Trzy kontynenty - trzech gigantów - jeden wspólny cel - zielony wodór

Strona główna Energetyka, OZE Trzy kontynenty - trzech gigantów - jeden wspólny cel - zielony wodór

Partnerzy portalu

Trzy kontynenty - trzech gigantów - jeden wspólny cel - zielony wodór - ZielonaGospodarka.pl
Fot. hydrogenious.net

Przedsiębiorstwo użyteczności publicznej Uniper, start-up Hydrogenious LOHC i Jera Americas wraz z Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) pracują nad planem transportu wodoru ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) do Niemiec przy użyciu tzw. technologii ciekłego organicznego nośnika wodoru (LOHC).

Uniper, Hydrogenious LOHC z Niemiec i JERA Americas wraz z Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) ogłosiły 21 marca zawarcie umowy o podjęciu wspólnych działań (JSA) w celu zbadania możliwości transportu wodoru pomiędzy ZEA i Niemcami przy użyciu technologii LOHC (Liquid Organic Hydrogen Carrier) firmy Hydrogenious. Na mocy porozumienia, które zostało ogłoszone podczas wizyty w ZEA Roberta Habecka, niemieckiego ministra federalnego ds. gospodarki i działań na rzecz klimatu, strony zbadają możliwości rozbudowy istniejącej technologii LOHC, aby pomóc w zaspokojeniu rosnącego globalnego zapotrzebowania na transport wodoru. Działania te mają przyspieszyć rozpoczętą już współpracę w zakresie transportu wodoru między oboma krajami, ponieważ największa gospodarka Europy dąży do niezależności energetycznej od Rosji w następstwie inwazji na Ukrainę.

Habeck, który podróżuje po krajach mogących dostarczać Niemcom duże ilości skroplonego gazu ziemnego (LNG) i wodoru, dzień wcześniej podpisał umowę z Katarem w sprawie LNG, a w zeszłym tygodniu - z Norwegią w sprawie wodoru.

- Uniper jest już aktywnie zaangażowany w projekty wodorowe na dużą skalę na Bliskim Wschodzie z myślą o eksporcie wodoru na rynki europejskie i azjatyckie. Nasz zespół ekspertów nieustannie ocenia technologie, które pomogą w komercyjnym transporcie wodoru na dużą skalę za pośrednictwem nośników na nasze rynki. Współpracując z naszymi partnerami ADNOC, Hydrogenious i JERA mamy nadzieję znaleźć najlepsze możliwe rozwiązanie, które wesprze te ambicje - skomentował Niek den Hollander, dyrektor handlowy firmy Uniper.

- Europa dąży do importu bezemisyjnej energii w postaci ekologicznego wodoru. LOHC może być czynnikiem umożliwiającym realizację tego zapotrzebowania na wielką skalę w sposób bezpieczny i efektywny kosztowo. Nie moglibyśmy sobie wyobrazić lepszego konsorcjum projektowego, które mogłoby objąć cały łańcuch wartości od źródła do zużycia. Synergia źródeł energii ADNOC, przejęcia Uniper oraz doświadczenia JERA Americas w handlu energią stworzy płynny łańcuch wartości, który pozwoli wprowadzić czystą energię na europejski rynek – dodał dyrektor generalny i założyciel firmy Hydrogenious, dr Daniel Teichmann.

Wodór jest uznawany za ważne źródło czystej energii, które może zaspokoić znaczną część rosnącego światowego zapotrzebowania na energię. Jest to jednak bardzo lekki pierwiastek, co utrudnia jego transport na duże odległości. Technologia LOHC firmy Hydrogenious zapewnia bezpieczny i tani sposób masowego przechowywania i transportu wodoru, wiążąc cząsteczki wodoru z niepalną cieczą, dzięki czemu jest ona odpowiednia i bezpieczniejsza do transportu i dystrybucji.

- To partnerstwo pozwoli na transport wodoru wyprodukowanego w ZEA do Niemiec za pomocą technologii Hydrogenious i pomoże w dekarbonizacji Europy. Widzimy potencjał w badaniu możliwości powielenia procesu dekarbonizacji, jaki umożliwia łańcuch wartości LOHC, pomiędzy Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi i Azją, a także Stanami Zjednoczonymi i Azją - powiedział Steven C. Winn, dyrektor generalny JERA Americas.

Nośny patent na wielką skalę  

Technologia LOHC firmy Hydrogenious opiera się na opatentowanym materiale nośnym - benzyl toluenie (BT). Podczas przechowywania w BT nie dochodzi do strat wodoru, co umożliwia długi czas przechowywania i również przechowywanie dużych ilości. Wodór jest łatwy w obsłudze w warunkach ciśnienia i temperatury otoczenia, nawet w niskich temperaturach, co umożliwia jego obsługę w ramach istniejącej infrastruktury logistyki paliwowej. Jego gęstość energetyczna jest bardzo korzystna, ponieważ w zbiorniku transportowym można przechowywać około pięciu razy więcej energii niż w przypadku sprężonego wodoru. BT jest powszechnie stosowany w przemyśle i dlatego jest dostępny na rynku w dużych ilościach. Ponadto można go ładować wodorem setki razy i nadaje się on do recyklingu. W przypadku łańcuchów dostaw pomiędzy portami na dużą skalę LOHC może stanowić alternatywę dla amoniaku lub ciekłego wodoru.

Konkurencyjną produkcję wodoru w ZEA umożliwia bogaty i tani dostęp do energii odnawialnej oraz istniejąca infrastruktura do produkcji wodoru na dużą skalę. ADNOC planuje wykorzystać swoją produkcję wodoru, infrastrukturę i bazę partnerską, aby przewodzić działaniom Abu Dhabi i ZEA w zakresie wodoru, dążąc do osiągnięcia pozycji jednego z wiodących światowych producentów wodoru i jego paliw nośnych.

Niemcy galopują po zielone

Niemieckie Ministerstwo dodało, że Uniper, Hydrogenious, ADNOC i JERA rozpoczną projekt demonstracyjny, który będzie pierwszym krokiem do stworzenia łańcucha dostaw zielonego wodoru ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich do niemieckiego portu Wilhelmshaven na Morzu Północnym. Początkowo tymczasowo stosowany będzie wodór niebieski (wytwarzany z gazu kopalnego w połączeniu z wychwytywaniem i magazynowaniem dwutlenku węgla), a następnie zastąpiony wodorem zielonym (wytwarzanym ze źródeł odnawialnych w procesie elektrolizy).

Oprócz transportu wodoru za pomocą technologii LOHC Niemcy testują również inne sposoby transportu zielonego gazu.

Niemiecki koncern energetyczny RWE poinformował w zeszłym tygodniu, że wraz z holenderskim operatorem gazowym Gasunie i niemieckim bankiem rozwoju KfW planuje budowę terminalu do importu zielonego amoniaku w Brunsbüttel, innym niemieckim porcie nad Morzem Północnym.

W związku z wizytą Habecka w Abu Dhabi ADNOC podpisał również pierwsze umowy na dostawy testowe niebieskiego amoniaku do Niemiec z niemieckim producentem miedzi Aurubis, RWE, firmą energetyczną Steag oraz GEWEC.

Na potrzeby próbnych ładunków błękitnego amoniaku spółka naftowa planuje również łańcuch dostaw transportowych z Hamburger Hafen & Logistik.

Siemens Energy, niemieckie linie lotnicze Lufthansa oraz Masdar, gigant w dziedzinie energii odnawialnej ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, również pracują nad projektem produkcji syntetycznego paliwa odrzutowego o nazwie "Green Falcon", początkowo połączonego z elektrolizerem o mocy 20 MW do produkcji zielonego wodoru.

Niemiecki instytut badawczy Fraunhofer oraz ministerstwo energetyki i infrastruktury ZEA zawarły ponadto porozumienie o pogłębieniu wymiany badawczej w dziedzinie odnawialnych źródeł energii i stosowanych technologii wodorowych.



Źródło: uniper.energy; rechargenews.com; hydrogenious.net

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.