Damen Shipyards Group zaprezentował w pełni elektryczny statek Service Operations Vessel (SOV) wyposażony w możliwość ładowania na morzu, wykorzystujący energię elektryczną dostarczaną bezpośrednio z morskich farm wiatrowych.
Statek o wymiarach 70 na 17 metrów stanowi znaczący krok w kierunku ograniczenia emisji podczas konserwacji morskich farm wiatrowych.
Damen zainicjował rozwój SOV trzy lata temu w celu poprawy zrównoważonego charakteru eksploatacji statków na morskich farmach wiatrowych. Aby koncepcja była wykonalna, Damen musiał opracować możliwości ładowania na morzu, a także ocenić uzasadnienie biznesowe, biorąc pod uwagę wzrost kosztów nakładów inwestycyjnych (CAPEX).
Damen połączył siły z brytyjską firmą MJR Power & Automation, która wcześniej opracowała system ładowania na morzu dla statku transferowego załogi.
W procesie ładowania wykorzystuje się trap z kompensacją ruchu, sterowany ze sterówki, co eliminuje potrzebę ręcznej interakcji. Ładowanie statku odbywa się w „zielonym” trybie DP o niskim poborze mocy i zużywa mniej energii niż obciążenie hotelu. Pełne naładowanie można osiągnąć w ciągu kilku godzin, wykorzystując energię z pojedynczej turbiny.
System ładowania spełnia międzynarodowe standardy bezpieczeństwa, w tym IEC/IEEE 80005-1, i uzyskał aprobatę DNV AIP. Zostało również zaprojektowane tak, aby spełniać przyszłe standardy ładowania na morzu opracowywane przez DNV w Wielkiej Brytanii i Norwegii.
SOV 7017 E jest wyposażony w akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP) o pojemności 15 MWh, zapewniający energię na cały dzień i zwiększone bezpieczeństwo. Damen twierdzi, że akumulatory LFP są korzystne, ponieważ są w mniejszym stopniu zależne od wrażliwych surowców, takich jak kobalt.
Konstrukcja może także pracować przy użyciu konwencjonalnego napędu diesla, gdy nie ma dostępu do energii elektrycznej.
Statek wykorzystuje układ DPX-DRIVE™ firmy Damen, który obejmuje cztery silniki azymutalne zapewniające niezależny napęd w dowolnym kierunku i obniżony poziom hałasu pod wodą. Statek ma również dużo miejsca do przechowywania, warsztatów i miejsca na pokładzie do celów transportowych i roboczych. Posiada 60 kabin zapewniających komfortowe zakwaterowanie załogi i do 40 techników.
– Wprowadzenie na rynek SOV 7017 E pokazuje, że technologia jest dostępna i pozwala na pełną elektryzację operacji na morzu. Ograniczenie kosztów operacyjnych osiągnięte dzięki wykorzystaniu energii bezpośrednio z morskich farm wiatrowych stanowi przekonujące uzasadnienie biznesowe dla tego modelu. Jednak nie jesteśmy w stanie tego osiągnąć sami. Przekształcenie tej koncepcji w rzeczywistość wymaga współpracy w całym łańcuchu wartości, w której stocznie, operatorzy statków i twórcy farm wiatrowych współpracują ze sobą dla obopólnych korzyści. Z niecierpliwością czekamy na udział w takiej współpracy w ramach rozwijania tej koncepcji. Razem możemy sprawić, że produkcja energii na morzu będzie bardziej zrównoważona – mówi Mark Couwenberg, menedżer produktu Damen Service Operations Vessels.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Fluxys mianowany operatorem sieci wodorowej w Belgii
W resorcie klimatu na transformację energetyczną zaplanowano z KPO ponad 100 mld zł
Columbus podsumował rok 2023
Better Energy w 2023 r. Znaczący wzrost wytwarzania zielonej energii w porównaniu do 2022 r.
BXF Energia wybuduje farmę fotowoltaiczną o mocy 60 MW
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |