Bateria znad Balatonu. Jak Węgry stają się europejskim hubem akumulatorów do pojazdów elektrycznych

Strona główna Transport, Elektromobilność Bateria znad Balatonu. Jak Węgry stają się europejskim hubem akumulatorów do pojazdów elektrycznych

Partnerzy portalu

Bateria znad Balatonu. Jak Węgry stają się europejskim hubem akumulatorów do pojazdów elektrycznych - ZielonaGospodarka.pl

Ostatnie lata charakteryzują się rosnącą popularnością pojazdów elektrycznych, a co za tym idzie, wzrostem popytu na akumulatory stanowiące kluczowy element elektryków. W rezultacie, Węgry stają się widocznym graczem na mapie globalnych producentów. 

To właśnie nad pięknym, modrym Dunajem spotykają się światy producentów samochodów elektrycznych oraz azjatyckich akumulatorów, napędzających elektryczny sen pod auspicjami Budapesztu.

Rząd Viktora Orbána dostrzega potencjał tkwiący w sektorze pojazdów elektrycznych i nie oglądając się na brukselskie pohukiwania, przyciąga kolejnych inwestorów. 

„Katody, anody, separatory, linie montażowe, cały łańcuch dostaw baterii jest tutaj” – mówi Dirk Woelfer z Niemiecko-Węgierskiej Izby Handlowej w Budapeszcie przywoływany przez euractiv. 

Jak podaje Friedrich-Ebert-Stifnung w raporcie „The battery boom in Hungary. Czirfusz, Márton. The battery boom in Hungary. Companies of the value chain, outlook for workers and trade unions”, 14 tys. miejsc pracy zostało utworzonych w sektorze produkcji akumulatorów do końca 2021 roku. 

To właśnie u naszych węgierskich bratanków mamy niemieckie koncerny motoryzacyjne oraz azjatyckie zakłady produkujące akumulatory do pojazdów elektrycznych.  Ale takie małżeństwo jest wynikiem rozsądku – wszak nie odmawia się, kiedy pieniądz woła. A Orbán wie, jak przyciągnąć kapitał, dofinansowując inwestycje zagranicznych producentów na Węgrzech. 

Odbiorcami rządowych dotacji były niemieckie BMW i Mercedes, koreański Samsung i BYD z Państwa Środka, zaś mediana dotacji wynosiła około 15 proc. inwestycji. Efekty? Kilka przykładów z brzegu:

1) CATL inwestuje 7,6 miliarda dolarów w budowę największej w Europie fabryki akumulatorów na w Debreczynie

2) Mercedes-Benz przekształca zakład w Kecskemet w celu produkcji samochodów elektrycznych

3) Audi produkuje samochody i silniki elektryczne w Győr

4) BMW rozpocznie w przyszłym roku produkcję w Debreczynie pojazdów elektrycznych 

Według Benchmark Gigafactory Assessment, krajowe moce produkcyjne baterii wzrosną do 207 GWh do końca 2031 roku, z 27,5 GWh w 2021 roku. 

„Węgry oferują źródło tańszej siły roboczej i kosztów gruntów w porównaniu z Europą Zachodnią. Co więcej, kraj ten jest dobrze przygotowany do obsługi zarówno producentów samochodów, jak i konsumentów pojazdów elektrycznych” – mówi Evan Hartley, analityk Benchmark.

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.