Port serwisowy i wojenny w Ustce? Urzędnicy i samorządowcy o rozbudowie

Strona główna Energetyka, OZE Port serwisowy i wojenny w Ustce? Urzędnicy i samorządowcy o rozbudowie

Partnerzy portalu

Port serwisowy i wojenny w Ustce? Urzędnicy i samorządowcy o rozbudowie - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Port Ustka/I etap rozbudowy wejścia do portu w Ustce

Według nieoficjalnych informacji, do których dotarł portal ZielonaGospodarka.pl, port w Ustce ma szansę stać się czwartym w Polsce portem rozbudowanym nawet o 45 hektarów, a w Krajowym Planie Odbudowy (KPO) miałby być ujęty jego rozwój w kierunku funkcji portu serwisowego dla morskich farm wiatrowych, ale również portu wojennego. To wszystko ze względu na optymalną lokalizację nadmorskiego położenia i bliskość m.in. amerykańskiej bazy rakietowej w Redzikowie i poligonu Wicko.

Funkcje portu wojennego Ustka miałaby spełniać m.in. dzięki bliskości Redzikowa położonego w odległości około 25 kilometrów oraz poligonu Wicko odległego zaledwie o 15 kilometrów od usteckiego portu. W Redzikowie zaplanowano budowę amerykańskiej bazy lotniczej, która ma być częścią tarczy antyrakietowej w Polsce. Bliźniacza baza istnieje w Rumunii od 2015 roku. Jednocześnie Centralny Poligon Sił Powietrznych położony nad brzegiem Morza Bałtyckiego między Ustką a Jarosławcem, nad jeziorem Wicko, ma powierzchnię około 4000 hektarów.

Na chwilę obecną wiadomo, że baza US Navy w Redzikowie jest wyposażona w radar oraz 24 pociski przechwytujące rakiety (RIM-161 Standard Missile 3 Block IIA), a na miejscu służy ok. 200 żołnierzy US Navy. Koszt całej inwestycji w Redzikowie wyniesie około 844 milionów dolarów i jak zapewniają Amerykanie, tarcza antyrakietowa pod Słupskiem ma być gotowa pod koniec 2022 roku. 

Czy planowana rozbudowa usteckiego portu, którego powierzchnia lądowa wynosi 29,2934 hektarów, będzie miała również związek z tą inwestycją, a port w Ustce powinien pełnić również role portu wojennego? Do takich nieoficjalnych doniesień dotarła GospodarkaMorska.pl. 

Rozbudowa portu w Ustce pod lupą. Urząd Morski w Gdyni o funkcjach portu wojennego

O odniesienie się do naszych informacji, poprosiliśmy inwestora, czyli Urząd Morski w Gdyni. Magdalena Kierzkowska, rzecznik instytucji odpowiedziała, że rozbudowa portu morskiego w Ustce będzie obejmowała modernizację falochronu wschodniego, budowę nowego falochronu zachodniego, budowę terminali portowych oraz wykonanie robót czerpalnych.

– Rozbudowa portu umożliwi powstanie terminalu instalacyjno-serwisowego morskich farm wiatrowych, terminalu samochodowego, strefy rybackiej oraz awanportu (najdalsza z wewnętrznych części wodnej powierzchni portu, przylega do wejścia do portu i redy, ograniczona jest zazwyczaj falochronem, red.) – informuje Magdalena Kierzkowska. 

Na pytanie o ewentualne funkcje portu wojennego, które miałyby się pojawić w dotychczasowych planach, pani rzecznik odpowiada, że przy projektowaniu, uwzględnione zostały parametry statków, które mogłyby obsługiwać transporty militarne (z uwagi na bliskość poligonu i baz wojskowych) – długość 200 metrów, zanurzenie 9,5 metra, szerokość 32,2 metra.

Ustka bazą dla wojska? Prezes portu: "To logicznie uzasadnione"

Maciej Karaś, prezes zarządu portu w Ustce, stwierdza, że nie ma wiedzy o formalnych decyzjach na ten temat, ale sam pomysł jego zadaniem byłby bardzo logiczny.

– Taki projekt byłby po prostu logicznie uzasadniony. Zupełnie nowa infrastruktura sprawi, że wzrośnie potencjał portu, szczególnie jeśli chodzi o wielkość statków, które będą mogły tu zawijać. Uważam, że taka baza mogłaby być w orbicie zainteresowań wojska – stwierdza.

Prezes Karaś przypomina, że już około 500 metrów na zachód od portu zaczynają się obszary zamknięte Centralnego Poligonu Sił Powietrznych, również zwraca uwagę na położoną na południe od Ustki amerykańską bazę rakietową w Redzikowie. – Armia powinna być zainteresowana, port mógłby potencjalnie pełnić dla niej istotną rolę w różnych zadaniach.

Wyraża również duże zadowolenie z faktu, że w KPO znalazł się zapis dotyczący Ustki.

– Władze Ustki zabiegały o pieniądze na rozbudowę pod kątem portu serwisowego dla morskich farm wiatrowych. To konieczność – podkreśla prezes Karaś. – Wiemy, że inwestycja na I etapie rozbudowy wejścia do portu w Ustce, czyli budowy dużego falochronu osłonowego, jest wpisana do listy przetargów, które mają być rozpisane przez Urząd Morski w Gdyni w drugiej połowie tego roku. To dla nas dobra wiadomość.

Szef usteckiego portu uważa również, że inwestycja będzie jedną z kluczowych na tle pozostałych ujętych w KPO - w odniesieniu do budowy farm na morzu na polskim wybrzeżu.

Ustka gotowa na offshore

Przypomnijmy. List intencyjny w kwestii utworzenia zaplecza serwisowego w Ustce podpisała już z miastem PGE Baltica z Polskiej Grupy Energetycznej. Natomiast RWE Renewables zdobyło już decyzję środowiskową dla projektu morskiej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II o mocy 350 MW, która będzie położona na wysokości Ustki w polskiej części Bałtyku. To dlatego ustecki port został wybrany jako serwisowy dla farmy RWE.

– W przypadku pozostałych projektów, zarówno dotyczących portów serwisowych w innych miejscowościach, czy portu instalacyjnego w Gdańsku jest jeszcze wiele niewiadomych. Mam na myśli koncepcje rozbudowy – mówi. – Natomiast port w Ustce ma już gotową koncepcję, ale i ukończone badania środowiskowe, zatwierdzony i funkcjonujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego od strony lądu. Z posiadanych przeze mnie informacji wynika że  ani Łeba, ani Władysławowo wciąż nie mają dostosowanego prawa lokalnego – stwierdza Maciej Karaś.

W rozmowie z GospodarkąMorską.pl prezes informuje, że miasto ma również gotową koncepcję techniczną, w tym częściowo gotowy projekt skomunikowania nowego portu poprzez budowę obwodnicy, która będzie pełnić funkcję nowego dojazdu.

– Urząd Morski, który jest inwestorem, ma już dziś komplet badań środowiskowych niezbędnych do wystąpienia o decyzję środowiskową – mówi Maciej Karaś.

Co jeszcze oznaczają inwestycje offshorowe dla Ustki?

– Rozbudowa portu wiąże się z powstaniem infrastruktury umożliwiającej handel morski na poziomie wielokrotnie większym, niż było do tej pory. Przypomnę, że handel dziś jest na bardzo niskim poziomie, ponieważ statki, które mogą wejść do portu mają maksymalną długość 80 metrów. A to znaczy tyle, co nic dla prowadzenia handlu – podkreśla.

Prezes w rozbudowie portu widzi szansę, na "wskoczenie" Ustki do wyższej ligi.

– Funkcja handlowa portu może zostać świetnie wykorzystana – ocenia Karaś podkreślając, że z analiz przeprowadzonych przez port wynika, że zapotrzebowanie na usługę transportu morskiego z tego regionu jest bardzo duże. 

Miasto: "Nie mamy informacji o porcie wojennym"

O potwierdzenie nieoficjalnych doniesień, zapytaliśmy również Urząd Miasta Ustka. Ten poinformował nas, że nie ma informacji o tym, aby w Ustce powstać miał port wojenny. Nadzieje dla przyszłości miasta wiąże jednak z potwierdzonymi już informacjami na temat rozbudowie w kierunku serwisowania farm na morzu. 

– Bardzo cieszy mnie perspektywa rozwoju naszego portu w związku z powstaniem na Bałtyku morskich farm wiatrowych. Widzimy w tym nowe możliwości gospodarcze dla Ustki – zaznacza burmistrz Jacek Maniszewski.

Zdaniem burmistrza, przyszłość Ustki powinna się opierać się o dwa filary gospodarcze: turystykę i port.

– Do tej pory port pełnił głównie funkcje związane z rybołówstwem, ale rozwijająca się branża offshore już dziś przynosi możliwość lokalizacji w Ustce baz serwisowych. Stworzy to nowe miejsca pracy bezpośrednio związane z branżą, ale zaangażuje też przedsiębiorców pośrednio. Choćby przez usługi restauracyjne, hotelowe itp. Wpisanie modernizacji usteckiego portu do Krajowego Planu Odbudowy było dla nas bardzo dobrą wiadomością – podkreśla Maniszewski.

Urząd Morski w Gdyni o rozbudowie portu w Ustce. Co zrobiono do tej pory?

> III kwartał 2020 r. opracowano koncepcję dla 3 wariantów realizacyjnych;
> III kwartał 2020 roku podpisano umowę na przedinwestycyjny monitoring ptaków oraz na przedinwestycyjny monitoring ichtiologiczny;
> I kwartał 2021 r. wykonano analizę falowania i  analizę nawigacyjną z symulacją ruchu statków, ze wskazaniem najkorzystniejszego wariantu;
> III i IV kwartał 2021 r. zakończono przyrodnicze monitoringi przedinwestycyjne;

W grudniu 2021 roku podpisano umowę na opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego (czas realizacji do 12 miesięcy). 

Rzecznik prasowa informuje również, że przedmiotem zamówienia jest opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla zadania „Przebudowa wejścia do Portu Ustka" na podstawie koncepcji „Przebudowa wejścia do Portu Ustka" , wykonanej w 2020 roku.

– Jako wyjściowy, wykonawca ma przyjąć wariant III – zdradza.

– Mają zostać również przeanalizowane/zaproponowane inne rozwiązania konstrukcyjne pod kątem zmniejszenia kosztów robót budowlanych oraz wskazane etapy (fazy) realizacji, niezbędne do wykonania w pierwszym etapie, które zapewnią prawidłowe funkcjonowanie nowego portu oraz etapy do wykonania w późniejszym terminie. W ramach PFU opracowane zostaną niezbędne koszty prac projektowych oraz robót budowlanych. Opracowany zostanie również projekt robót geologicznych oraz wniosek na wznoszenie i wykorzystanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń – podsumowuje Kierzkowska. 

Koszt oraz wysokość finansowania realizacji inwestycji nie została jeszcze zatwierdzona.

Port w Ustce / Fot. GospodarkaMorska.pl

Galeria: MPZP/UM Ustka

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.