Losy
brytyjskiej firmy Core Power i jej innowacyjnego rozwiązania dla
sektora morskiego śledzimy od 2019 roku. W ostatnich tygodniach firma
osiągnęła kamień milowy - finansowanie w wysokości 100 milionów dolarów
na rozwój nowej technologii jądrowej dla przemysłu morskiego.
Według
prezesa firmy Mikaela Boe środki finansowe pochodzą z branży
żeglugowej, od stoczni, armatorów, firm czarterujących itp. Kamień
milowy pojawia się w czasie, gdy energia jądrowa zyskuje coraz większą
uwagę w branży morskiej jako ciekawe i wykonalne rozwiązanie
dekarbonizacyjne.
Core Power, założona w 2018 roku, specjalizuje
się w skalowalnej technologii energii atomowej dla transportu
oceanicznego i przemysłu ciężkiego. Firma pracuje nad rozwojem
modułowego reaktora ze stopioną solą (Molten Salt Reactor - MSR) do napędzania statków i dostarczania energii do produkcji niebieskich i zielonych paliw.
Firma
pokazała również, jak można tanio produkować "zielone paliwo" dla
żeglugi, wykorzystując projekt pływającej elektrowni jądrowej połączonej
z produkcją amoniaku na obu końcach zielonych korytarzy proponowanych w
deklaracji Clydebank.
Technologia, nad którą pracuje firma przy
wsparciu rządu USA i jej partnerów: TerraPower, Southern Company i
Orano, zapowiada się na pierwszy na świecie reaktor prędki widmowy
zasilany cieczą, którego demonstracja spodziewana jest po 2026 roku.
Reaktor prędki na stopiony chlorek działałby pod ciśnieniem otoczenia i
został opisany jako charakteryzujący się wyjątkową wydajnością paliwową i
minimalną produkcją odpadów wynoszącą 1 gram na MW dziennie.
Dyrektor
generalny Core Power wyjaśnia, że technologia MSR różni się od
konwencjonalnej energetyki jądrowej i rozwiązuje kluczowe problemy
związane z dekarbonizacją żeglugi, ponieważ zapewnia nowy poziom
wydajności paliwowej, który może zasilać jednostki przez cały okres ich
eksploatacji. Ponadto, ponieważ są to raczej niewielkie urządzenia
(modułowa konstrukcja o mocy 180 MWth), mogą być produkowane masowo -
dodatkowo technologia jest łatwo skalowalna, a tym samym przystępna
cenowo.
CZYTAJ: Bezpieczne reaktory do zasilania statków coraz bliżej
Według Boe największe statki na świecie mogą odnieść największe korzyści z tej technologii.
Firma
pracuje nad opracowaniem kilku projektów statków o napędzie
elektrycznym z napędem jądrowym. Jeden z nich obejmuje ultramały
kontenerowiec o pojemności 20 000 TEU, który byłby w stanie pływać
szybciej (z prędkością ponad 30 węzłów) bez tankowania przez 30 lat.
Co
więcej, ponieważ statek nie miałby zbiorników na paliwo i wymagałby
mniejszej maszynowni - byłby w stanie przetransportować więcej ładunków.
-
Uważamy, że nowe typy reaktorów mogą zwiększyć konkurencyjność statków,
ponieważ są całkowicie odporne na opodatkowanie emisji dwutlenku węgla,
mogą przewozić więcej ładunków, szybciej i przez dłuższy czas -
wyjaśnił Bøe podczas niedawnego seminarium internetowego na temat roli
energii jądrowej w dążeniu żeglu sektora żeglugi do zerowej emisji
netto.
Korea
Południowa, w której znajdują się największe na świecie firmy
stoczniowe, staje się zdecydowanym zwolennikiem technologii jądrowej
oraz projektów badawczych i demonstracyjnych analizujących potencjał
energii jądrowej dla przemysłu morskiego i produkcji paliw
ekologicznych.
Na początku tego miesiąca Samsung Heavy Industries
(SHI) połączył siły z duńskim startupem zajmującym się technologią
reaktorów jądrowych Seaborg Technologies oraz Korea Hydro & Nuclear
Power (KHNP), właścicielem i operatorem elektrowni jądrowych, w
konsorcjum, którego celem jest opracowanie pływających elektrowni
jądrowych.
SHI i Seaborg rozpoczęły już współpracę w tej
dziedzinie. Mianowicie, w zeszłym roku duet zawarł partnerstwo w celu
opracowania pływających elektrowni jądrowych wykorzystujących
technologię CMSR.
Firmy planują również budowę zakładów produkcji
wodoru i amoniaku, ponieważ CMSR jest podobno idealnym źródłem energii
do dostarczania stabilnej, czystej i bezpiecznej energii elektrycznej.
Korea
Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) również zaprezentowała
niedawno projekt statku napędzanego małym reaktorem modułowym (SMR).
Projekt
zakłada budowę statku napędzanego SMR o mocy 240 MW, wyposażonego w
cztery zestawy 60-megawatowych reaktorów SMR. Statek byłby pływającym
obiektem SMR na morzu, z reaktorem umieszczonym na dnie i platformą na
górze - która produkuje bezemisyjne paliwo, takie jak wodór.
Przejście
KSOE na technologię SMR nie jest jej pierwszym podejściem w tej
dziedzinie. W listopadzie 2022 roku firma zainwestowała 30 mln USD w
TerraPower - firmę SMR założyciela Microsoftu, Billa Gatesa. Projekt ma
na celu zbudowanie SMR w stanie Wyoming w Stanach Zjednoczonych do 2030
roku.
Ponadto, na mocy niedawno podpisanego protokołu ustaleń,
główne podmioty południowokoreańskiego przemysłu, na czele z Korea
Atomic Energy Research Institute, Korean Research Institute of Ship
& Ocean Engineering (KRISO), Korean Register, Wooyang Shipping Co,
Sinokor, H-Line i HMM, połączyły siły w celu zademonstrowania, w jaki
sposób małe modułowe reaktory jądrowe mogą być wykorzystywane do
napędzania statków.
W ramach projektu zostanie również
przeanalizowany rozwój odpowiednich interfejsów systemów morskich i
technologii napędowych, jak również produkcja wodoru przy użyciu
reaktorów ze stopioną solą.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
GDOŚ przedłużył wydanie decyzji środowiskowej dla budowy elektrowni SMR Stawy Monowskie
250 mln zł na inwestycje pomorskich samorządów w zw. z budową elektrowni atomowej
Odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki sektora OZE
Wielka Brytania pozyskuje inwestorów do największej na świecie farmy wiatrowej
Nie ma ESG bez OZE. Jakie zmiany już dziś powinni wdrażać przedsiębiorcy, by nie wypaść z biznesowego obiegu?
Siemens Energy otrzyma 7,5 mld euro pomocy rządowej
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |