Wynik wyszukiwania - " statki" - Wiadomości

Cadeler rezerwuje statki na potrzeby MFW Bałtyk II i Bałtyk III

Offshorowy potentat Cadeler zawarł umowy rezerwacji statków ze spółkami projektowymi rozwijającymi projekty morskich farm wiatrowych MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III, będących własnością Equinora i Polenergii.
13.05.2024

Spaliny ze statków zanieczyszczają Bałtyk

Brudna woda z płuczek oczyszczających spaliny na statkach zanieczyszcza Bałtyk, z czym wiążą się ogromne koszty - informuje pismo “Nature Sustainability”.
09.05.2024

Wodorowy SOV wypływa na szerokie wody. Może wypchnąć polskie SOV na mieliznę

Statki z napędem wodorowym wciąż są drogie, trudne do tankowania, a zasilanie wodorem niej wydajne niż tradycyjny napęd przy pomocy silników wysokoprężnych. A jednak armatorzy obsługujący farmy wiatrowe wprowadzają statki z takim napędem do obsługi morskich farm wiatrowych. To może być ważny element walki konkurencyjnej.
03.05.2024

Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu

Wraz z rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój, firmy żeglugowe skupione na transporcie samochodowym i ciężarowym wprowadzają bardziej przyjazne dla środowiska metody, aby sprostać wymaganiom klientów, jednocześnie chroniąc oceany i życie morskie. Aby sprostać wyzwaniom w związku z dekarbonizacją żeglugi firmy decydują się m.in. na zwiększanie wykorzystania biopaliw i inwestycje w nisko- i zeroemisyjne statki, przyjazne środowisku.
29.04.2024

Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii

Torghatten Nord wybrał norweską firmę Myklebust Verft do budowy dwóch promów wodorowych, które będą przewozić do 120 samochodów na najdłuższej norweskiej trasie promowej między miejscowościami Bodø a Lofotami. Promy będą największymi na świecie statkami napędzanymi wodorem produkowanym w zakładzie mieszczącym się we wspomnianym Bodø.
19.04.2024

Zakończenie kampanii badań geofizycznych i geotechnicznych na morzu w projekcie BC-Wind

W marcu br. zostały osiągnięte dwa istotne etapy w projekcie morskiej farmy wiatrowej BC-Wind rozwijanej przez Ocean Winds w polskiej części Bałtyku. Kampania badań dna morskiego w lokalizacji BC-Wind oraz korytarza kabli eksportowych została zakończona po prawie 12 miesiącach intensywnej pracy. Dodatkowo, na koniec miesiąca zakończyła się kampania badań geofizycznych i geotechnicznych nearshore, trwająca niecałe 9 miesięcy.
17.04.2024

Otoczenie ekonomiczne inwestycji offshore [wideo]

Podczas konferencji „Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie” rozmawialiśmy z Ewą Kruchelską, wiceprzewodniczącą Rady Nadzorczej CRIST, o otoczeniu ekonomicznym i kryteriach bankowalności projektów morskich elektrowni wiatrowych.
15.04.2024

Norweskie elektryki za pożyczki. 500 mln NOK na modernizację połączeń promowych w Norwegii

Nordic Investment Bank (NIB) udzielił pożyczki w wysokości 500 mln NOK (43,4 mln EUR) spółce Norled. Pożyczka pozwoli na sfinansowanie rozbudowy floty promów niskoemisyjnych. Jest to pierwsza pożyczka NIB w ramach programu InvestEU w Norwegii.
06.04.2024

Konferencja Offshore Wind 2.0. Czy możliwa jest cyberbezpieczna infrastruktura krytyczna?

Ostatnim z wątków dyskutowanych podczas zorganizowanej przez Attis Broker konferencji Offshore Wind 2.0 było cyberbezpieczeństwo infrastruktury krytycznej.
02.04.2024

Logistycy i producenci dóbr coraz bardziej ekologiczni. Maersk wspiera ich na oceanach i lądzie

Operatorzy logistyczni podejmują na szeroką skalę działania mające na celu wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (GHG) z łańcuchów dostaw. Najnowsze dane Maersk ECO Delivery Ocean dowodzą, że ten trend jest już powszechny. W 2022 r. Maersk przetransportował 480 tys. TEU statkami zasilonymi paliwami ekologicznymi. W 2023 r. ekologiczne kontenerowce przewiozły już 660 tys. TEU.
01.04.2024

Zielona transformacja transportu morskiego w UE. 2 mld EUR dla innowatorów

CLIA Europe, ECSA, ESPO, FEPORT, SEA Europe i WaterborneTP zorganizowały w Brukseli dzień informacyjny UE dotyczący Funduszu Innowacji dla sektora transportu wodnego. W spotkaniu wzięło udział około 300 uczestników z sektora transportu wodnego. Byli przedstawiciele biznesu i administracji, którzy są zainteresowani wdrażaniem transportu zeroemisyjnego przy wsparciu funduszy z UE.
30.03.2024

PGE i Ørsted podpisały umowę na transport i instalację morskich stacji transformatorowych dla projektu Baltica 2

Grupa PGE i Ørsted wybrały dostawcę, który przetransportuje na obszar przyszłej farmy i zainstaluje tam morskie stacje elektroenergetyczne dla projektu Baltica 2 – jednego z dwóch etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica.
28.03.2024

Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda

Znamy już ekonomiczne i ekologiczne sposoby przemieszczania dużych mas ludzi w miastach. Te najbardziej efektywne obejmują ruch na szynach (największe wolumeny, najniższe koszty na pasażera, zmniejszenie ruchu na drogach), te trochę mniej efektywne obejmują ruch na kołach. Czy są inne drogi przemieszczania ludzi w miastach, które stanowić mogą doskonałe uzupełnienie transportu publicznego? Dwie polskie firmy chcą wejść na rynek z wodnymi taksówkami pasażerskimi.
27.03.2024

Konferencja Offshore Wind 2.0. Dostawcy niższego rzędu domagają się elastyczności

Drugi dzień konferencji Offshore Wind 2.0, organizowanej przez Attis Broker, rozpoczął się od niezwykle ważnego, a często pomijanego wątku dotyczącego tego, jak w obliczu mocno skonkretyzowanych wymogów kontraktowych swoją rolę widzą dostawcy niższego rzędu.
22.03.2024

Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność

Ochrzczony w styczniu tego roku kontenerowiec Ane Maersk zawinął do marokańskiego portu w Tanger Med nad Morzem Śródziemnym. Jednostka jest gotowa do przeładunków i dalszej działalności zgodnie z przeznaczeniem. Będąc obecnie największym statkiem transportującym kontenery, który jest zasilany ekologicznym metanolem, wpisuje się w działanie Maersk na rzecz dekarbonizacji żeglugi.
22.03.2024

Nowe badania potwierdziły, że ocean jest pełen plastiku

Oceany zanieczyszczone są plastikiem także poza Wielką Pacyficzną Plamą Śmieci. Mikroplastik można znaleźć nawet w odległych, chronionych rejonach.
21.03.2024

eSOV na prąd i amoniak za 20 mln funtów z Innovate UK. Rynek potrzebuje 300 SOV

Brytyjska agencja innowacji Innovate UK przyznała 20 milionów funtów na budowę dużych statków serwisowych (SOV), które będą mogły działać przy zerowej emisji. Agencja i beneficjent twierdzą, że to pierwsza tego typu jednostka. W Polsce wciąż zastanawiamy się czy w ogóle budować SOV. Brytyjczycy zapowiadają serię zeroemisyjnych eSOV.
17.03.2024

Pierwszy rorowiec, na którym zamontowano stałe żagle ssące. "Renesans wiatru" w żegludze

Firma Bound4blue pomyślnie zainstalowała trzy 22-metrowe żagle (określane też żaglopłatami) eSAILs na statku ro-ro Ville de Bordeaux, należącego do francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs. To pierwsza w historii instalacja stałego żagla ssącego na rorowcu u czołowego europejskiego armatora. W tym celu wcześniej statek przeszedł modernizację w Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A.
10.03.2024

Pomorska Platforma Offshore: local czy European content?

W jaki sposób polskie firmy mogą jeszcze zaistnieć w łańcuchach dostaw dla offshore? Czy kwestia local contentu wciąż jest otwarta, czy może pozostała nam już tylko rola widzów, obserwujących jak międzynarodowi gracze czerpią z naszego rynku? Na te pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy konferencji Pomorskiej Platformy Offshore.
08.03.2024

Czas na dekarbonizację żeglugi. Nowe technologie w sektorze morskim i żeglugi śródlądowej

Dekarbonizacja sektora transportu dotyka także sektora morskiego. W swoim raporcie z 13 marca 2023 roku Komisja Europejska zwraca uwagę, że „Na poziomie UE transport morski odpowiada za 3–4% całkowitej emisji CO2 w UE, co oznacza ponad 124 mln ton CO2 w 2021 r.” Co za tym idzie transformacji będzie podlegał cały sektor żeglugi wraz z portami. Już teraz limity emisji reguluje międzynarodowa agencja IMO, niedługo statki zaczną również podlegać pod system emisji ETS. Jednym z kluczowych elementów będzie opracowanie i wdrożenie nowyc
05.03.2024

Zatopiony przez rebeliantów Huti statek zagraża środowisku

Statek Rubymar, który zatonął w Zatoce Adeńskiej po ostrzale jemeńskich separatystów Huti, zagraża środowisku naturalnemu Morza Czerwonego. Wraz Rubymar na dno poszło 21 tys. ton nawozów sztucznych.
04.03.2024

Vestas szuka statków CTV na polską farmę wiatrową. Będzie przetarg

Firma Vestas, która jest odpowiedzialna za dostawę, montaż i serwis turbin wiatrowych na polską farmę wiatrową Baltic Power rozpocznie lada moment poszukiwania statków do transportu załóg na miejsce pracy na morzu.
29.02.2024

Hanwha Ocean wprowadza inteligentne rozwiązanie dla statków, pomagające armatorom zmniejszyć emisję CO2

Południowokoreański gigant branży stoczniowej ogłosił, że opracował inteligentną technologię statku, która monitoruje wskaźnik intensywności emisji dwutlenku węgla. Rozwiązanie ma zapewnić armatorom szereg możliwości spełnienia rygorystycznych przepisów środowiskowych.
28.02.2024

Costa Project. Inżynierowie zrównoważonej przyszłości

800 lat łącznego doświadczenia zespołu i ponad 200 zrealizowanych projektów – to spółka Costa Project, która już od 2016 r. definiuje nowe standardy w branży inżynieryjno-konsultingowej, stawiając zwłaszcza na zrównoważony rozwój. Od momentu swojego powstania firma konsekwentnie łączy innowacyjność z odpowiedzialnością ekologiczną i śmiało przekształca ambitne wizje w realne sukcesy projektowe, mając na względzie zarówno potrzeby klientów, jak również środowisko naturalne.
26.02.2024

Komisja Europejska przyjęła wstępne porozumienie w sprawie przeciwdziałania zanieczyszczeniom pochodzącym ze statków

Komisja z zadowoleniem przyjmuje porozumienie polityczne osiągnięte przez Parlament Europejski i Radę w sprawie zmiany dyrektywy 2005/35/WE w sprawie zanieczyszczenia pochodzącego ze statków oraz wprowadzenia sankcji za przestępstwa związane z zanieczyszczeniami. Współprawodawcy uzgodnili dostosowanie dyrektywy do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz rozszerzenie zakresu dyrektywy na więcej rodzajów substancji zanieczyszczających odprowadzanych do morza, takich jak ścieki i śmieci.
20.02.2024

PGE i Ørsted sfinalizowały wszystkie umowy na statki do instalacji turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2

Grupa PGE i Ørsted zakontraktowały statki do instalacji drugiej części turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2 – jednego z dwóch etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica.
20.02.2024

Jumbo Offshore rozszerza działalność na Bliskim Wschodzie dzięki współpracy z Sea Horizon Offshore

1 lutego Jumbo Offshore i Sea Horizon Offshore Marine Services podpisały porozumienie (MoU). Dzięki tej umowie Sea Horizon Offshore staje się przedstawicielem Jumbo Offshore w regionie Bliskiego Wschodu.
19.02.2024

Pierwszy na świecie chemikaliowiec napędzany wiatrem oddany do użytku

Chemship oddał dziś do użytku swój pierwszy statek z napędem wspomaganym wiatrem. Tym samym MT Chemical Challenger stał się pierwszym na świecie chemikaliowcem wyposażonym w zrównoważoną technologię wiatrową. Statek będzie obsługiwał transatlantycką trasę firmy żeglugowej Chemship między wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych a Morzem Śródziemnym.
19.02.2024

Deltamarin i BAR Technologies rozwijają wspólny projekt statku napędzanego siłą wiatru

Deltamarin i BAR Technologies wprowadzają nową, wspólnie opracowaną konstrukcję kadłuba, zoptymalizowaną pod kątem wiatru. Obie firmy podkreślają, że ich partnerstwo w ramach tego przedsięwzięcia wskazuje na ich ciągłe zaangażowanie w dekarbonizację żeglugi oraz sięganie po przyszłościowe rozwiązania dla żeglugi. Wiatr, który niegdyś był głównym napędem statków i okrętów przemierzających morza i oceany w ich wizji wraca do łask, zaczynając nowy rozdział w historii transportu morskiego.
17.02.2024

PGE i Ørsted podpisały umowę na transport i instalację fundamentów dla projektu Baltica 2

Grupa PGE i Ørsted zakontraktowały statki do transportu i instalacji fundamentów dla projektu Baltica 2 – jednego z dwóch etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica.
14.02.2024

Rotorowy zawrót głowy. Wiatr obniży zużycie paliwa statku i zmniejszy emisje CO2 o 30%

Porty muszą przygotować się do obsługi statków z żaglami i rotorami. Oldendorff i Norsepower ogłosiły w lutym br. zawarcie porozumienia w sprawie wykorzystania rotorów w celu redukcji emisji CO2 przez masowiec eksploatowany przez niemieckiego armatora. Norsepower Rotor Sails pozwoli na wykorzystanie technologii napędu wiatrowego i zmniejszenie zużycia paliwa w czasie podróży. Przy dobrych wiatrach można nawet liczyć na zmniejszenie emisji CO₂ do 30%.
13.02.2024

Nowy bezemisyjny statek towarowy napędzany wodorem gotowy do eksploatacji na Renie

Holenderski armator Future Proof Shipping (FPS), finansowany przez UE projekt Flagships oraz finansowany przez Interreg projekt ZEM Ports NS uruchamiają przełomową jednostkę H2 Barge 2. Statek napędzany wodorem będzie przewoził towary całkowicie bezemisyjnie na Renie między Rotterdamem (NL) a Duisburgiem (DE).
08.02.2024

Ameryka wstrzymuje dostawy LNG. Czy czeka nas kryzys energetyczny?

Administracja Joe Bidena wstrzymała nowe zatwierdzenia amerykańskiego Departamentu Energii dla możliwych projektów eksportowych skroplonego gazu ziemnego (LNG). Działanie Amerykanów spotkało się z licznymi reakcjami na całym świecie, stanowiąc zarazem element gry politycznej w wyścigu o urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych.
08.02.2024

Rząd Indii zapewni 30% dotację na zielone porty i stocznie. Na kursie wodór, ekologiczne paliwa i informatyzacja

Indie intensywnie przekształcają duże i małe porty w centra logistyczne przyjazne dla środowiska. Rząd Indii przedstawił niedawno szereg inicjatyw mających na celu zachęcenie do stosowania ekologicznych technologii w portach. W 2024 r. programy wchodzą w życie przy istotnym wsparciu rządu w Delhi. Jest to szerszy program rozwoju żeglugi Indii ogłoszony przez indyjskie Ministry of Ports, Shipping & Waterways (MoPSW).
06.02.2024

W Szczecinie będą kształcić pracowników terminala instalacyjnego morskich farm wiatrowych

Orlen Neptun uruchomi w Zespole Szkół nr 4 im. Armii Krajowej w Szczecinie szkolenie dla osób zainteresowanych pracą na terminalu instalacyjnym morskich farm wiatrowych.
31.01.2024

Orlen Aviation rozbudował instalację fotowoltaiczną

Na dachu jednego z budynków Orlen Aviation w Warszawie rozbudowano instalację fotowoltaiczną. Pierwsza o mocy 50 kWp powstała w jeszcze w 2021 r. Aktualnie łączna moc to 130 kWp. Przewidywana roczna produkcja energii wyniesie tam 120 MWh - podała spółka Grupy Orlen.
26.01.2024

Rozpoczęła się budowa bazy serwisowej dla morskiej farmy wiatrowej w Łebie

W Łebie rozpoczęły się prace związane z budową bazy serwisowej dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, wspólnego projektu Grupy Orlen i Northland Power. Będzie ona portem macierzystym dla statków transportujących sprzęt oraz pracowników technicznych odpowiedzialnych za utrzymanie inwestycji. Baza zatrudni łącznie około 60 osób i będzie obsługiwać farmę przez cały cykl jej życia, czyli minimum 25 lat.
26.01.2024

ARP chce zaangażować PLO w proces zamawiania trzech jednostek serwisowych dla spółki z grupy Orlen

ARP pracuje nad zaangażowaniem Polskich Linii Oceanicznych w proces zamawiania trzech małych jednostek serwisowych (CTV) dla firmy z grupy Orlen oraz dewelopera morskiej farmy wiatrowej Baltic Power - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.
26.01.2024

Wraki zalegające na dnie Bałtyku zagrożeniem dla środowiska

Zatopione na Morzu Bałtyckim w czasie obu wojen światowych okręty są tykającymi bombami zagrażającymi wodom Estonii - poinformowała w środę telewizja ERR.
25.01.2024

Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Tomasz Świątkowski

Zapraszamy do odsłuchania kolejnego odcinka podcastu Polish Offshore Wind. Tym razem gościem Patryka Zbroi jest Tomasz Świątkowski - Prezes Zarządu StoGda Ship Design & Engineering sp. z o.o.
24.01.2024

Co łączy offshore wind i podatki marynarza?

Morska energetyka wiatrowa to nie tylko krok w budowaniu zeroemisyjnego systemu energetycznego w Polsce, ale również we wszystkich zakątkach Europy. Coraz więcej państw stawia na rozwój sektora offshore wind. A to może mieć spore znaczenie dla przebiegu Twojej kariery zawodowej i sposobu, po jaki sięgniesz, by zatroszczyć się o bezpieczeństwo Twoich dochodów.
24.01.2024

Z powodu suszy ruch na Kanale Panamskim spadł o blisko 40%

Wielomiesięczna susza wymusiła zmniejszenie ruchu na Kanale Panamskim o ponad 36 proc. Z szacunków administracji kanału wynika, że przyniesie to straty sięgające 500-700 mln dolarów w skali roku.
19.01.2024

Rok 2024 przyniesie ważne decyzje dla morskich farm wiatrowych Bałtyk

Pozwolenie na budowę dla morskich farm wiatrowych Bałtyk II i Bałtyk III oraz przygotowanie projektu farmy Bałtyk I do aukcji to najważniejsze kamienie milowe, których w 2024 roku spodziewają się Equinor i Polenergia. Ostatnie 12 miesięcy znacznie przybliżyły realizację projektów Bałtyk. Trzy farmy wiatrowe o łącznej mocy 3 GW zasilą odnawialną energią ponad 4 miliony gospodarstw domowych.
08.01.2024

PGE i Ørsted podpisały umowę na instalację turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2

Grupa PGE i Ørsted zakontraktowały statki do instalacji 48 ze 107 turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2 – jednego z dwóch etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica.
03.01.2024

Japońskie firmy angażują się w projekt statku do transportu skroplonego CO2

Wykorzystując technologie i doświadczenie konstrukcyjne Mitsubishi Shipbuilding i Nihon Shipyard pracują nad stworzeniem infrastruktury dla morskich przewoźników LCO2, dążąc do ujednolicenia jej z transportem lądowym. Japońskie firmy dążą do ujednolicenia specyfikacji i projektów statków w celu realizacji projektu międzynarodowego transportu skroplonego CO2 (LCO2) na dużą skalę począwszy od 2028 roku.
30.12.2023

Chiny zdominują „zielony” rynek stoczniowy?

Chińskie organy regulacyjne ds. przemysłu i gospodarki przedstawiły nowy siedmioletni plan mający na celu przewodzenie na „zielonym” rynku przemysłu stoczniowego, opierając się na chińskiej dominacji w konwencjonalnym przemyśle stoczniowym. Chińskie stocznie obecnie generują połowę światowego tonażu handlowego, co stanowi około 38 milionów ton rocznie.
29.12.2023

Orlen. Projekt morskiego terminalu przeładunkowego CO2 otrzymał z KE grant na 2,54 mln euro

Przeładunkowy terminal morski CO2, wspólny projekt Orlenu, Lafarge Cement i Air Liquide Polska, uzyskał grant Komisji Europejskiej w wysokości 2,54 mln euro m.in. na przygotowanie dokumentacji projektowej. Inwestycja wpisuje się w strategiczne cele koncernu ograniczania emisji własnych CO2.
13.12.2023

Oceany mogą gromadzić 20 proc. węgla więcej, niż szacowano

Zdolność oceanów do magazynowania dwutlenku węgla z atmosfery jest około 20 proc. większa, niż wcześniej szacowano i ujęto w ostatnim raporcie IPCC - twierdzą autorzy publikacji w "Nature".
10.12.2023

Kto jest kim w polskim offshore? Baltic Maritime Broker

Na polskim rynku pojawiła się spółka, którą wyróżnia biznesowa dalekowzroczność w usługach dedykowanych dla sektora morskiego. Łączą potrzeby armatorów i czarterujących, pośredniczą przy poszukiwaniu statków do wykonania projektów offshorowych i nie tylko.
06.12.2023

Konferencja Polskiej Platformy LNG i bioLNG. Na jakim etapie jesteśmy?

Polska Platforma LNG i bioLNG po raz kolejny stanęła na wysokości zadania, oferując tym, którzy wybrali się na jej tegoroczną konferencję, dwa dni konkretnych, niezwykle merytorycznych prezentacji i dyskusji.
05.12.2023

Wyjątkowe zamówienie dla Hanwha Ocean. Stocznia zbuduje największe na świecie statki do transportu amoniaku

Południowokoreańska stocznia ogłosiła, że 14 listopada uzyskała zamówienie o wartości około 500 milionów dolarów na budowę czterech bardzo dużych zbiornikowców amoniaku (Very Large Ammonia Carriers, VLAC) dla greckiego przedsiębiorstwa żeglugowego Naftomar Shipping and Trading Co. Ltd. Inc (Naftomar). Każdy statek będzie w stanie przetransportować 93 000 m3 amoniaku, będącego nadzieją dla dekarbonizacji żeglugi jako zielone paliwo.
26.11.2023

Adam Niklewski, Polska Platforma LNG i bioLNG: duże zmiany na rynku już zaszły, jeszcze większe przed nami

Transformacja energetyczna Polski nabiera rozpędu. W tym samym czasie łańcuchy dostaw na całym świecie również przechodzą przemianę i sięgają po nowe paliwa, w tym LNG i bioLNG. Rynek ten staje się kluczowy dla gospodarki światowej. O najważniejszych zmianach na nim, tuż przed tegoroczną edycją konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG, rozmawiamy z prezesem jej zarządu, Adamem Niklewskim.
23.11.2023

Orlen Neptun uruchomił szkolenie dla przyszłych pracowników terminala instalacyjnego morskich farm wiatrowych

Orlen Neptun rozpoczął pierwsze w Polsce specjalistyczne szkolenie dla osób zainteresowanych pracą na terminalu instalacyjnym morskich farm wiatrowych. W zajęciach uczestniczą uczniowie Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu.
21.11.2023

Wodorowe kontenerowce na diagnostyce z Krakowa

ABB dostarczy rozwiązania zasilające, napędy oraz automatykę dla wodorowych kontenerowców Grupy Samskip. Na statkach zostanie zainstalowany zdalny system diagnostyki, który jest rozwijany w Korporacyjnym Centrum Technologicznym ABB w Krakowie. Jednostki morskie to światowa awangarda jeśli chodzi o wykorzystanie wodoru w zrównoważonym transporcie.
14.11.2023

Viasea Shipping planuje budowę kontenerowców napędzanych wodorem

Enova zapewnia znaczące wsparcie w łącznej wysokości 171,8 mln koron norweskich koron dla Viasea Shipping na zakup dwóch kontenerowców napędzanych wodorem.
11.11.2023

Port Barcelona będzie „zielony” w 2050 r. W tym roku przeniósł statki wycieczkowe i promy z centrum na peryferie miasta

Port w Barcelonie jesienią br. przyjął ostatni statek wycieczkowy w centrum miasta. Do połowy października br. statki z pasażerami cumowały przy nabrzeżu północnym Barcelony, zlokalizowanym w World Trade Center. Od listopada statki wycieczkowe będą dobijać do nabrzeża Adossat. Jest to dzielnica znacznie oddalona od centrum miasta i dzielnic mieszkaniowych.
06.11.2023

Masowiec zasilany żaglami wpłynął do Portu Gdynia

Przy nabrzeżu terminalu HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia cumuje wyjątkowy statek. Masowiec Pyxis Ocean to jedna z niewielu jednostek na świecie, które za pomocą dwóch stalowo-kompozytowych żagli wykorzystują energię wiatru do wspomagania konwencjonalnego napędu. Dzięki temu wyraźnie spada zużycie paliwa, a co za tym idzie – emisje CO2.
02.11.2023

Ciągota do metanolu. Chwilowa moda czy nadzieja transportu morskiego?

Wraz z kolejnymi strategiami klimatycznymi, globalny transport morski podąża za trendami dekarbonizacyjnymi. Jednym z paliw, z którym wiązane są spore nadzieje, stanowi metanol, coraz powszechniejszy w budowanych jednostkach.
28.10.2023

Windward Offshore rozpoczyna projekt MEW z nowoczesnymi statkami CSOV

Windward Offshore, przyszłościowe konsorcjum joint venture utworzone obecnie przez SeaRenergy Group we współpracy z Blue Star Group, Diana Shipping Inc. i SeraVerse GmbH, podejmuje kluczowy krok we wzmacnianiu sektora morskiej energetyki wiatrowej. Konsorcjum zamówiło od VARD dwa najnowocześniejsze statki do świadczenia usług rozruchowych (CSOV), aby stworzyć solidną podstawę dla usług związanych z aktywami morskimi, koncentrujących się na wspieraniu rozwijającego się przemysłu morskiej energetyki wiatrowej.
27.10.2023

Elektryczne statki na Tamizie ze stoczni Wielkiej Brytanii i Polski

Latem na wody Tamizy wypłynął Earth Clipper. To pierwszy w Europie hybrydowy szybki statek pasażerski, zbudowany zgodnie z przepisami High-Speed Craft Code. Dołączył on do zbudowanych w Remontowej promów plug-in hybrid vessel (ładowane szybko z lądu w czasie krótkiego postoju), które przewożą pasażerów i samochody między brzegami Tamizy w Woolwich.
20.10.2023

Ekotrendy w turystyce morskiej szansą dla Pomorza, Kaszub i Żuław

Rozwój zrównoważony trafił na pokłady statków pasażerskich. Cruise operatorzy nie pozostają w tyle za innymi branżami i stawiają na turystykę przyjazną dla środowiska na morzy i w portach. Nowe produkty turystyczne odpowiadają zrównoważonej gospodarce. Armatorzy włączają się w działania na rzecz ochrony środowiska, co jest pozytywnie odbierane przez większość pasażerów. Nowe statki przystosowane są do zasilania z lądu.
13.10.2023

Wodorowy zawrót głowy. Wodorowe statki zamiast autobusów

Wodór w transporcie morskim ma perspektywy, nawet w Polsce. Jednak warunkiem wprowadzenia tego rozwiązania do żeglugi jest kompleksowe podjęcie zagadnienia przez operatorów statków, zarządy portów i firmy zajmujące się usługami w portach. To ogólny wniosek z dyskusji w czasie panelu „Wodór w transporcie morskim: perspektywy, wyzwania i innowacje - od projektu do pierwszego rejsu”.
09.10.2023

Porty w zielonym korytarzu. Konieczność czy element walki konkurencyjnej?

We wrześniu porty ujawniły plan wdrożenia pierwszego ekologicznego korytarza transportowego przez Pacyfik. Przedstawiciele miast i portów Los Angeles, Long Beach i Szanghaju oraz największych operatorów liniowych na świecie z udziałem wiodących gestorów ładunków opracowali koncepcję planu wdrożenia zielonego korytarza żeglugowego.
03.10.2023

UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji

Dekarbonizacja to najważniejszy cel operatorów i uczestników transportu morskiego – wzywają eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”. Mimo wymiany statków lub modernizacji ich systemów napędowych, emisje substancji szkodliwych wzrosły o 20% w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
02.10.2023

Norwegia – kurs na zieloną żeglugę. Polska już trochę uczestniczy w programie

Program Zielonej Żeglugi (GSP – Grønt Skipfartsprogram) powstał w Norwegii niespełna 10 lat temu. Obecnie rozwija kolejną, finalną fazę działania. Polska wspiera program uczestnictwem w projekcie ZEVInnovation – partnerstwa w wykorzystaniu najnowszych technologii w budowie statków zeroemisyjnych. CRIST, Grupa Technologiczna ASE i Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny wspierają nasze firmy w rozwinięciu partnerstwa z firmami z Norwegii.
02.10.2023

Dekarbonizacja na statkach. Koszty w portach i u gestorów ładunków. 5 kluczowych działań +1

Polityka Międzynarodowej Organizacji Morskiej dotycząca monitorowania efektywności energetycznej statku, zapoczątkowana w styczniu, już wpływa zarówno na prędkość, z jaką pływają kontenerowce, jak i na rodzaj napędu statków zamawianych przez operatorów – zauważają eksperci Drewry na podstawie najnowszych informacji z rynku.
25.09.2023

COSCO Shipping podpisuje porozumienie o współpracy w zakresie budowy łańcucha przemysłowego zielonego metanolu

20 września COSCO Shipping, State Power Investment Corporation Limited (SPIC), Shanghai International Port Group (SIPG) oraz China Certification & Inspection Group (CCIC) wspólnie podpisały online "Memorandum o współpracy w zakresie budowy łańcucha przemysłowego zielonego metanolu". Ten kamień milowy oznacza rozpoczęcie faktycznej fazy budowy kompleksowego projektu w ramach łańcucha przemysłowego, który obejmuje produkcję, transport, tankowanie i certyfikację zielonego metanolu dla statków.
21.09.2023

Biopaliwo na bilety (promowe). Innowacje na i pod pokładami promów

Pasażerowie fińscy korzystający z transportu morskiego po raz drugi z rzędu uznali Viking Line za najbardziej zrównoważoną firmę żeglugową obsługującą połączenia między Finlandią a Szwecją. Prawie połowa osób, które wypełniły ankietę, wybierze w przyszłości jeszcze bardziej przyjazne dla klimatu środki transportu, a dwie trzecie są gotowe dopłacić do biletu, aby zmniejszyć niekorzystny wpływ statku na środowisko – wynika z najnowszego badania EPSI linii promowych Passenger Transport Ferries 2023.
17.09.2023

Historyczny moment. Chrzest pierwszego kontenerowca napędzanego metanolem od Maersk

W Kopenhadze odbyła się wyjątkowa uroczystość. Pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem otrzymał imię Laura Maersk, co ogłosiła jego matka chrzestna, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. Wydarzenie ma rozpocząć nowy etap na drodze ku dekarbonizacji żeglugi.
15.09.2023

Pierwszy tak duży statek zasilany LNG w Gdańsku [WIDEO]

W środę do terminala Baltic Hub w Porcie Gdańsk zawinął największy kontenerowiec zasilany skroplonym gazem ziemnym (LNG). Gigantyczne rozmiary CMA CGM Concorde czynią tę wizytę iście spektakularnym zjawiskiem.
15.09.2023

MAG Offshore & N-Sea z porozumieniem dotyczącym Morskich Centrów Koordynacyjnych (MCC)

N-Sea Polska i MAG Offshore wspólnie rozwijają Morskie Centra Koordynacyjne (MCC) dla Polski i krajów bałtyckich. W ramach takiego podejścia strony udostępnią odpowiednią wiedzę, doświadczenie, sprzęt, statki i obiekty portowe, aby służyć naszym Klientom na etapach rozwoju i eksploatacji ich morskich farm wiatrowych w regionie Morza Bałtyckiego.
14.09.2023

Cruisery na zielonym kursie. Floty pasażerskie coraz bardziej ekologiczne

Armatorzy statków pasażerskich zamawiają statki przyjazne dla środowiska z silnikami dwupaliwowymi i kadłubami oraz systemami emitującymi mniej hałasu. MSC Cruises upowszechniło niedawno informację o pierwszym na świecie rejsie, w czasie którego statek MSC Euribia z systemem LNG wykonał podróż, podczas której uzyskano bilans zerowej emisji gazów cieplarnianych netto.
12.09.2023

Kurs na biopaliwa. Roczny popyt wyniesie 250 Mtoe w 2050 roku

W tym roku dobrze znana na Bałtyku firma Viking Line oferuje pasażerom możliwość zakupu biopaliwa w celu zrekompensowania surowca zużywanego podczas podróży. Wkrótce operator szwedzki będzie oferować podobne rozwiązanie klientom cargo. Biopaliwa mają więc perspektywy, a kombinacja handlowa zaproponowana przez przedsiębiorstwo może zwielokrotnić popyt na ten rodzaj paliw.
11.09.2023

Zielona rewolucja w shippingu nabiera tempa. 6,5 tys. statków na paliwa alternatywne w 2025 r.

Badanie Clarksons Green Technology Tracker z maja wskazuje, że armatorzy przeznaczyli znaczną kwotę inwestycji tonażowych w niskoemisyjne technologie. Statki z silnikami przystosowanymi do stosowania dwóch lub trzech rodzajów paliw są coraz powszechniej zamawiane przez operatorów i stanowią obecnie 48% całkowitego portfela zamówień.
06.09.2023

Prezes Orlenu: technologia CCS jest opłacalna, dla części przemysłu nie ma alternatywy

Technologia sekwestracji dwutlenku węgla (CCS) jest już opłacalna przy dzisiejszych cenach emisji CO2 - ocenia prezes Orlenu. Dlatego koncern zamierza uruchomić tego typu działalność - najpierw na norweskim szelfie, w dalszej perspektywie na Bałtyku.
06.09.2023

PGE i Ørsted zakontraktowały statki do instalacji kabli dla Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica

Grupa PGE i Ørsted podpisały kontrakty na ułożenie i podłączenie kabli wewnętrznych i kabli eksportowych dla Baltica 2 – jednego z dwóch etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica. Wcześniej rozstrzygnęły przetargi na dostawę morskich kabli eksportowych, które zostaną wykorzystane do wyprowadzenia mocy z morskich elektrowni wiatrowych na ląd.
05.09.2023

Zwycięzcy SOFII wyłonieni! Zielona rewolucja może stać się faktem

Sztuczna inteligencja, tracker solarny czy recykling chemiczny – po raz kolejni młodzi innowatorzy nie zawiedli. Do Programu grantowego SOFIA zostało zgłoszonych kilkadziesiąt projektów, które mają szanse realnie wpłynąć na poprawę życia nas wszystkich. Do czego w OZE można wykorzystać np. bezzałogowe statki powietrzne? Zapraszamy do lektury.
29.08.2023

Norweski Supercluster rusza na oceany. Bałtycki Klaster Morski na tym samym kursie

Przemysły morskie ewoluują, a Norwegia postanowiła zająć w nich wiodące miejsce w rozwoju i wdrażaniu innowacji oraz rozwoju zielonej gospodarki. Regiony Rogaland, Vestland i Møre og Romsdal współpracują obecnie nad utworzeniem nowego superklastra.
28.08.2023

Śmieci, których nie widać – nie tylko ścieki są problemem polskich rzek, jezior i Bałtyku

Bałtyk jest nie tylko ujściem dla 20 rzek, z których połowa przepływa przez Polskę, ale też darmowym punktem zrzutu ścieków dla leżących nad nim państw. Podobnie traktowana jest Odra w przypadku zrzutów ścieków kopalnianych czy pofabrycznych. Jednak nie tylko one trawią polskie wody – równie szkodliwe są dla nich śmieci, a co za tym idzie mikro- i nanoplastik, który rozgościł się w naszych zbiornikach wodnych razem z innymi zanieczyszczeniami. Tylko czy stać nas na konsekwencje tych zjawisk?
24.08.2023

Alfa Laval przyspiesza transformację paliwową dzięki systemowi FCM Methanol na statkach napędzanych metanolem

Alfa Laval stoi na czele transformacji paliwowej w przemyśle morskim dzięki swoim rozwiązaniom, wiedzy i doświadczeniu w zakresie wykorzystania metanolu. Ostatni projekt oparty na metanolu dla chińskiego armatora obejmuje instalację Alfa Laval FCM Methanol – systemu zasilania paliwem o niskiej temperaturze zapłonu (LFSS) na pokładzie czterech statków z silnikami WinGD. Projekt ten jest przełomowym osiągnięciem nie tylko dla Alfa Laval, ale także dla armatora, stoczni i projektanta silników. Pierwsze systemy zasilania silników met
21.08.2023

Port Portsmouth stawia na energię słoneczną

Zakończono instalację nowego systemu słonecznego i baterii na terenie portu w Portsmouth, który jest teraz w pełni operacyjny. Modernizacja ma wpłynąć na ograniczenie emisji CO2 w myśl polityki dekarbonizacji branży morskiej.
14.08.2023

Niemiecka Strategia Wodorowa: Czy rewolucja wodorowa wydarzy się za Odrą?

Niemiecka Strategia Wodorowa (National Wasserstofstrategie) została zaktualizowana w lipcu 2023 po długich debatach niemieckiego rządu. Zarysowuje ona śmiały plan dotyczący najważniejszych wyzwań związanych z energetyką, dekarbonizacją przemysłu, transportu drogowego i ogrzewania.
02.08.2023

Największe elementy do budowy polskiej elektrowni jądrowej będą transportowane drogą morską

Realizowana przez Urząd Morski w Gdyni konstrukcja morska będzie jedną z kluczowych inwestycji, która umożliwi sprawny transport i rozładunek wielkogabarytowych elementów budowanej na Pomorzu elektrowni jądrowej.
01.08.2023

Seatech prezentuje zeroemisyjny katamaran przeznaczony do prac portowych

Projekt realizowany przez polsko-tajwańskie konsorcjum ma być zeroemisyjną jednostką do zbierania odpadów w portach i na obszarach przybrzeżnych.
24.07.2023

Przyszłość napędu statków kryje się w metanolu? MAN Energy Solutions wraz z partnerami rusza z nowym projektem

Firma MAN Energy Solutions ogłosiła, że rozpocznie opracowywanie rozwiązań modernizacyjnych dla średnioobrotowych silników staktów w ramach stowarzyszenia badawczego obejmującego WTZ Roßlau gGmbh i TU-Darmstadt. Trzyletni projekt ma na celu opracowanie koncepcji zróżnicowanych silników, które umożliwią modernizację całych flot statków przy rozsądnych kosztach ekonomicznych i technicznych.
20.07.2023

Urząd Morski w Gdyni wybuduje pirs przy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce

W czerwcu Rząd RP uchwalił Program Wieloletni, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. W ramach środków z Programu powstanie nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz konstrukcja morska do rozładunku (MOLF). Porozumienie określające zasady współpracy przy budowie tej konstrukcji podpisały 19 lipca 2023 roku Polskie Elektrownie Jądrowe oraz Urząd Morski w Gdyni.
19.07.2023

EY: cztery firmy mogą złożyć oferty na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni

Cztery międzynarodowe firmy zostały zaproszone do złożenia oferty na projekt bodowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia - poinformowała firma EY, która doradza przy inwestycji. To największy projekt w historii polskiego rynku PPP, z szacowaną wartością nakładów ponad 5,5 mld zł - dodała.
18.07.2023

Zatopić czy nie zatopić? – iluzoryczne bezpieczeństwo morskiej infrastruktury krytycznej

W poprzednim artykule przeanalizowano faktyczny zakres nowelizacji Ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich, która miała być remedium na ewentualne zagrożenie o charakterze terrorystycznym, co stoi w całkowitej sprzeczności z faktycznym kształtem nowelizowanych przepisów.
18.07.2023

Ślad węglowy na szlakach linowych maleje. Ale zbyt wolno

Ślad węglowy generowany przez floty działające w transporcie kontenerowym zmalały w pierwszym kwartale 2023 r. na 10 z 13 najbardziej ruchliwych serwisów liniowych – wynika z najnowszej analizy ekspertów firmy Xeneta. Największe emisje notowano na statkach obsługujących zachodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych po Daleki Wschód. Pozytywnie wyróżnił się operator Yang Ming, który „stał się „bohaterem emisji” w branży „drugi kwartał z rzędu” – podkreśla Emily Stausbøll z Xeneta.
17.07.2023

Senat za uchwałą w 200. rocznicę podjęcia prac nad koncepcją Kanału Augustowskiego

Senat Rzeczypospolitej Polskiej w 200. rocznicę zainicjowania prac nad projektem Kanału Augustowskiego docenia wkład jego twórców i projektantów w rozwój polskiej myśli inżynierii hydrotechnicznej - głosi uchwała przyjęta przez izbę wyższą.
13.07.2023

Proekologiczne zmiany w OT Port Gdynia

Na terenie OT Port Gdynia została zainstalowana i uruchomiona pierwsza instalacja PV o mocy 50 kW, będąca elementem długofalowej strategii Spółki wprowadzania rozwiązań mających na celu zmniejszanie negatywnego wpływu działalności gospodarczej na środowisko.
06.07.2023

Dekarbonizacja w klastrze (nie tylko) norweskim. Polski BSSC ZEV HUB jest na kursie

Globalny transportowy jest odpowiedzialny za jedną czwartą globalnej emisji gazów cieplarnianych (GHG). W ciągu najbliższych trzech dekad globalna flota pojazdów wzrośnie z 1,2 miliarda do 2 miliardów pojazdów, liczba lotów pasażerskich wzrośnie o 130%, a tonomil ładunków na morzu wzrośnie o 35% - alarmował Remi Eriksen, prezes i dyrektor generalny grupy DNV w czasie spotkania z dziennikarzami podczas Nor Shipping 2023.
26.06.2023

Do 2028 r. powstanie specjalny pirs pod budowę elektrowni jądrowej na Pomorzu

Za ok. 900 mln zł do 2028 r. powstanie specjalny pirs, który służyć będzie budowie pierwszej elektrowni jądrowej na Pomorzu - przekazała PAP Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Anna Łukaszewska-Trzeciakowska.
22.06.2023

Polsce pilnie potrzeba Straży Przybrzeżnej

W dzisiejszym artykule autorzy poruszą oraz przybliżą temat możliwości powołania do życia nowej formacji, która miałaby za zadanie ochronę oraz zapewnienie przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa na polskich obszarach morskich. Temat ten staje się jak najbardziej aktualny i palący, biorąc pod uwagę dość ambitne plany dotyczące morskiej energetyki wiatrowej, jak również już istniejącej, na polskich obszarach morskich, infrastrukturze krytycznej.
18.06.2023

PowerX prezentuje innowacyjny projekt statku dostarczającego i magazynującego energię elektryczną

Japońska firma rozwija projekt akumulatorowca, tj. jednostki morskiej wyposażonej w akumulatory, która mogłaby magazynować energię elektryczną i dostarczać ją tam, gdzie byłaby potrzebna.
18.06.2023

Baltic Hub na drodze do ograniczenia emisji

Przedsiębiorstwa gospodarki morskiej na całym świecie zwielokrotniają wysiłki prowadzące do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, jakie powodowane są przez ich operacje. Największy terminal kontenerowy na Bałtyku, gdański Baltic Hub, również nie zasypia gruszek w popiele.
15.06.2023

Pierwszy na świecie bezzałogowy prom elektryczny już pływa w Sztokholmie [WIDEO]

Pierwszy na świecie komercyjny bezzałogowy prom elektryczny MF Estelle wypłynął w poniedziałek w regularną trasę. Statek mogący pomieścić 30 osób oraz rowery połączył wyspy Kungsholmen z Soedermalm, będącymi dzielnicami miasta.
12.06.2023

Nor-Shipping 2023. Partnerstwo biznesu i innowacji. Polska błysnęła wodorem [ZDJĘCIA]

Odbywające się na początku czerwca Nor-Shipping 2023 to niewątpliwie najważniejsze wydarzenie roku w biznesie morskim. Przytłaczał ogrom około 1 000 wystawców oraz około 50 tys. uczestników przedstawicieli biznesu i polityki, nauki i klastrów morskich, czołowych firm badawczych i eksperckich z całego świata. Polska przyjechała na Nor Shipping z wodorem.
12.06.2023

Ulstein zaprojektuje dwa kolejne hybrydowe CSOV dla Acta Marine

Ulstein Design & Solutions podpisał kontrakt z turecką stocznią Tersan na zaprojektowanie dwóch napędzanych metanolem jednostek ULSTEIN SX216.
09.06.2023

PERN planuje zakup trzech bezzałogowych statków powietrznych do inspekcji swojej infrastruktury

PERN, zarządzający w Polsce m.in. siecią rurociągów naftowych oraz baz surowcowych, planuje wyposażenie swoich służb w trzy bezzałogowe statki powietrzne, które będą służyć do inspekcji, fotogrametrii i nadzoru infrastruktury przemysłowej. Spółka ogłosiła postępowanie zakupowe w tej sprawie.
08.06.2023

BAR Technologies i Deltamarin realizują wizję kontenerowca zasilanego siłą wiatru

Fińsko-brytyjski duet technologicznej branży morskiej dąży do urzeczywistnienia innowacyjnego projektu budowy kontenerowców Aframax napędzanych siłą wiatru. Powrót do historycznych rozwiązań ma być kluczem do dekarbonizacji żeglugi.
07.06.2023

Port w Rotterdamie wykorzystuje Proton Venture do zbadania wykonalności terminalu eksportowego amoniaku w WA

Port w Rotterdamie przyznał kontrakt na studium wykonalności firmie Proton Venture, zajmującej się technologiami związanymi z amoniakiem, na opracowanie zakresu i projektu koncepcyjnego terminalu eksportowego amoniaku w Australii Zachodniej (WA).
07.06.2023

Kongres Polskie Porty 2030: offshore lokuje się u dużych i małych

Powstająca w Polsce morska energetyka wiatrowa będzie potrzebować wielu zasobów i wykorzysta zarówno te największe porty, jak i te małe, a pewnie sięgnie także za granicę. O wykorzystaniu polskich portów dla offshore rozmawiali uczestnicy jednego z paneli dyskusyjnych podczas drugiego dnia Kongresu Polskie Porty 2030.
02.06.2023

Kongres Polskie Porty 2030: jak porty przygotowują się na wyzwania przyszłości energetyki?

W pierwszej edycji Kongresu Polskie Porty 2030 w Sopocie, organizowanym przez wydawcę portalu GospodarkaMorska.pl, bierze udział ponad pół tysiąca osób związanych z branżą. Wydarzenie odbywa się w dniach 1-2 czerwca.
02.06.2023

Kongres Polskie Porty 2030: w drodze do bycia smart i ekologii

Drugi dzień pierwszego Kongresu Polskie Porty 2030 rozpoczął się od dyskusji na temat zielonej transformacji w portach i implementacji nowoczesnych rozwiązań.
02.06.2023

Kongres Polskie Porty 2030: jak przygotować infrastrukturę?

Trzeci panel dyskusyjny podczas Kongresu Polskie Porty 2030 był poświęcony infrastrukturze portowej oraz dostępowej.
02.06.2023

Kongres Polskie Porty 2030 już w czerwcu – zaproszenie i patronat Ministerstwa Infrastruktury

W dniach 1-2 czerwiec w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się pierwsza ogólnopolska konferencja w całości skoncentrowana na sektorze portów morskich – Kongres Polskie Porty 2030. Ponad 300 uczestników, ponad 50 ekspertów, 10 paneli tematycznych, prezentacje, wykłady, obecność przedstawicieli najważniejszych firm i instytucji. Spotkajmy się i dyskutujmy o przyszłości oraz kierunkach rozwoju polskich portów. REJESTRACJA ONLINE
31.05.2023

Ocean Ventus wprowadza na rynek ograniczające emisje rozwiązanie - pływające fundamenty

Norweska firma Ocean Ventus wprowadziła na rynek kompletne, kompleksowe rozwiązanie dla pływających fundamentów wiatrowych i bada potencjał budowy dużego zakładu produkcyjnego w Norwegii.
29.05.2023

Nadchodzi era pływających elektrowni jądrowych

Czy mały atom stanowi alternatywę dla OZE? Czy w perspektywie długoterminowej ilość generowanych odpadów - chociażby jak w przypadku trudnych w recyklingu komponentów turbin wiatrowych, lub niezbędnej i wymagającej infrastruktury zarówno w kontekście przesyłu i magazynowania w przypadku paliw syntetycznych takich jak zielony wodór czy e-metanol, spowoduje, że świat się zwróci ku małym reaktorom?
24.05.2023

Wkrótce ruszy przetarg na wykonawcę części hydrotechnicznej terminala offshore w Świnoujściu

Na przełomie maja i czerwca ogłoszony ma być przetarg na wykonawcę części hydrotechnicznej terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu.
24.05.2023

Horała: inwestycja w głębokowodne terminale przeładunkowe jest absolutnie kluczowa

Inwestycja w głębokowodne terminale przeładunkowe jest absolutnie kluczowa - ocenił w środę w TVP Info wiceminister funduszy Marcin Horała, odnosząc się do decyzji o budowie terminala kontenerowego w Świnoujściu.
24.05.2023

EnQuest z ofertami w pierwszej w Wielkiej Brytanii rundzie licencyjnej na składowanie CO2

Brytyjska spółka naftowo-gazowa EnQuest zabezpieczyła ofertę licencji na składowanie dwutlenku węgla w ramach pierwszej w Wielkiej Brytanii rundy licencji na sekwestrację dwutlenku węgla wydanych przez North Sea Transition Authority (NSTA).
21.05.2023

Trwa poszerzanie plaży w Brzeźnie; zniknie hałda piasku po wcześniejszych pracach

Trwa poszerzanie plaży w Gdańsku Brzeźnie. Prace obejmują prawie półtorakilometrowy odcinek od Nowego Portu w kierunku molo. Zostanie wykorzystany zostanie do tego piasek z hałdy, która jesienią ubiegłego roku została usypana na plaży na wysokości Parku Brzeźnieńskiego.
18.05.2023

Najpopularniejsze klocki na świecie i gigantyczne kontenerowce stawiają na zielone paliwa

Klocki, opieka zdrowotna i statki będą zielone, jak nigdy dotąd. Po zielonej energii, czas na zielone paliwo, które zacznie uczestniczyć w transformacji polskiej gospodarki. Wszystkie te działania odbywają się przy udziale European Energy A/S, prowadzącej w Polsce wiele procesów inwestycyjnych w OZE. Spółka nawiązała współpracę z producentem klocków LEGO, firmą logistyczną Maersk oraz farmaceutyczną Novo Nordisk, którym będzie dostarczać tzw. zielony e-metanol, wytwarzany z pomocą odnawialnych źródeł energii.
12.05.2023

Największy i najcięższy element powstającego kompleksu Olefiny III dotarł na plac budowy w PKN Orlen

Zakończył się transport kolumny "Wash Tower" z nabrzeża Wisły w Płocku (Mazowieckie) do zakładu głównego PKN Orlen. Jak podał koncern, przewożony od wtorku największy i najcięższy element powstającego tam kompleksu Olefiny III dotarł w czwartek na plac budowy i jeszcze dziś zostanie rozładowany.
12.05.2023

Port Esbjerg wchodzi w kolejną erę zielonej transformacji krok w kierunku transportu kolejowego

Zielona transformacja w Europie zależy od ekologicznych paliw i dekarbonizacji. Transport nowych paliw wymaga logistyki na najwyższym poziomie, a port Esbjerg będzie odgrywał kluczową rolę. DB Cargo i Port Esbjerg zacieśniają współpracę, ponieważ możliwości wykorzystania transportu kolejowego w nowej infrastrukturze są ogromne, a z uwagi na fakt, że jest on bardziej ekologiczny, transport kolejowy będzie korzystny dla transformacji ekologicznej.
10.05.2023

Ważąca ponad 850 ton kolumna „Wash Tower” dotrze na plac budowy w PKN Orlen - największy transport w Polsce

W Płocku we wtorek wieczorem rozpocznie się dwudniowa operacja przewiezienia z nabrzeża Wisły do zakładu głównego PKN Orlen ważącej ponad 850 ton kolumny „Wash Tower” dla budowanego tam kompleksu Olefiny III. To największy transport realizowany dotąd w Polsce.
09.05.2023

Lakeway Link – nowe linie połączą Polskę i Szwecję

Nowa firma żeglugowa Lakeway Link będzie wykorzystywać statki zupełnie nowego typu, by pływać z Gdańska i Gdyni do położonych nad szwedzkim jeziorem Melar portów Södertälje i Västerås.
05.05.2023

DNV szuka rozwiązania problemu trzęsień ziemi na MFW

DNV rozpoczęło realizację wspólnego projektu branżowego (joint industry project - JIP) w celu zwiększenia bezpieczeństwa w procesie projektowania morskich farm wiatrowych w rejonach narażonych na trzęsienia ziemi.
05.05.2023

Blue Maritime Cluster – Norweski kurs na kompleksową zeroemisyjność

Norweski Blue Maritime to jeden z wyróżniających się klastrów w Europie we wdrażaniu innowacji w przemysłach morskich. Skupia kilkudziesięciu członków skoncentrowanych na wdrażaniu technologii cyfrowych i nowych rozwiązań w zakresie napędu statków, jednostek dla offshore oraz statków do obsługi farm wiatrowych i rybnych. Klaster tworzy kompletny ekosystem, na który składają się również stowarzyszenia biznesowe, podmioty publiczne, instytucje polityczne i społeczności innowacyjne.
05.05.2023

MARPOL ma 50 lat i wiele do zrobienia. Prawo nie nadąża za praktyką i nowymi technologiami [XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego]

XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego za temat przewodni obrała sobie problem zapobiegania zanieczyszczaniom morza przez statki w kontekście funkcjonowania 50 lat MARPOL – konwencji wciąż modyfikowanej, ale nie uwzględniającej wielu nowych zagrożeń i wciąż uzupełnianej o nowe regulacje. W kwietniowej konferencji wzięli udział przedstawiciele nauki i biznesu, firm ubezpieczeniowych i kancelarii prawnych, co znakomicie wzbogaciło dyskusję i podniosło wielokrotnie jej temperaturę podczas paneli tematycznych.
04.05.2023

Kamień milowy dla małego atomu na statkach

Losy brytyjskiej firmy Core Power i jej innowacyjnego rozwiązania dla sektora morskiego śledzimy od 2019 roku. W ostatnich tygodniach firma osiągnęła kamień milowy - finansowanie w wysokości 100 milionów dolarów na rozwój nowej technologii jądrowej dla przemysłu morskiego.
04.05.2023

SOV dla RWE gotowe na e-metanol

Niemiecki koncern energetyczny RWE i holenderska Acta Marine, zajmująca się rozwojem morskiej energetyki wiatrowej, rozszerzają swoją współpracę, planując wykorzystanie dwóch "zielonych" statków serwisowych (SOV) do obsługi farm wiatrowych RWE zlokalizowanych na brytyjskich wodach. Będą to jedne z pierwszych na świecie statków, które będą mogły być zasilane metanolem i energią z systemów bateryjnych.
02.05.2023

Bydgoszcz. Rozpoczął się sezon rejsów statków zasilanych energią słoneczną

Sezon kursowania statków Słonecznik i Słonecznik II, zasilanych energią słoneczną, rozpoczął się na Brdzie w Bydgoszczy. W czasie rejsów pasażerowie mogą obejrzeć miasto i jego ciekawe zakątki z perspektywy rzeki, a także doświadczyć śluzowania.
30.04.2023

Pierwsza na świecie bezzałogowa platforma HVDC zainstalowana na największej morskiej farmie wiatrowej

Budowa największej na świecie morskiej farmy wiatrowej Dogger Bank osiągnęła kolejny kamień milowy dzięki instalacji pierwszej na świecie bezzałogowej podstacji High Voltage Direct Current (HVDC).
20.04.2023

Rosja opracowała program sabotażu na Morzu Północnym farm wiatrowych i kabli komunikacyjnych

Rosja opracowała program sabotażu farm wiatrowych i kabli komunikacyjnych na Morzu Północnym - podała w środę BBC, przytaczając szczegóły śledztwa, przeprowadzonego przez publicznych nadawców w Danii, Norwegii, Szwecji i Finlandii.
20.04.2023

Maersk wchodzi z nowym statkiem dla offshore wind na rynek europejski

Spółka Maersk Supply Service poinformowała, że nawiązała współpracę z GustoMSC w celu zaprojektowania nowej generacji statku do instalowania morskich farm wiatrowych.
19.04.2023

Rosyjskie "statki widma" przygotowują sabotaż nordyckiego offshore

Na wodach wokół Danii, Szwecji, Norwegii oraz Finlandii rosyjskie "statki widma" przygotowują możliwe działania sabotażowe wymierzone w morskie elektrownie wiatrowe, podwodne rurociągi i kable energetyczne - ujawniły w środę telewizje publiczne państw nordyckich.
19.04.2023

Nieefektywny System Bezpieczeństwa RP w odniesieniu do Morskich Farm Wiatrowych

W poprzednim artykule Morskie farmy wiatrowe jako infrastruktura krytyczna w systemie bezpieczeństwa - ZielonaGospodarka.pl,, opisującym po krótce status prawny MFW oraz spojrzenie na te inwestycje przez pryzmat ustaw o zarządzaniu kryzysowym, autorzy zwrócili uwagę na fakt, iż po włączeniu Morskich Farm Wiatrowych do sieci energetycznej Polski, staną się one infrastrukturą krytyczną. Należy zatem przyjrzeć się czy polskie służby, bezpośrednio odpowiedzialne za szeroko rozumiane „maritime safety” i „maritime security”, są odpowie
16.04.2023

Maersk z pierwszym zwodowanym statkiem napędzanym metanolem

Zdaniem duńskiego giganta zajmującego się żeglugą kontenerową "osiągnięto kamień milowy w wysiłkach zmierzających do redukcji emisji CO2". To wszystko dzięki udanemu zwodowaniu swojego pierwszego statku zasilanego metanolem w stoczni Hyundai Mipo w Korei Południowej.
16.04.2023

Jaka będzie przyszłość ekologicznych podróży pasażerskich? Grupa Meyer prezentuje innowacyjny projekt

Podczas targów rejsowych w Fort Lauderdale na Florydzie brytyjski koncern Meyer zaprezentował koncepcję futurystycznego wycieczkowca, jaki mógłby przemierzać oceny za kilka dekad. Firma wykorzystała tu doświadczenie z budowy dwóch najnowocześniejszych technologicznie jednostek pasażerskich, jakie wyszły z jej stoczni.
09.04.2023

Silniki Wärtsilä przystosowane do użycia ekologicznych paliw zasilą ekologiczne tankowce

Fińska firma technologiczna otrzymała kontrakt na dostawę silników dla czterech nowych chemikaliowców o pojemności niemal 8 000 dwt, budowanych dla szwedzkiego armatora Erik Thun.
08.04.2023

Sektor offshore w obliczu fali inwestycji o wartości 214 mld dolarów

Zgodnie z danymi ośrodka Rystad Energy, w ciągu najbliższych dwóch lat sektor naftowo-gazowy (O&G) odnotuje największy od dekady wzrost, a w kolejce czeka 214 mld dolarów, które zostaną przeznaczone na nowe inwestycje projektowe.
07.04.2023

Operacje sektora offshore o krok bliżej do zeroemisyjności

Zephyrus Marine podpisuje MoU, aby zbudować "statek-matkę" do ładowania jednostek z napędem elektrycznym.
06.04.2023

Raport "Focus on Maritime Sector" - globalne trendy przekładają się na lokalną gospodarkę

Zielone napędy, statki autonomiczne, digitalizacja, technologie VRowe – to tylko niektóre z tematów, które porusza najnowszy raport zespołu Invest in Pomerania, w którym aktualne trendy technologiczne zostały zestawione z kondycją lokalnego sektora morskiego.
06.04.2023

Wody balastowe a ekologia w polskim systemie prawnym

W związku z narastający problemem związanym z zanieczyszczaniem wód morskich, które w znacznej mierze spowodowane jest wodami balastowymi i nie tylko przyjęte zostały konwencje takie jak: Konwencja o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami (dalej: konwencja BWM), Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki (dalej: konwencja MARPOL), Konwencja o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego (dalej: konwencja Helsińska 1992).
02.04.2023

Do Płocka płyną Wisłą kolejne elementy do budowy kompleksu Olefiny III w zakładzie PKN Orlen

Do Płocka (Mazowieckie) płyną Wisłą kolejne elementy do budowy kompleksu Olefiny III w zakładzie głównym PKN Orlen. Wśród nich jest ważąca ponad 800 ton kolumna. Kolumna ta i pozostałe elementy przypłynęły wcześniej statkiem z Hiszpanii, który zawinął do Gdańska.
01.04.2023

Konferencja Marine Green Propulsion Solutions [WIDEO]

Żeglugę, a tym samym przemysł stoczniowy, czekają w najbliższych latach nie lada wyzwania związane z dekarbonizacją. Inicjatyw nie brakuje, a jedną z tych, które znalazły się w centrum dyskursu, są nisko- i zeroemisyjne napędy statkowe i takież paliwa. Tego typu rozwiązaniom poświęcone były konferencje z cyklu Marine Green Propulsion Solutions, które w połowie marca odbyły się najpierw w Szczecinie, a następnie w Gdańsku.
29.03.2023

Lasse Kristoffersen, CEO: Wallenius Wilhelmsen – cała naprzód na zeroemisyjność

Lasse Kristoffersen, dyrektor generalny Wallenius Wilhelmsen, ma misję. Nie chce czekać na zieloną transformację żeglugi, chce ją kształtować – współpracując z podobnie myślącymi partnerami w celu dekarbonizacji łańcuchów dostaw i zademonstrowania możliwości, zarówno w zakresie technologii, jak i nowych sposobów pracy. W rozmowie z Sidsel Norvik, dyrektorką Nor-Shipping wyjaśnia, jak to zamierza zrealizować.
27.03.2023

Europejski Zielony Ład: Porozumienie w sprawie ograniczenia emisji CO2 z transportu morskiego dzięki zrównoważonym paliwom

Komisja z zadowoleniem przyjmuje porozumienie polityczne osiągnięte przez Parlament Europejski i Radę, które zwiększa wkład sektora transportu morskiego w osiągnięcie ogólnounijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% do 2030 roku oraz w osiągnięcie w 2050 roku neutralności klimatycznej.
27.03.2023

Pływające farmy wiatrowe szansą dla polskiego local content? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

26.03.2023

Projekt z udziałem Deltamarin otrzymał zgodę ABS na badania w zakresie metody dekarbonizacji żeglugi

Konsorcjum globalnych organizacji żeglugowych oraz Inicjatywa Klimatyczna na Rzecz Ropy i Gazu (Oil and Gas Climate Initiative, OGCI) otrzymały 22 marca br. zgodę od amerykańskiej agencji certyfikacji statków (American Bureau of Shipping, ABS) na zastosowanie systemu wychwytywania dwutlenku węgla na pokładzie tankowca.
23.03.2023

Geir Håøy, CEO, Kongsberg: kurs na partnerstwo i morskie farmy wiatrowe. Szansa dla polskich firm

W czasie Nor-Shipping 2023 Kongsberg zaprezentuje potencjał rozwoju innowacji w przemysłach morskich, ze szczególnym naciskiem na umocnienie wiodącej pozycji na świecie w morskiej energetyce wiatrowej – zapowiada Geir Håøy, dyrektor generalny Grupy Kongsberg.
20.03.2023

Sasin: gazyfikacja kolejnych gmin - element transformacji energetycznej

Podłączanie kolejnych gmin do sieci gazowej to element transformacji energetycznej - oświadczył wicepremier, szef MAP Jacek Sasin w niedzielę w miejscowości Ostrożne koło Zambrowa (Podlaskie), podczas otwarcia połączenia lokalnej sieci gazowej z gazociągiem Polska-Litwa.
19.03.2023

Platforma transferu wiedzy FindFISH

Platforma transferu wiedzy FindFISH jest odpowiedzią na główny problem zdiagnozowany w sektorze rybołówstwa, jakim jest zmniejszenie opłacalności połowów rybackich. Dodatkowymi problemami są: rosnące koszty eksploatacyjne ponoszone przez rybaków, konieczność odbywania przez rybaków dłuższych i dalszych wypraw w poszukiwaniu ryb, połowy mało wartościowych bądź małych ilości ryb, prowadzenie działalności na granicy opłacalności poprzez rosnące koszty, ograniczenie limitów połowowych i związane z tym trudności.
17.03.2023

Przełomowy traktat wzmocni wysiłki na rzecz ochrony różnorodności biologicznej

Nowy prawnie wiążący międzynarodowy instrument dotyczący ochrony i zrównoważonego użytkowania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach poza jurysdykcją krajową, znany jako "BBNJ" został uzgodniony 4 marca, po zakończeniu piątej rundy negocjacji traktatu w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku w Stanach Zjednoczonych.
16.03.2023

Polskie firmy w offshore wind muszą ukierunkować się na ekoinnowacje (RELACJA)

Podczas panelu dyskusyjnego pt. „Inicjatywy polskich podmiotów w kreowaniu, wspieraniu i tworzeniu lokalnej wartości dodanej w projektach MEW” zorganizowanego na targach EduOffshoreWind 2023 polskie firmy opowiedziały o local contencie, problemach z finansowaniem i ekoinnowacyjności. Banki chcą inwestować, z kolei przedsiębiorcy nie wierzą w zakładany poziom udziału polskich firm w projektach wiatrowych. Patronem medialnym wydarzenia były GospodarkaMorska.pl i ZielonaGospodarka.pl.
15.03.2023

Branża offshore wind będzie monitorować ślad węglowy. Potrzebne są ramy raportowania

Sektor OZE tak jak inne branże też generuje ślad węglowy, ale w obszarach związanych z produkcją komponentów i obsługą np. statków instalacyjnych. Sprawie ma przyjrzeć się branża w ramach projektu, która ma na celu opracowanie ram monitorowania i raportowania emisji gazów cieplarnianych w sektorze offshore wind.
15.03.2023

SSE, Equinor, Vårgrønn otwierają bazę O&M dla Dogger Bank

Obiekt w porcie Tyne będzie obsługiwał morską farmę wiatrową Dogger Bank o mocy 3,6 GW w ciągu jej 35-letniego okresu eksploatacji.
14.03.2023

Doktorzy z uniwersytetów wypływają na szerokie wody gospodarki morskiej

Absolwenci studiów doktoranckich są coraz bardziej potrzebni nie tylko na uczelniach ale również w przemysłach morskich, administracji, instytucjach otoczenia biznesu i kultury. 8 marca tego roku, w czasie spotkania na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego, przedstawiciele uczelni podsumowali wyniki badań na temat pozauczelnianej aktywności absolwentów studiów doktoranckich. Badania przeprowadzili polscy naukowcy w ramach projektu SEA-EU-DOC.
13.03.2023

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

  • DCT Gdańsk SA

    Gdańsk, ul. Kontenerowa 7 , tel.: 58 737 90 00 , 58 737 63 23

Dziękujemy za wysłane grafiki.