Toksyczne
tlenki azotu to składnik smogu związany przede wszystkim z transportem
drogowym. Pomiary przeprowadzone przez GIOŚ we Wrocławiu i nowa analiza
Clean Cities Campaign dla Warszawy pokazały wyraźny spadek jego stężenia
w 2020 r., kiedy w związku z pandemią mobilność Polaków znacznie
spadła. Potwierdza to wcześniejsze obserwacje o istotnej roli spalin
samochodowych w zanieczyszczeniach powietrza.
Według badań Uniwersytetu Gdańskiego, w początkowym okresie pandemii Covid-19 (marzec i kwiecień 2020) mobilność mieszkańców Polski spadła o 2/3 - ze średnio trzech podróży dziennie do jednej. Z czasem w debacie publicznej zaczął funkcjonować błędny pogląd, że ta zmiana codziennych nawyków nie miała istotnego wpływu na zanieczyszczenie powietrza. Analizy dotyczące stężenia tlenków azotu (NOx) w polskich miastach dowodzą, że w przypadku tego typowo transportowego składnika smogu było dokładnie na odwrót.
Spadek NO2 w 2020 r. we Wrocławiu
Biuro
Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia, przygotowując
się do konsultacji projektu strefy czystego transportu, które miały
miejsce w kwietniu 2023 r. zebrało analizy dotyczące jakości powietrza w
mieście. Wśród nich interesujące są pomiary Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska
(GIOŚ) dotyczące zmian stężenia dwutlenku azotu (NO2) w stacjach
pomiarowych w aglomeracji wrocławskiej. W zdecydowanej większości
punktów średni wynik z 2020 r. jest najniższy na przestrzeni całej
dekady.
Spadek stężenia NO2 szczególnie widoczny był w punkcie
pomiarowym w pobliżu skrzyżowania al. Wiśniowej i ul. Powstańców
Śląskich. Przez lata średnie stężenie NO2 wynosiło tam między
45-55 µg/m³, a w 2020 r. spadło w granice dopuszczalnej dla zdrowia
normy wynoszącej 40 µg/m³. W 2021 r. zanieczyszczenie NO2
ponownie wzrosło i wynosiło już 118 proc. normy. Jednocześnie poziom
koncentracji NO2 był wyższy w stacjach na terenie miasta niż na terenach
podmiejskich.
Inna przytoczona przez Biuro Zrównoważonej
Mobilności analiza, sporządzona przez naukowców z Uniwersytetu
Wrocławskiego, wskazuje, że dzienne stężenia tlenków azotu (NOx)
we Wrocławiu w latach 2005-2018 wyraźnie rosły w porannym i
popołudniowym szczycie komunikacyjnym. Jednocześnie w okresie
letnim wyniki pomiarów były znacznie niższe niż wiosną i jesienią, co
należy wiązać z mniejszym natężeniem ruchu drogowego w czasie urlopów i
wakacji.
Spadek NO2 w 2020 r. w Warszawie
Bardzo podobne obserwacje są efektem analizy badań firmy Air Quality Consultants, które znalazły się w nowym raporcie organizacji Clean Cities Campaign “Oszacowanie wpływu stref czystego transportu w sześciu europejskich miastach”. Eksperci zanalizowali poziom zanieczyszczenia tlenkami azotu w kilku europejskich miastach: Madrycie, Paryżu, Mediolanie, Brukseli, Londynie oraz w Warszawie.
Spośród czterech umieszczonych w stolicy Polski punktów pomiarowych najbardziej interesujący wydaje się odczyt ze stacji znajdującej się w Śródmieściu na Al. Niepodległości. Poziom zanieczyszczenia NO2 w latach 2013-19 wahał się między 50 a 60 µg/m³, aby w roku 2020 spaść do 38 µg/m³, a w latach 2021-22 ponownie wzrosnąć powyżej 40 µg/m³. Podobnie jak we Wrocławiu, odczyty stężenia NO2 przy Al. Niepodległości były ponad dwukrotnie wyższe niż na stacjach usytuowanych dalej od centrum miasta.
Clean
Cities Campaign w swoim raporcie podaje również analizę
zanieczyszczenia PM2.5 (częściej potocznie kojarzonych ze smogiem)
pokazując, że w przypadku pyłów mieliśmy do czynienia z podobnym
zjawiskiem. W latach 2014-19 w stacji na Al. Niepodległości średnioroczne zanieczyszczenie PM2.5 wynosiło 25-30 µg/m³, a w 2020 r. spadło do 18 µg/m³, aby w kolejnym roku nieco wzrosnąć.
-
Ta analiza pokazuje wprost, że transport jest głównym źródłem tlenków
azotu w miastach i odbiera argumenty przeciwników strefy, którzy
kwestionują jej sens- mówi Nina Józefina Bąk koordynatorka Clean Cities
Campaign w Polsce.
Warto pamiętać, że główne źródła zanieczyszczenia powietrza potrafią się mocno różnić w zależności od miejsca zamieszkania. O ile na wsi i małych miasteczkach główną przyczyną smogu jest tzw. niska emisja z domowych kominów, to w dużych miastach większe znaczenie ma transport drogowy.
Wpływ dwutlenku azotu na zdrowie
Smog nigdy nie jest jednorodną substancją, a swego rodzaju “koktajlem” rozmaitych zanieczyszczeń. Tlenki azotu (NOx), a zwłaszcza najgroźniejszy z nich dwutlenek azotu (NO2), stanowią jeden z jego kluczowych składników. W Polsce dopuszczalna dla zdrowia norma jednogodzinnego stężenia NO2 wynosi 200 µg/m³, a średnia dla całego roku - 40 µg/m³. Niestety w dużych polskich miastach jest ona notorycznie przekraczana.
Jak podaje portal SmogLab, długotrwała ekspozycja na nadmierne stężenie NO2 wpływa na rozwój poważnych schorzeń, takich jak astma oskrzelowa, przewlekła obturacyjna choroba płuc, choroby układu sercowo-naczyniowego i nowotwory, w szczególności płuc i piersi. W samej Polsce liczba zgonów przypisywanych długotrwałej ekspozycji na NO2 szacowana jest na 1,6 tys. rocznie.
Tlenki azotu powstają głównie w wyniku wysokotemperaturowego spalania paliw napędzających pojazdy. Jak wynika z pomiarów ICCT przeprowadzonych w Warszawie jesienią 2020 r., diesle stanowiące nieco ponad 1/3 warszawskiej floty były odpowiedzialne za niemal 60 proc. samochodowych emisji NOx. Jednocześnie ilość zanieczyszczeń z pojazdów maleje wraz z ich wiekiem i wprowadzaniem nowych norm emisyjnych w Europie. Jak sugeruje raport Clean Cities Campaign wraz z wycofywaniem z ulic kolejnych generacji starych pojazdów możliwe będzie znaczne ograniczenie emisji tlenków azotu.
Źródło: https://poland.cleancitiescampaign.org/wplywsct/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Zmiany klimatu mogą zaostrzać przebieg chorób mózgu
Portugalski rząd ogłosił budowę nowego lotniska pod Lizboną; ekolodzy protestują
Ekspert: Straż Graniczna ma być włączona w zarządzanie Puszczą Białowieską jako obiektem UNESCO
Pełczyńska-Nałęcz: rekordowa wypłata na program "Czyste Powietrze"
Wzrost stężenia CO2 największy od 50 tys. lat
GIOŚ: nie ma istotnego podwyższenia zanieczyszczeń powietrza po pożarach w Warszawie
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |