erminal kontenerowy Baltic Hub, do niedawna znany jako DCT Gdańsk,
rozbudowuje się. Choć już w tym momencie jest to największy tego typu
terminal na Bałtyku, po ukończeniu olbrzymiej inwestycji polegającej na
budowie zupełnie nowego nabrzeża, Baltic Hub znacznie zwiększy swoje
możliwości przeładunkowe. W ramach inwestycji powstanie nowe
głębokowodne nabrzeże do obsługi kontenerowców oceanicznych. Do
dyspozycji będzie także plac manewrowo-składowy o powierzchni
operacyjnej 36,5 ha.
Całość robót, za którą odpowiada
konsorcjum firm Budimex i DEME, została podzielona na etapy. Pierwszy z
nich rozpoczął się jesienią zeszłego roku.
– Prace budowlane
rozpoczęto 20 października zeszłego roku. W chwili obecnej trwają
intensywne prace w basenie portowym przyszłego terminalu T3. Basen jest
pogłębiany i refulowany. Aktualnie zaawansowanie robót refulacyjnych
sięga ok. 20%. Równolegle trwają roboty kafarowe. Zakończyliśmy wbijanie
ściany szczelnej w nabrzeżu zamykającym północnym – wymienia Dominik
Wróblewski, dyrektor ds. projektów infrastrukturalnych, odpowiedzialny w
Baltic Hub m.in. za inwestycję T3. – W najbliższym czasie planujemy
rozpoczęcie palowania nabrzeża głównego terminalu T3. Będą to pale
rurowe o długości 35 do 40 metrów. Będziemy kontynuować pogrążanie
ściany i refulację. Około marca planujemy rozpocząć roboty żelbetowe –
dodaje Wróblewski.
Dominik Wróblewski informuje również, że do
zbudowania całej platformy o powierzchni 36 ha trzeba będzie refulować
4,6 miliona metrów sześciennych materiału, zaś pogłębienie samego basenu
podejściowego wiąże się z koniecznością refulacji 5,6 milionów metrów
sześciennych materiału z dna.
Roboty czerpalne na obszarze
przyszłego basenu portowego realizowane są przy pomocy pogłębiarek
ssąco-regulujących. Każda z nich może zmieścić w ładowni ponad 5 tys.
metrów sześciennych urobku z dna. Materiał ten będzie w kolejnych
etapach wykorzystany do usypania platformy, która stanie się terminalem
T3.
– Jeżeli chodzi o materiały potrzebne do wybudowania terminalu, potrzebujemy 11 tys. ton stali konstrukcyjnej, 8 tys. ton stali zbrojeniowej. Wbudujemy 170 tys. ton m3 betonu – wymienia dyrektor ds. projektów infrastrukturalnych.
Nabrzeże główne
powstającego terminala T3 będzie miało łączną długość 717 metrów.
Pracować na nim będzie 7 dźwigów portowych, zaś na placu
manewrowo-składowym operować ma 20 zautomatyzowanych suwnic RMG.
–
To jest dla nas olbrzymia inwestycja, która pochłonie około 500
milionów euro. Od dziś do lata 2024 czeka nas dużo ciężkiej pracy, by
oddać terminal T3 do użytkowania – mówił podczas oficjalnego rozpoczęcia
prac Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub. – Największą zmianą
będzie wprowadzenie na placu suwnic szynowych w miejsce RTG. To suwnice
półautomatyczne, co oznacza, że operatorzy nie będą w samej maszynie,
lecz będą nią sterowali zdalnie, z naszego budynku administracyjnego –
opisywał Baker.
Pierwszy etap terminala T3 ma być oddany do eksploatacji w 2025 roku.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
250 mln zł na inwestycje pomorskich samorządów w zw. z budową elektrowni atomowej
Odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki sektora OZE
Wielka Brytania pozyskuje inwestorów do największej na świecie farmy wiatrowej
Nie ma ESG bez OZE. Jakie zmiany już dziś powinni wdrażać przedsiębiorcy, by nie wypaść z biznesowego obiegu?
Siemens Energy otrzyma 7,5 mld euro pomocy rządowej
Opole. Zatrzymano złodziei kabli z turbiny wiatrowej
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |