Władze Krakowa we współpracy z mieszkańcami chcą stworzyć Klimatyczny Kwartał – miejsce, w którym będą wprowadzone rozwiązania przyjazne klimatowi, a mieszkańcy tego rejonu będą mogli realizować swoje potrzeby życiowe w bezpośrednim sąsiedztwie, bez konieczności dalekich podróży.
Kraków w 2020 roku przystąpił do Climate-KIC, inicjatywy wspieranej przez Komisję Europejską i wpisującej się w politykę unijnego Zielonego Ładu, która zakłada osiągnięcie przez europejskie miasta neutralności klimatycznej do 2030 roku.
"Pomysł powstania Klimatycznego Kwartału jest konsekwencją działań realizowanych przez miasto w ramach projektu +Zeroemisyjny Kraków+. Pokazuje on konieczność obszarowego i całościowego podejścia do problemu zmian klimatycznych" – wyjaśniał Andrzej Łazęcki, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miasta.
Klimatyczny Kwartał miałby powstać między ulicami: Dietla, Grzegórzecką, aleją Daszyńskiego i rzeką Wisłą. Projekt jego utworzenia zakłada m.in. zredukowanie emisji CO2, która negatywnie wpływa na zdrowie i życie.
Zaplanowano: urządzenie w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolei aglomeracyjnej zielonego Placu Grzegórzeckiego, czyli przestrzeni łączącej funkcję targową, komunikacyjną i rekreacyjną, przywrócenie rezydencyjnego charakteru ulicy Józefa Dietla, stworzenie ulic-ogrodów, a także rewitalizację placu Wolnica, placu Nowego i ulicy Starowiślnej.
Projekt ten jest mocno związany z innym rewitalizowanym obszarem Krakowa - Wesołą, gdzie terenom i budynkom poszpitalnym mają być nadane zupełnie nowe funkcje.
"Chcielibyśmy, by przestrzenie miejskie stały się bardziej zrównoważone w dwóch kwestiach: adaptacji do zmian klimatycznych i dążeniu do neutralności klimatycznej, by Kraków nie był tzw. wyspą ciepła i miasto nie wpływało negatywnie na środowisko, ale także dostosowania do sytuacji związanej z rozwojem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i nowego przystanku Kraków Grzegórzki SKA" – podkreślił wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Stworzenie Kwartał Klimatycznego zajmie kilka lata. Na razie trudno oszacować koszty, ponieważ będzie się to wiązać z wieloma zadaniami inwestycyjnymi, które będą realizować różne jednostki miejskie. Do 2023 roku władze miasta chcą: zidentyfikować potrzeby mieszkańców i przedsiębiorców, przeprowadzić badania społeczne i warsztaty partycypacyjne, określić funkcję wybranych placów i ulic oraz zaprojektować i rozpocząć przebudowę przynajmniej części infrastruktury miejskiej na tym terenie.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Nowy beton ma pochłaniać dwutlenek węgla
Pierwszy samowystarczalny energetycznie dom do indywidualnej konfiguracji [WIDEO]
Modułowy wieżowiec z recyklingu
Planet Friendly, czyli nowy polski ekocertyfikat dla budynków oraz przestrzeni
Kraków. Na AGH będą pracować nad dronem do transportu krwi i ekoszklarnią
Wchodzi selektywna zbiórka odpadów budowlanych
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25550,00 $ | tona | 0,79% | 1 cze |
Cynk | 2270,00 $ | tona | 1,93% | 1 cze |
Aluminium | 2280,00 $ | tona | 1,15% | 1 cze |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |