Losy
brytyjskiej firmy Core Power i jej innowacyjnego rozwiązania dla
sektora morskiego śledzimy od 2019 roku. W ostatnich tygodniach firma
osiągnęła kamień milowy - finansowanie w wysokości 100 milionów dolarów
na rozwój nowej technologii jądrowej dla przemysłu morskiego.
Według
prezesa firmy Mikaela Boe środki finansowe pochodzą z branży
żeglugowej, od stoczni, armatorów, firm czarterujących itp. Kamień
milowy pojawia się w czasie, gdy energia jądrowa zyskuje coraz większą
uwagę w branży morskiej jako ciekawe i wykonalne rozwiązanie
dekarbonizacyjne.
Core Power, założona w 2018 roku, specjalizuje
się w skalowalnej technologii energii atomowej dla transportu
oceanicznego i przemysłu ciężkiego. Firma pracuje nad rozwojem
modułowego reaktora ze stopioną solą (Molten Salt Reactor - MSR) do napędzania statków i dostarczania energii do produkcji niebieskich i zielonych paliw.
Firma
pokazała również, jak można tanio produkować "zielone paliwo" dla
żeglugi, wykorzystując projekt pływającej elektrowni jądrowej połączonej
z produkcją amoniaku na obu końcach zielonych korytarzy proponowanych w
deklaracji Clydebank.
Technologia, nad którą pracuje firma przy
wsparciu rządu USA i jej partnerów: TerraPower, Southern Company i
Orano, zapowiada się na pierwszy na świecie reaktor prędki widmowy
zasilany cieczą, którego demonstracja spodziewana jest po 2026 roku.
Reaktor prędki na stopiony chlorek działałby pod ciśnieniem otoczenia i
został opisany jako charakteryzujący się wyjątkową wydajnością paliwową i
minimalną produkcją odpadów wynoszącą 1 gram na MW dziennie.
Dyrektor
generalny Core Power wyjaśnia, że technologia MSR różni się od
konwencjonalnej energetyki jądrowej i rozwiązuje kluczowe problemy
związane z dekarbonizacją żeglugi, ponieważ zapewnia nowy poziom
wydajności paliwowej, który może zasilać jednostki przez cały okres ich
eksploatacji. Ponadto, ponieważ są to raczej niewielkie urządzenia
(modułowa konstrukcja o mocy 180 MWth), mogą być produkowane masowo -
dodatkowo technologia jest łatwo skalowalna, a tym samym przystępna
cenowo.
CZYTAJ: Bezpieczne reaktory do zasilania statków coraz bliżej
Według Boe największe statki na świecie mogą odnieść największe korzyści z tej technologii.
Firma
pracuje nad opracowaniem kilku projektów statków o napędzie
elektrycznym z napędem jądrowym. Jeden z nich obejmuje ultramały
kontenerowiec o pojemności 20 000 TEU, który byłby w stanie pływać
szybciej (z prędkością ponad 30 węzłów) bez tankowania przez 30 lat.
Co
więcej, ponieważ statek nie miałby zbiorników na paliwo i wymagałby
mniejszej maszynowni - byłby w stanie przetransportować więcej ładunków.
-
Uważamy, że nowe typy reaktorów mogą zwiększyć konkurencyjność statków,
ponieważ są całkowicie odporne na opodatkowanie emisji dwutlenku węgla,
mogą przewozić więcej ładunków, szybciej i przez dłuższy czas -
wyjaśnił Bøe podczas niedawnego seminarium internetowego na temat roli
energii jądrowej w dążeniu żeglu sektora żeglugi do zerowej emisji
netto.
Korea
Południowa, w której znajdują się największe na świecie firmy
stoczniowe, staje się zdecydowanym zwolennikiem technologii jądrowej
oraz projektów badawczych i demonstracyjnych analizujących potencjał
energii jądrowej dla przemysłu morskiego i produkcji paliw
ekologicznych.
Na początku tego miesiąca Samsung Heavy Industries
(SHI) połączył siły z duńskim startupem zajmującym się technologią
reaktorów jądrowych Seaborg Technologies oraz Korea Hydro & Nuclear
Power (KHNP), właścicielem i operatorem elektrowni jądrowych, w
konsorcjum, którego celem jest opracowanie pływających elektrowni
jądrowych.
SHI i Seaborg rozpoczęły już współpracę w tej
dziedzinie. Mianowicie, w zeszłym roku duet zawarł partnerstwo w celu
opracowania pływających elektrowni jądrowych wykorzystujących
technologię CMSR.
Firmy planują również budowę zakładów produkcji
wodoru i amoniaku, ponieważ CMSR jest podobno idealnym źródłem energii
do dostarczania stabilnej, czystej i bezpiecznej energii elektrycznej.
Korea
Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) również zaprezentowała
niedawno projekt statku napędzanego małym reaktorem modułowym (SMR).
Projekt
zakłada budowę statku napędzanego SMR o mocy 240 MW, wyposażonego w
cztery zestawy 60-megawatowych reaktorów SMR. Statek byłby pływającym
obiektem SMR na morzu, z reaktorem umieszczonym na dnie i platformą na
górze - która produkuje bezemisyjne paliwo, takie jak wodór.
Przejście
KSOE na technologię SMR nie jest jej pierwszym podejściem w tej
dziedzinie. W listopadzie 2022 roku firma zainwestowała 30 mln USD w
TerraPower - firmę SMR założyciela Microsoftu, Billa Gatesa. Projekt ma
na celu zbudowanie SMR w stanie Wyoming w Stanach Zjednoczonych do 2030
roku.
Ponadto, na mocy niedawno podpisanego protokołu ustaleń,
główne podmioty południowokoreańskiego przemysłu, na czele z Korea
Atomic Energy Research Institute, Korean Research Institute of Ship
& Ocean Engineering (KRISO), Korean Register, Wooyang Shipping Co,
Sinokor, H-Line i HMM, połączyły siły w celu zademonstrowania, w jaki
sposób małe modułowe reaktory jądrowe mogą być wykorzystywane do
napędzania statków.
W ramach projektu zostanie również
przeanalizowany rozwój odpowiednich interfejsów systemów morskich i
technologii napędowych, jak również produkcja wodoru przy użyciu
reaktorów ze stopioną solą.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Magazynowanie energii z fotowoltaiki pozwoli uniknąć jej marnotrawienia
H2POLAND and NetZero Forum – dekarbonizacja i technologie wodorowe na europejskiej agendzie
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity
Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU
Gaz-System: kierunki rozwoju to biometan, wodór i CO2
Respect Energy i Eurowatt podpisały umowę PPA
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |