W dniach 9-10 lutego 2021 roku Międzynarodowa Organizacja Morska
(IMO) zorganizowała zdalne sympozjum podczas, którego omówiono stan prac
nad dostępnością opcji paliw o niskiej i zerowej emisji dwutlenku
węgla, które zapewnią żegludze przejście do dekarbonizacji i umożliwią
osiągnięcie założonych celów emisyjnych.
W sympozjum
wzięli udział między innymi pracownicy Polskiego Rejestru Statków S.A. –
Grzegorz Pettke, Wojciech Kozyro, Marek Narewski, Karolina Sypion-Babś,
Krzysztof Kołwzan oraz Bartosz Dombrzalski.
Podczas
sympozjum, przedstawiciele przemysłu oraz administracji pokrótce omówili
różne dostępne dla właścicieli statków i armatorów rodzaje paliw, które
pozwolą sektorowi morskiemu spełnić cele wyznaczone we wstępnej
strategii IMO ws. redukcji emisji GHG ze statków.
Przedyskutowano
techniczne aspekty dotyczące różnych paliw o niskiej i zerowej emisji
dwutlenku węgla, jak również przyjrzano się takim zagadnieniom jak
bezpieczeństwo, regulacje, wycena, dostępność infrastruktury, emisje w
cyklu życia statku, ograniczenia w łańcuchu dostaw, bariery we wdrożeniu
przepisów, i wielu innym.
Eksperci z całego świata
zaprezentowali najnowsze badania i innowacje dotyczące wielu paliw
alternatywnych. Do najbardziej obiecujących paliw, które już są
testowane na statkach, należą wodór, amoniak oraz metanol. W dyskusjach
zwracano uwagę również na napęd wiatrowy.
Kilku prelegentów
przedstawiło informacje na temat doświadczeń zgromadzonych podczas
stosowania aktualnie dostępnych paliw alternatywnych, przykładowo LNG
oraz biopaliw, jednocześnie podkreślając możliwość dalszej redukcji
emisji GHG związanej z ich stosowaniem przykładowo poprzez ograniczenie
wpływu tzw. poślizgu metanu (methane slip) lub zwiększenie stosowania
bio-gazu.
W swoim przemówieniu otwierającym, Pan Kitack Lim,
Sekretarz Generalny IMO stwierdził że, aby w przyszłości osiągnąć nisko-
lub zero- emisyjną żeglugę, potrzebujemy nowych technologii, nowych
paliw oraz innowacji. Dodał, że obecnie prowadzone już są ciekawe
badania R&D nad nisko- i zero-emisyjnymi paliwami żeglugowymi.
Sekretarz
Generalny podkreślił, że IMO pragnie dalej przyspieszyć takie
inicjatywy poprzez zapewnianie globalnego forum do dzielenia się wiedzą,
pragnie promować badania R&D oraz budować partnerstwa
zainteresowanych stron, zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego.
Organizacja chce włączać w te partnerstwa nie tylko podmioty z
przemysłu morskiego, ale też prywatne banki i banki rozwoju, a także
międzynarodowe, krajowe oraz lokalne środowiska akademickie.
Nacisk na bezpieczeństwo
W
trakcie sympozjum podkreślono potrzebę podjęcia dyskusji nad
podnoszonymi przez przemysł obawami dotyczącymi bezpieczeństwa w
odniesieniu do stosowania, bunkrowania oraz magazynowania pojawiających
się paliw, zważywszy na różnorodne właściwości każdego, poszczególnego
paliwa. Wielu prelegentów sygnalizowało konieczność zintensyfikowania
wysiłków związanych z dalszym opracowaniem Międzynarodowego kodeksu
bezpieczeństwa statków stosujących paliwo gazowe lub inne paliwa o
niskiej temperaturze zapłonu (Kodeks IGF), tak aby nadążyć za nowymi
paliwami pojawiającymi się na rynku.
Za Kodeks IGF odpowiada
Podkomitet ds. przewozu ładunków i kontenerów (CCC). Prace nad
poprawkami i aktualizacją tego instrumentu prawnego prowadzone są w
głównej mierze w tym Podkomitecie, w razie konieczności we współpracy z
innymi organami IMO. Państwa członkowskie zachęcane są do dzielenia się
informacjami z Podkomitetem CCC, w celu zapewnienia pogłębionych
dyskusji w tym temacie.
Jednym z omawianych zagadnień było
również szkolenie załóg w zakresie bezpiecznych operacji związanych z
paliwami alternatywnymi, przy uwzględnieniu różnych warunków dla
poszczególnych paliw odnośnie temperatury, lepkości, magazynowania na
pokładzie oraz pracy silnika.
Podejście oparte na współpracy
Partnerstwo
interesariuszy, wraz z przejrzystą polityką działania i
międzynarodowymi regulacjami prawnymi, uznano za kluczowe czynniki na
drodze do dekarbonizacji międzynarodowej żeglugi.
Międzynarodowej
Organizacji Morskiej szczególnie zależy, aby żadne państwo nie zostało
pozostawione samemu sobie w kwestii transformacji energetycznej, dlatego
też stara się tworzyć państwom członkowskim wiele okazji do wymiany
informacji. IMO odegra czynną rolę jako światowy prawodawca w dziedzinie
żeglugi oraz promotor i koordynator inicjatyw związanych z
alternatywnymi paliwami o niskiej/zerowej emisji dwutlenku węgla.
Pan Sveinung Oftedal, moderator sympozjum, podkreślił, że transformacja energetyczna żeglugi to zarówno konieczność, jak i szansa. Dodał, że dekarbonizacja żeglugi jest w interesie każdego, a współpraca w ramach sektora morskiego, i ta wykraczająca poza jego ramy, jest kluczem do sukcesu. IMO jest gotowe, aby nadal być światową platformą wymiany wiedzy i promowania paliw alternatywnych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Potrzebna ustawa o ochronie klimatu. Pomogłaby osiągnąć cele redukcji emisji i przygotować się na gwałtowne zjawiska pogodowe
Sankcje UE mogą ukrócić greenwashing [WIDEO]
Śląsk: kradł prąd, by zasilić „koparkę” kryptowalut; grozi mu pięć lat za kratami
Rząd przyjął projekt ws. społeczności energetycznych i zmian sprzedawcy prądu
Premier: atom to ogromna szansa dla polskiej gospodarki i społeczeństwa
Jest ugoda ws. bloku 910 MW w Jaworznie
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25550,00 $ | tona | 0,79% | 1 cze |
Cynk | 2270,00 $ | tona | 1,93% | 1 cze |
Aluminium | 2280,00 $ | tona | 1,15% | 1 cze |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |