Artyści o kryzysie humanitarnym i klimatycznym na wystawie w Orońsku

Artyści o kryzysie humanitarnym i klimatycznym na wystawie w Orońsku - ZielonaGospodarka.pl
27.07.2024 13:08
Strona główna Klimat, Edukacja Artyści o kryzysie humanitarnym i klimatycznym na wystawie w Orońsku

Partnerzy portalu

Artyści o kryzysie humanitarnym i klimatycznym na wystawie w Orońsku - ZielonaGospodarka.pl
Il. Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Trzecią część wystawy "Gdziekolwiek poza świat. Lato site specific" - z udziałem polskich artystów Macieja Kwietnickiego i Aurory Lubos - można od soboty oglądać w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Artyści zwracają uwagę na problemy związane z kryzysem humanitarnym i klimatycznym.

Instalacja Macieja Kwietnickiego "Hydro Camp Series" stanęła przed Galerią Kaplica. Praca ma zwrócić uwagę na globalny problem braku czystej wody i wskazywać kierunki poszukiwań nowych, ekologicznych rozwiązań.

Jak podają organizatorzy w opisie wystawy, instalacja Kwietnickiego inspirowana jest łapaczami mgieł, które wychwytują cząstki wody i są stosowane w krajach objętych suszą. Ma to być – w zamierzeniu twórcy - prototypowy projekt urządzenia umożliwiającego pozyskiwanie wody z otoczenia.

Druga z bohaterek III odsłony wystawy "Gdziekolwiek poza świat…", Aurora Lubos, skupia się z kolei na problemie kryzysu humanitarnego na granicy polsko-białoruskiej. Artystka jako wolontariuszka jeździ w okolice granicy z Białorusią od jesieni 2021 r. W orońskim Parku Rzeźby Lubos odtworzyła schronienie z mchu i gałęzi, w którym spotkała ukrywającą się rodzinę z Syrii – ojca, brata, jego żonę i półtoraroczną dziewczynkę.

Podczas sobotniego wernisażu gościnnie wystąpi też Monika Weiss z nową pracą "Metamorphosis". To żelazna rzeźba przypominająca wysoką kolumnę lub wysmukłą zbroję. Praca została usytuowana wśród drzew. W określonych porach dnia emituje subtelny dźwięk, skłaniając odbiorcę do zatrzymania się i refleksji.

Jak mówi artystka: "praca ta zatrzymuje i wydłuża moment, w którym Dafne, mitologiczna nimfa, ucieka przed gwałtem, stając się drzewem”. "Skomponowałam dźwięk, wyobrażając sobie, jak by to brzmiało i co bym czuła, gdyby moja skóra twardniała i zmieniała się powoli w korę drzewa, a mój głos stawałby się szeptem liści. W micie ucieczka przed przemocą naznaczona jest śmiercią kobiety, ale także reinkarnacją w nową formę życia" – napisała w opisie autorka pracy.

Koncepcja międzynarodowej wystawy zbiorowej "Gdziekolwiek poza świat" została zainspirowana tytułem jednego z wierszy Charlesa Baudelaire’a z tomu "Paryski splin" (1869). Jak wyjaśnili twórcy projektu: "Owo +wyjście poza świat+, tożsame z pragnieniem doświadczenia bądź zainicjowania szeroko pojętej zmiany, będzie przedmiotem refleksji znajdującej odzwierciedlenie w różnorodnych strategiach artystycznych reprezentowanych przez zaproszonych twórców".

Do udziału w trzech różnych częściach wystawy organizatorzy zaprosili artystów z Polski, Chorwacji, Norwegii i Islandii. część III wystawy będzie czynna do 8 września. 

ilp/ aszw/

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent $ baryłka  
 Cyna $ tona
 Cynk $ tona
 Aluminium $ tona
 Pallad $ uncja  
 Platyna $ uncja  
 Srebro $ uncja  
 Złoto $ uncja  

Dziękujemy za wysłane grafiki.