niemcy testują również inne sposoby transportu zielonego gazu.
Niemiecki
koncern energetyczny RWE poinformował w zeszłym tygodniu, że wraz z
holenderskim operatorem gazowym Gasunie i niemieckim bankiem rozwoju KfW
planuje budowę terminalu do importu zielonego amoniaku w Brunsbüttel,
innym niemieckim porcie nad Morzem Północnym.
W związku z wizytą
Habecka w Abu Dhabi ADNOC podpisał również pierwsze umowy na dostawy
testowe niebieskiego amoniaku do Niemiec z niemieckim producentem miedzi
Aurubis, RWE, firmą energetyczną Steag oraz GEWEC.
Na potrzeby
próbnych ładunków błękitnego amoniaku spółka naftowa planuje również
łańcuch dostaw transportowych z Hamburger Hafen & Logistik.
Siemens
Energy, niemieckie linie lotnicze Lufthansa oraz Masdar, gigant w
dziedzinie energii odnawialnej ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich,
również pracują nad projektem produkcji syntetycznego paliwa odrzutowego
o nazwie "Green Falcon", początkowo połączonego z elektrolizerem o mocy
20 MW do produkcji zielonego wodoru.
Niemiecki instytut badawczy
Fraunhofer oraz ministerstwo energetyki i infrastruktury ZEA zawarły
ponadto porozumienie o pogłębieniu wymiany badawczej w dziedzinie
odnawialnych źródeł energii i stosowanych technologii wodorowych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Chiński producent łopat do turbin wiatrowych rozwija innowacyjną metodę oceny chropowatości
Nowy cel UE – Polska bez szans?
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Sławomir Bałdyga
Prezes Schneider Electric na Europę Środkowo-Wschodnią: Nie będzie transformacji energetycznej bez elastycznej dystrybucji
„Szczecin powinien być przykładem dla innych miast” – podsumowanie konferencji energetycznej
W Bydgoszczy powstanie biogazowania za około 126 mln zł
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |