Baltic Hub 3 w DCT Gdańsk. Umowa z Budimeksem na rozbudowę terminala podpisana

Strona główna Energetyka, OZE Baltic Hub 3 w DCT Gdańsk. Umowa z Budimeksem na rozbudowę terminala podpisana

Partnerzy portalu

Baltic Hub 3 w DCT Gdańsk. Umowa z Budimeksem na rozbudowę terminala podpisana - ZielonaGospodarka.pl
Fot. wizualizacje

DCT Gdańsk, operator największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim, podpisał z konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV kontrakt na budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego - tzw. T3. Prace budowlane mają się rozpocząć na początku września - po zakończeniu sezonu wakacyjnego. Wartość umowy dotyczącej projektu Baltic Hub 3 opiewa na 245 mln euro netto. Udział Budimeksu wynosi 75 proc.

Umowę podpisało konsorcjum Budimex i Dredging International NV. Udział konsorcjantów w konsorcjum: Lider 75 proc., partner 25 proc. Prace rozpoczną się we wrześniu, po zakończeniu sezonu wakacyjnego. Zaliczka wynosi 55 mln euro.

Budimex S.A. jest jedną z największych grup budowlanych w Polsce z ponad 50-letnią historią 
i dziesiątkami zrealizowanych i oddanych projektów przemysłowych. Jako generalny wykonawca oferuje usługi w sektorach takich jak infrastruktura drogowa, kolejowa i lotniskowa oraz energetyka i zrównoważone budownictwo z wykorzystaniem rozwiązań przyjaznych dla środowiska.

Dredging International NV jest światowym liderem w dziedzinie pogłębiania dna morskiego, rozwiązań w zakresie energii morskiej, projektów infrastrukturalnych i środowiskowych. W ramach budowy T3 firma poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne w celu stworzenia 36-hektarowej platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala. Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we wrześniu br. a na początku 2023 roku budowa ściany północnej i południowej oraz głównego nabrzeża.

Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.

– W trakcie budowy podejmiemy wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze pozostającym pod wpływem inwestycji. Po jej zakończeniu terminal stanie się najnowocześniejszym obiektem tego typu na Morzu Bałtyckim i będzie odzwierciedlał nasze zaangażowanie w zrównoważone inwestycje i działanie, dzięki zmniejszeniu emisji CO2 zarówno w trakcie budowy, jak i przy użyciu sprzętu, który wykorzystamy w przyszłej działalności – powiedział Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.

Baltic Hub 3. Co się zmieni w ramach inwestycji w Porcie Gdańsk?

Rozbudowa terminala kontenerowego DCT Gdańsk o kolejny etap T3 (tzw. Baltic Hub 3), sprawi, że DCT Gdańsk w pierwszej fazie zwiększy zdolności przeładunkowe o 1,7 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU (20-stopowych kontenerów) rocznie. Po zakończeniu T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, kontynuującym obsługę krajów Europy Środkowo-Wschodniej, krajów bałtyckich oraz międzynarodowych rynków handlowych, a także wspierającym polską gospodarkę. Inwestycja oznacza także znaczne wzbogacenie oferty usługowej dla klientów DCT Gdańsk oraz impuls do pozyskiwania nowych usług i sojuszy żeglugowych.

– Rozpoczęcie prac budowlanych przy T3 będzie początkiem nowej ery w przeładunkach kontenerów na Bałtyku. Ta pionierska podróż rozpoczęła się w DCT Gdańsk już 15 lat temu. Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć oraz wdzięczni naszym klientom, pracownikom i wszystkim innym interesariuszom za wiarę i lojalność, które nam okazali. T3 to naturalny krok w naszej podróży w kierunku prawdziwego The Baltic Hub – dodaje Charles Baker.

Po zakończeniu T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie.


Dzięki budowie nowego terminalu Baltic Hub 3, na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne. W ramach inwestycji powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.


Dodatkowo, w ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie 8 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 28 pół-automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. 

Projekt przewiduje kupno 7 suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. 

Zgodnie z umową roboty wystartują 28 dni po wydaniu polecenia rozpoczęcia przez zamawiającego, chyba że strony uzgodnią inaczej.

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 20590,00 $ tona -3,81% 26 wrz
 Cynk 2943,00 $ tona -3,00% 26 wrz
 Aluminium 2125,00 $ tona -1,25% 26 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.