Auto elektryczne w leasingu lub wynajmie już bez dopłaty z programu "Mój elektryk". Decyzja zaskakuje branżę a sprzedaż pikuje w dół

07.09.2024 14:08 Źródło: Własne
Strona główna Transport, Elektromobilność Motoryzacja, Elektromobilność Auto elektryczne w leasingu lub wynajmie już bez dopłaty z programu "Mój elektryk". Decyzja zaskakuje branżę a sprzedaż pikuje w dół

Partnerzy portalu

Auto elektryczne w leasingu lub wynajmie już bez dopłaty z programu "Mój elektryk". Decyzja zaskakuje branżę a sprzedaż pikuje w dół - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Depositphotos

23 sierpnia Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wstrzymał przyjmowanie ostatnich wniosków o dopłaty do leasingu i wynajmu w ramach Programu Priorytetowego "Mój elektryk". Decyzja zaskakuje ponieważ pieniądze w kasie jeszcze są a program w pełnym zakresie miał potrwać do końca roku. Zaskakuje tym bardziej, że zgodnie z oficjalnym komunikatem przyjmowanie wniosków miało zostać wstrzymane nie 23 a 30 sierpnia więc jest problem z procedowanymi w tym okresie wnioskami i umowami.

NFOŚiGW z programu "Mój elektryk" dofinansował ok. 25 tys. pojazdów elektrycznych. Łączny budżet programu realizowanego od 2021 roku wynosi 960 mln zł, z czego budżet na dopłaty do leasingu i wynajmu elektryków to 660 mln zł, czyli prawie 70 proc. całego budżetu. Może warto byłoby zachować dopłaty dla wszystkich form finansowania zakupu elektryków?

Sprzedaż stanie

- Z naszych doświadczeń wynika, że większość samochodów elektrycznych czy to leasingowanych czy wynajmowanych długoterminowo, jest kupowana z wykorzystaniem dotacji. Wstrzymanie dopłat spowoduje znaczący wzrost miesięcznej raty za auto i tym samym łączny koszt jego użytkowania, co odstraszy przynajmniej część potencjalnych nabywców. Obawiam się, że będzie to miało bardzo negatywne skutki dla rynku aut zeroemisyjnych w drugim półroczu, czego efekty zobaczymy w statystykach rejestracji za ok. 2 miesiące. Jestem sceptyczny, czy w 2025 roku uda się ten ubytek nadrobić, jeśli przerwa w funkcjonowaniu „Mojego Elektryka” w części leasingowej faktycznie potrwa tak długo – ocenia Michał Knitter, współzałożyciel platformy OTOMOTO Lease (dawny Carsmile).

Z komunikatu NFOŚiGW wynika, że nowy nabór wniosków, który zostanie uruchomiony w 2025 r., obejmie też transakcje zawarte w 2024 r. co oznaczałoby, że będzie można o dotacje wnioskować „wstecznie”. – W przypadku wynajmu długoterminowego, gdzie dopłaty pozyskuje firma wynajmująca, oznaczałoby to dla niej zbyt duże ryzyko. Dlatego raty za auta elektryczne będą obliczane i prezentowane klientom przy założeniu, że dotacji nie ma – ostrzega Michał Knitter

Apel sektora finansowego o zachowanie płynności finansowej programu Mój elektryk

Związek Polskiego Leasingu oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów wystąpiły do NFOŚiGW i BOŚ z apelem o zagwarantowanie ciągłości operacyjnej programu Mój elektryk i zachowanie płynności finansowej programu, w tym w szczególności o zagwarantowanie rozpatrzenia wszystkich poprawnie złożonych do 31 sierpnia wniosków, zgodnie z wcześniejszą deklaracją. Działania te są niezbędne w celu umożliwienia firmom leasingowym wywiązanie się ze zobowiązań wobec klientów.

Jak wcześniej informował resort klimatu i środowiska, z polskiego Krajowego Planu Odbudowy (KPO) mają być sfinansowane nowe dopłaty do elektryków. Z zapowiedzi Ministerstwa wynika, że nowe dopłaty mogą ruszyć jesienią 2024 roku. Zgodnie z KPO na program dopłat do elektryków ma trafić 374 mln euro, czyli prawie 1,6 mld zł.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent $ baryłka  
 Cyna $ tona
 Cynk $ tona
 Aluminium $ tona
 Pallad $ uncja  
 Platyna $ uncja  
 Srebro $ uncja  
 Złoto $ uncja  

Dziękujemy za wysłane grafiki.