Nowe inwestycje to nowe miejsca pracy. W pozornie oczywistym stwierdzeniu pewny niepokój budzą inwestycje zagranicznych inwestorów, które długofalowo mogą wpływać na krajową gospodarkę. W najnowszym raporcie Energy Monitor, uwaga skupia się na chińskich inwestycjach we wschodnioeuropejskim sektorze OZE.
Od dłuższego czasu Chiny starają się wywierać większy wpływ w Europie Środkowo-Wschodniej.
W 2012 roku, Państwo Środka zainicjowało projekt 14+1, mając nadzieję na promowanie inicjatywy Pasa i Szlaku oraz zwiększenie chińskich inwestycji w regionie w infrastrukturę, transport i logistykę. Wzrostowi zainteresowania Pekinu regionem towarzyszy wzrost inwestycji w sektorze OZE – czytamy w raporcie Energy Monitor „What happened to Chinese FDI in eastern Europe’s renewables sector?” autorstwa Sorin-Andrei Dojana.
Według przywoływanej w raporcie bazy danych FDI Projects, liczba inwestycji zagranicznych w regionie znacznie spadła od 2020 roku. W dziewięciu z dwudziestu analizowanych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, nie było żadnych projektów ogłoszonych czy też finansowanych przez Pekin w okresie od stycznia do września br.
Czy aby na pewno Chińczycy zrezygnowali z inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej? Nie do końca.
Znaczne zainteresowanie inwestorami zagranicznymi – w tym chińskimi – wykazują Węgry, które wyrastają na czołowego europejskiego producenta baterii do pojazdów elektrycznych.
Dojan w swoim raporcie przywołuje jeden spośród wielu projektów chińskich inwestycji u naszych bratanków – w tym roku chińska spółka Ningbo Zhenyu Technology ogłosiła plan zainwestowania 65,9 mln dolarów w nową fabrykę baterii do samochodów elektrycznych w Debreczynie, a to jeden przykład z wielu.
W raporcie Dojana cytowana jest analiza opublikowana przez Europa Liberă România (RFE/RL), wiele rumuńskich firm oferuje produkty pochodzące głównie z Państwa Środka.
Wzrost chińskich inwestycji w europejskim sektorze OZE – nie tylko w regionie Europy Wschodniej – jest napędzany głównie przez projekty związane z rozbudową fabryk służących produkcji baterii do pojazdów elektrycznych.
Tomasz Burdzik
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Rząd zaakceptował rewizję KPO w sprawie dodatkowego terminalu technicznego offshore w Darłowie
Prezes PSE: Polska energetyka potrzebuje lepszej koordynacji działań
W 2023 r. w małych instalacjach OZE wyprodukowano 4 TWh energii
Urząd Regulacji Energetyki zatwierdził projekt zwiększenia możliwości przesyłu gazu w kierunku Ukrainy
Westinghouse osiąga ważny kamień milowy, rozpoczynając eksploatację komercyjną bloku nr 4 w elektrowni Vogtle
Od 1 maja zakaz użytkowania tzw. kopciuchów w Małopolsce
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |