erminal kontenerowy Baltic Hub, do niedawna znany jako DCT Gdańsk,
rozbudowuje się. Choć już w tym momencie jest to największy tego typu
terminal na Bałtyku, po ukończeniu olbrzymiej inwestycji polegającej na
budowie zupełnie nowego nabrzeża, Baltic Hub znacznie zwiększy swoje
możliwości przeładunkowe. W ramach inwestycji powstanie nowe
głębokowodne nabrzeże do obsługi kontenerowców oceanicznych. Do
dyspozycji będzie także plac manewrowo-składowy o powierzchni
operacyjnej 36,5 ha.
Całość robót, za którą odpowiada
konsorcjum firm Budimex i DEME, została podzielona na etapy. Pierwszy z
nich rozpoczął się jesienią zeszłego roku.
– Prace budowlane
rozpoczęto 20 października zeszłego roku. W chwili obecnej trwają
intensywne prace w basenie portowym przyszłego terminalu T3. Basen jest
pogłębiany i refulowany. Aktualnie zaawansowanie robót refulacyjnych
sięga ok. 20%. Równolegle trwają roboty kafarowe. Zakończyliśmy wbijanie
ściany szczelnej w nabrzeżu zamykającym północnym – wymienia Dominik
Wróblewski, dyrektor ds. projektów infrastrukturalnych, odpowiedzialny w
Baltic Hub m.in. za inwestycję T3. – W najbliższym czasie planujemy
rozpoczęcie palowania nabrzeża głównego terminalu T3. Będą to pale
rurowe o długości 35 do 40 metrów. Będziemy kontynuować pogrążanie
ściany i refulację. Około marca planujemy rozpocząć roboty żelbetowe –
dodaje Wróblewski.
Dominik Wróblewski informuje również, że do
zbudowania całej platformy o powierzchni 36 ha trzeba będzie refulować
4,6 miliona metrów sześciennych materiału, zaś pogłębienie samego basenu
podejściowego wiąże się z koniecznością refulacji 5,6 milionów metrów
sześciennych materiału z dna.
Roboty czerpalne na obszarze
przyszłego basenu portowego realizowane są przy pomocy pogłębiarek
ssąco-regulujących. Każda z nich może zmieścić w ładowni ponad 5 tys.
metrów sześciennych urobku z dna. Materiał ten będzie w kolejnych
etapach wykorzystany do usypania platformy, która stanie się terminalem
T3.
– Jeżeli chodzi o materiały potrzebne do wybudowania terminalu, potrzebujemy 11 tys. ton stali konstrukcyjnej, 8 tys. ton stali zbrojeniowej. Wbudujemy 170 tys. ton m3 betonu – wymienia dyrektor ds. projektów infrastrukturalnych.
Nabrzeże główne
powstającego terminala T3 będzie miało łączną długość 717 metrów.
Pracować na nim będzie 7 dźwigów portowych, zaś na placu
manewrowo-składowym operować ma 20 zautomatyzowanych suwnic RMG.
–
To jest dla nas olbrzymia inwestycja, która pochłonie około 500
milionów euro. Od dziś do lata 2024 czeka nas dużo ciężkiej pracy, by
oddać terminal T3 do użytkowania – mówił podczas oficjalnego rozpoczęcia
prac Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub. – Największą zmianą
będzie wprowadzenie na placu suwnic szynowych w miejsce RTG. To suwnice
półautomatyczne, co oznacza, że operatorzy nie będą w samej maszynie,
lecz będą nią sterowali zdalnie, z naszego budynku administracyjnego –
opisywał Baker.
Pierwszy etap terminala T3 ma być oddany do eksploatacji w 2025 roku.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
W połowie br. otwarcie instalacji do produkcji paliwa z odpadów w Zawierciu
MKiŚ: po 13 czerwca dotacje tylko na pompy ciepła z certyfikatem lub europejskim znakiem jakości
MKiŚ: do 14 czerwca br. przedłużono prace dot. ceny maksymalnej za energię elektryczną z offshore
Grupa Orlen przeznaczy 85 mld zł na zielone inwestycje w energetyce do 2030 r.
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Michał Kaczerowski
Francuzi w wyścigu po polski atom
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |