Damen wprowadza w pełni elektryczny statek SOV z możliwością ładowania na morzu

zg

30.11.2023 13:16
Strona główna Energetyka, OZE Damen wprowadza w pełni elektryczny statek SOV z możliwością ładowania na morzu

Partnerzy portalu

Damen wprowadza w pełni elektryczny statek SOV z możliwością ładowania na morzu - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Damen Shipyards Group

Damen Shipyards Group zaprezentował w pełni elektryczny statek Service Operations Vessel (SOV) wyposażony w możliwość ładowania na morzu, wykorzystujący energię elektryczną dostarczaną bezpośrednio z morskich farm wiatrowych.

Statek o wymiarach 70 na 17 metrów stanowi znaczący krok w kierunku ograniczenia emisji podczas konserwacji morskich farm wiatrowych.

Damen zainicjował rozwój SOV trzy lata temu w celu poprawy zrównoważonego charakteru eksploatacji statków na morskich farmach wiatrowych. Aby koncepcja była wykonalna, Damen musiał opracować możliwości ładowania na morzu, a także ocenić uzasadnienie biznesowe, biorąc pod uwagę wzrost kosztów nakładów inwestycyjnych (CAPEX).

Damen połączył siły z brytyjską firmą MJR Power & Automation, która wcześniej opracowała system ładowania na morzu dla statku transferowego załogi.

W procesie ładowania wykorzystuje się trap z kompensacją ruchu, sterowany ze sterówki, co eliminuje potrzebę ręcznej interakcji. Ładowanie statku odbywa się w „zielonym” trybie DP o niskim poborze mocy i zużywa mniej energii niż obciążenie hotelu. Pełne naładowanie można osiągnąć w ciągu kilku godzin, wykorzystując energię z pojedynczej turbiny.

System ładowania spełnia międzynarodowe standardy bezpieczeństwa, w tym IEC/IEEE 80005-1, i uzyskał aprobatę DNV AIP. Zostało również zaprojektowane tak, aby spełniać przyszłe standardy ładowania na morzu opracowywane przez DNV w Wielkiej Brytanii i Norwegii.

SOV 7017 E jest wyposażony w akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP) o pojemności 15 MWh, zapewniający energię na cały dzień i zwiększone bezpieczeństwo. Damen twierdzi, że akumulatory LFP są korzystne, ponieważ są w mniejszym stopniu zależne od wrażliwych surowców, takich jak kobalt.

Konstrukcja może także pracować przy użyciu konwencjonalnego napędu diesla, gdy nie ma dostępu do energii elektrycznej.

Statek wykorzystuje układ DPX-DRIVE™ firmy Damen, który obejmuje cztery silniki azymutalne zapewniające niezależny napęd w dowolnym kierunku i obniżony poziom hałasu pod wodą. Statek ma również dużo miejsca do przechowywania, warsztatów i miejsca na pokładzie do celów transportowych i roboczych. Posiada 60 kabin zapewniających komfortowe zakwaterowanie załogi i do 40 techników.

– Wprowadzenie na rynek SOV 7017 E pokazuje, że technologia jest dostępna i pozwala na pełną elektryzację operacji na morzu. Ograniczenie kosztów operacyjnych osiągnięte dzięki wykorzystaniu energii bezpośrednio z morskich farm wiatrowych stanowi przekonujące uzasadnienie biznesowe dla tego modelu. Jednak nie jesteśmy w stanie tego osiągnąć sami. Przekształcenie tej koncepcji w rzeczywistość wymaga współpracy w całym łańcuchu wartości, w której stocznie, operatorzy statków i twórcy farm wiatrowych współpracują ze sobą dla obopólnych korzyści. Z niecierpliwością czekamy na udział w takiej współpracy w ramach rozwijania tej koncepcji. Razem możemy sprawić, że produkcja energii na morzu będzie bardziej zrównoważona – mówi Mark Couwenberg, menedżer produktu Damen Service Operations Vessels.

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.