Pierwszy na świecie projekt produkcji wodoru na morzu osiągnął znaczący kamień milowy, wytwarzając pierwsze kilogramy zielonego wodoru. Morska platforma o nazwie Sealhyfe, testowana przez francuską firmę Lhyfe, rozpoczęła produkcję w dniu 20 czerwca. Wcześniej, w zeszłym miesiącu, platforma została przewieziona na morskie stanowisko testowe SEM-REV, które jest powiązane z pływającą turbiną wiatrową Floatgen, opracowaną przez firmę BW Ideol.
Sealhyfe ma zdolność produkcyjną na poziomie do 400 kilogramów wodoru dziennie.
Po osiągnięciu tego ważnego etapu, platforma przechodzi teraz do drugiej fazy testów, skoncentrowanej na produkcji wodoru w warunkach morskich. Przez osiem miesięcy przeprowadzano testy na nabrzeżu w porcie Saint-Nazaire, a od września 2022 roku przystąpiono do testów na morzu.
Platforma Sealhyfe składa się z elektrolizera o mocy 1 MW dostarczonego przez firmę Plug, zainstalowanego na pływającej platformie WAVEGEM od GEPS Techno. W celu zapewnienia stabilności jednostki produkcyjnej na morzu, platforma WAVEGEM została przeprojektowana.
W ciągu ośmiu miesięcy testów na nabrzeżu firma Lhyfe przeprowadziła porównawcze badania oraz optymalizację technologii i systemu. W pierwszej fazie testów opracowano także oprogramowanie i algorytmy, które umożliwiają zdalne zarządzanie platformą oraz pełne autonomiczne funkcjonowanie Sealhyfe.
Firma twierdzi, że po pierwszej fazie testów zaktualizowała specyfikacje dla wszystkich swoich zakładów, zarówno na lądzie, jak i na morzu, wykorzystując optymalizację operacyjną testowaną w ramach projektu pilotażowego Sealhyfe.
Platforma Sealhyfe jest podłączona do podmorskiego węzła w morskim ośrodku testowym SEM-REV w Centrale Nantes, który jest obsługiwany przez Fundację OPEN-C. Ośrodek ten znajduje się 20 kilometrów od wybrzeża Francji, na Oceanie Atlantyckim. Specjalnie zaprojektowany przewód kablowy do zastosowań wodorowych umożliwia połączenie Sealhyfe z węzłem ośrodka.
Po przetransportowaniu platformy i podłączeniu jej do węzła, system został uruchomiony ponownie w ciągu zaledwie 48 godzin, zgodnie z informacją przekazaną przez firmę Lhyfe.
Firma planuje teraz powtórzenie wszystkich testów, które zostały przeprowadzone na nabrzeżu, w celu porównania wyników, a następnie przeprowadzenie dodatkowych testów na morzu. Głównym celem jest osiągnięcie niezawodnej produkcji wodoru w środowisku morskim. W ramach tego projektu, Lhyfe planuje rozwinięcie zdolności operacyjnych, w tym zarządzanie ruchem platformy i obciążeniami środowiskowymi, a także walidację oprogramowania i algorytmów służących do produkcji ekologicznego i odnawialnego wodoru.
Kolejne kroki
Jako logiczną kontynuację
tego pierwszego etapu, Lhyfe właśnie ogłosiło, że projekt HOPE, który
koordynuje jako część konsorcjum dziewięciu partnerów, został wybrany
przez Komisję Europejską w ramach Europejskiego Partnerstwa na rzecz
Czystego Wodoru i otrzymał dotację w wysokości 20 milionów euro. Dzięki
HOPE, Lhyfe i partnerzy wrzucają wyższy bieg i dążą do komercjalizacji.
Ten bezprecedensowy projekt na dużą skalę (10 MW) będzie w stanie
produkować do czterech ton dziennie zielonego wodoru na morzu, który
będzie eksportowany na ląd rurociągiem, a następnie sprężany i
dostarczany do klientów.
Dzięki tym dwóm pionierskim projektom w
zakresie produkcji wodoru na morzu, Lhyfe ma na celu walidację rozwiązań
przemysłowych, które przedstawi w odpowiedzi na przyszłe zaproszenia do
składania projektów od różnych rządów, aby pomóc w osiągnięciu celu
wyznaczonego przez Komisję Europejską w ramach planu REPowerEU, jakim
jest 10 milionów ton czystego wodoru wyprodukowanego w Unii Europejskiej
do 2030 roku.
Aby to osiągnąć, Lhyfe podpisała już umowy
partnerskie z deweloperami turbin wiatrowych i specjalistami z sektora
offshoreiwnd, takimi jak EDPR, Centrica i Capital Energy.
- Nasz zespół - wspierany przez naszych partnerów - dokonał prawdziwego wyczynu technologicznego, projektując z powodzeniem ten pierwszy pływający zakład produkcji zielonego wodoru. Jesteśmy niezwykle dumni, że jako pierwsi na świecie produkujemy wodór na morzu. Było to naszym życzeniem od momentu uruchomienia firmy i nadal bardzo szybko działamy na morzu, co dla nas stanowi ogromną szansę rozwoju dla masowej produkcji wodoru i dekarbonizacji przemysłu i transportu. Nadal opieramy się na dotychczasowych sukcesach, po pierwsze, aby udowodnić światu, że transformacja jest dziś możliwa, i oczywiście ją przyspieszyć - powiedział Matthieu Guesné, założyciel i dyrektor generalny Lhyfe
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Anna Łukaszewska-Trzeciakowska na COP28: energia jądrowa zapewni bezpieczeństwo oraz szansę na rozwój gospodarczy kraju
Prezes Orlenu skierował list do prezydenta Andrzeja Dudy z prośbą o analizę projektu ustawy
Tauron zakończył I etap budowy farmy fotowoltaicznej w Mysłowicach
Coraz więcej zagrożeń związanych z elektrowniami atomowymi na Ukrainie
Morskie elektrownie wiatrowe na Morzu Północnym – potencjalny rynek dla polskiego przemysłu morskiego?
Damen wprowadza w pełni elektryczny statek SOV z możliwością ładowania na morzu
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |