Władze Krakowa we współpracy z mieszkańcami chcą stworzyć Klimatyczny Kwartał – miejsce, w którym będą wprowadzone rozwiązania przyjazne klimatowi, a mieszkańcy tego rejonu będą mogli realizować swoje potrzeby życiowe w bezpośrednim sąsiedztwie, bez konieczności dalekich podróży.
Kraków w 2020 roku przystąpił do Climate-KIC, inicjatywy wspieranej przez Komisję Europejską i wpisującej się w politykę unijnego Zielonego Ładu, która zakłada osiągnięcie przez europejskie miasta neutralności klimatycznej do 2030 roku.
"Pomysł powstania Klimatycznego Kwartału jest konsekwencją działań realizowanych przez miasto w ramach projektu +Zeroemisyjny Kraków+. Pokazuje on konieczność obszarowego i całościowego podejścia do problemu zmian klimatycznych" – wyjaśniał Andrzej Łazęcki, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miasta.
Klimatyczny Kwartał miałby powstać między ulicami: Dietla, Grzegórzecką, aleją Daszyńskiego i rzeką Wisłą. Projekt jego utworzenia zakłada m.in. zredukowanie emisji CO2, która negatywnie wpływa na zdrowie i życie.
Zaplanowano: urządzenie w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolei aglomeracyjnej zielonego Placu Grzegórzeckiego, czyli przestrzeni łączącej funkcję targową, komunikacyjną i rekreacyjną, przywrócenie rezydencyjnego charakteru ulicy Józefa Dietla, stworzenie ulic-ogrodów, a także rewitalizację placu Wolnica, placu Nowego i ulicy Starowiślnej.
Projekt ten jest mocno związany z innym rewitalizowanym obszarem Krakowa - Wesołą, gdzie terenom i budynkom poszpitalnym mają być nadane zupełnie nowe funkcje.
"Chcielibyśmy, by przestrzenie miejskie stały się bardziej zrównoważone w dwóch kwestiach: adaptacji do zmian klimatycznych i dążeniu do neutralności klimatycznej, by Kraków nie był tzw. wyspą ciepła i miasto nie wpływało negatywnie na środowisko, ale także dostosowania do sytuacji związanej z rozwojem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i nowego przystanku Kraków Grzegórzki SKA" – podkreślił wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Stworzenie Kwartał Klimatycznego zajmie kilka lata. Na razie trudno oszacować koszty, ponieważ będzie się to wiązać z wieloma zadaniami inwestycyjnymi, które będą realizować różne jednostki miejskie. Do 2023 roku władze miasta chcą: zidentyfikować potrzeby mieszkańców i przedsiębiorców, przeprowadzić badania społeczne i warsztaty partycypacyjne, określić funkcję wybranych placów i ulic oraz zaprojektować i rozpocząć przebudowę przynajmniej części infrastruktury miejskiej na tym terenie.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
W Gdańsku powstał zielony przystanek autobusowy z bluszczu
Uniwersytet w Białymstoku przetestuje specjalną folię ograniczającą kolizje ptaków ze szklanymi powierzchniami
Przełomowy beton bez cementu firmy C-Crete Technologies po raz pierwszy zastosowany w budynku w Seattle
Cemex Polska ponownie doceniony w Rankingu Odpowiedzialnych Firm
Modelowanie energetyczne jako narzędzie wspierające osiągnięcie neutralności klimatycznej budynków
Lafarge uzyskał potwierdzenie niskoemisyjności cementów i betonów
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |