DCT Gdańsk, operator największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim, podpisał z konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV kontrakt na budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego - tzw. T3. Prace budowlane mają się rozpocząć na początku września - po zakończeniu sezonu wakacyjnego. Wartość umowy dotyczącej projektu Baltic Hub 3 opiewa na 245 mln euro netto. Udział Budimeksu wynosi 75 proc.
Umowę podpisało konsorcjum Budimex i Dredging International NV. Udział konsorcjantów w konsorcjum: Lider 75 proc., partner 25 proc. Prace rozpoczną się we wrześniu, po zakończeniu sezonu wakacyjnego. Zaliczka wynosi 55 mln euro.
Budimex S.A. jest jedną z największych grup budowlanych w Polsce z ponad 50-letnią historią i
dziesiątkami zrealizowanych i oddanych projektów przemysłowych. Jako
generalny wykonawca oferuje usługi w sektorach takich jak infrastruktura
drogowa, kolejowa i lotniskowa oraz energetyka i zrównoważone
budownictwo z wykorzystaniem rozwiązań przyjaznych dla środowiska.
Dredging
International NV jest światowym liderem w dziedzinie pogłębiania dna
morskiego, rozwiązań w zakresie energii morskiej, projektów
infrastrukturalnych i środowiskowych. W ramach budowy T3 firma
poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne w celu stworzenia
36-hektarowej platformy, która będzie stanowić podstawę nowego
terminala. Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we
wrześniu br. a na początku 2023 roku budowa ściany północnej i
południowej oraz głównego nabrzeża.
Otwarcie
T3 dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej
połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.
– W trakcie budowy podejmiemy wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze pozostającym pod wpływem inwestycji. Po jej zakończeniu terminal stanie się najnowocześniejszym obiektem tego typu na Morzu Bałtyckim i będzie odzwierciedlał nasze zaangażowanie w zrównoważone inwestycje i działanie, dzięki zmniejszeniu emisji CO2 zarówno w trakcie budowy, jak i przy użyciu sprzętu, który wykorzystamy w przyszłej działalności – powiedział Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.
Baltic Hub 3. Co się zmieni w ramach inwestycji w Porcie Gdańsk?
Rozbudowa
terminala kontenerowego DCT Gdańsk o kolejny etap T3 (tzw. Baltic Hub
3), sprawi, że DCT Gdańsk w pierwszej fazie zwiększy zdolności
przeładunkowe o 1,7 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU (20-stopowych
kontenerów) rocznie. Po
zakończeniu T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali
kontenerowych w Europie, kontynuującym obsługę krajów Europy
Środkowo-Wschodniej, krajów bałtyckich oraz międzynarodowych rynków
handlowych, a także wspierającym polską gospodarkę. Inwestycja oznacza
także znaczne wzbogacenie oferty usługowej dla klientów DCT Gdańsk oraz
impuls do pozyskiwania nowych usług i sojuszy żeglugowych.
– Rozpoczęcie prac budowlanych przy T3 będzie początkiem nowej ery w przeładunkach kontenerów na Bałtyku. Ta pionierska podróż rozpoczęła się w DCT Gdańsk już 15 lat temu. Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć oraz wdzięczni naszym klientom, pracownikom i wszystkim innym interesariuszom za wiarę i lojalność, które nam okazali. T3 to naturalny krok w naszej podróży w kierunku prawdziwego The Baltic Hub – dodaje Charles Baker.
Dzięki
budowie nowego terminalu Baltic Hub 3, na terenie portu powstanie
trzecie nabrzeże głębokowodne. W ramach inwestycji powstanie nabrzeże
głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni
36 ha.
Dodatkowo,
w ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie 8 suwnic
nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na
świecie oraz 28 pół-automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie
obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych
stanowiskach.
Projekt przewiduje kupno 7 suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach.
Zgodnie z umową roboty wystartują 28 dni po wydaniu polecenia rozpoczęcia przez zamawiającego, chyba że strony uzgodnią inaczej.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Nie ma czasu do stracenia. Europejska energetyka wiatrowa musi przyśpieszyć
Polska we mgle: Jak odnaleźć drogę do zielonej przyszłości?
MAEA potwierdziła awarię w Południowoukraińskiej Elektrowni Jądrowej
KLM przetestuje loty na wodór
Ruszyła pierwsza stacja tankowania wodoru pod marką NESO w Gdańsku
Dlaczego fotowoltaikę warto instalować teraz? Policzmy to!
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |