– Ważny jest konstruktywny interwencjonizm państwowy, jeśli chodzi o kwestię energetyki (...). Oczywiście miałoby to prowadzić do zabezpieczenia polskiego local content przy newralgicznych z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego polski inwestycjach (MFW, wodór, elektrownie atomowe, ale i obronność – mówi radca prawny Mateusz Romowicz w rozmowie z portalem zielonagospodarka.pl.
Zgodnie z szacunkami unijnych agencji, do 2030 r. po drogach państw członkowskich Unii Europejskiej (dalej: UE) będzie jeździć co najmniej 30 milionów pojazdów elektrycznych. Oczekuje się, że samochody elektryczne znacznie zmniejszą emisję gazów cieplarnianych w sektorze transportu drogowego. Elektryczne pojazdy wykorzystują baterie litowo-jonowe (dalej: baterie Li-on).
W swoim najnowszym raporcie zatytułowanym „Budowanie bezpieczeństwa energetycznego poprzez przyspieszoną transformację energetyczną” („Building Energy Security Through Accelerated Energy Transition”) ETC analizuje, w jaki sposób Europa i inne regiony mogą jednocześnie budować bezpieczeństwo energetyczne i przyspieszyć jakże potrzebną transformację energetyczną.
Na wniosek ministra rozwoju i technologii Waldemara Budy, premier Mateusz Morawiecki powołał dzisiaj Kamilę Król na stanowisko podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.
Senackie komisje środowiska oraz infrastruktury poparły bez poprawek ustawę, która ma ograniczyć zanieczyszczenie Bałtyku przez statki wpływające do portów.
W poprzednich swoich artykułach, autorzy niniejszego opracowania zwrócili uwagę czytelników na problemy legislacyjne związane z morską energetyką wiatrową na polskich obszarach morskich. W niniejszej publikacji środek ciężkości analizy zostanie przesunięty na energię pozyskiwana z wodoru. Mając na uwadze podpisane, w Warszawie 14 października 2021 roku, „Porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej”, przenalizujemy na jakim obecnie etapie jest proces legislacyjny, związany z tym rodzajem energii.
W poprzednim artykule Morskie Farmy Wiatrowe a bezpieczeństwo na Morzu Bałtyckim – ZielonaGospodarka.pl został poruszony temat bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim w kontekście pokazania przez naszego ustawodawcę „zielonego światła” dla rozpoczęcia inwestycji, związanych z budową MFW na obszarach morskich, jurysdykcyjnie podległych Polsce. Temat ten zostanie rozwinięty w następnej publikacji, ponieważ jest to zagadnienie tak obszerne i z taką ilością białych plam, że należy się nad nim głęboko pochylić.
W związku z planowanymi znacznymi inwestycjami w portach polskich, które będą powiązane z Morską Energetyką Wiatrową, pojawia się zasadniczy problem źródeł ich finansowania. Rozwiązaniem tych problemów są najprzeróżniejsze pomysły, od dość karkołomnych jak koncepcja emisji obligacji przez Port Gdynia na budowę falochronu, co w istocie stanowi niedozwoloną pomoc publiczną, po plany budowy portu instalacyjnego w tym samym porcie w oparciu o wirtualną uchwałę Rady Ministrów w tym zakresie, której nikt nie widział, a do niedawna było
Unia Europejska (dalej: EU) wyznaczyła sobie ambitne cele w zakresie dekarbonizacji sektora transportu morskiego. Transport morski pozostawał jak dotąd jedynym sektorem, w którym UE nie podjęła żadnych konkretnych zobowiązań w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Środowiska (ang. European Environment Agency, EEA) i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (ang. European Maritime Safety Agency, EMSA) z 2021 roku, transport morski odpowiada za 13,5 proc. wszystkich emisji gazów
Sejm uchwalił w czwartek ustawę, która ma ograniczyć zanieczyszczenie Bałtyku przez statki wpływające do portów.
MEW: porozumienie sektorowe nie zabezpieczy polskiego local content
Emisja CO2 na Bałtyku w kontekście przepisów środowiskowych
DLA Piper: zagrożona dekarbonizacja - Polska potrzebuje zmian legislacyjnych
PGE zabiega w Parlamencie Europejskim o korzystne zapisy reformy dot. ETS
Ekspert: USA wzmocnią bezpieczeństwo energetyczne Polski i Europy
Pora zrozumieć, że polski wiatr da nam niezależność energetyczną od Rosji