Metropolia chce przeprowadzić projekt dot. autobusów wodorowych w mniejszym zakresie

Metropolia chce przeprowadzić projekt dot. autobusów wodorowych w mniejszym zakresie - ZielonaGospodarka.pl
19.10.2023 09:35
Strona główna Energetyka, OZE Metropolia chce przeprowadzić projekt dot. autobusów wodorowych w mniejszym zakresie

Partnerzy portalu

Metropolia chce przeprowadzić projekt dot. autobusów wodorowych w mniejszym zakresie - ZielonaGospodarka.pl

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce przeprowadzić projekt wdrożenia autobusów zasilanych wodorem w mniejszym zakresie, niż początkowo planowała – zamierza wystąpić o dofinansowanie ośmiu, a nie 20 lub 30 pojazdów. Wcześniej unieważniła przetarg na zakup paliwa wodorowego.

O zmianie planów rozwoju wodorowego transportu publicznego w GZM przewodniczący zarządu Metropolii Kazimierz Karolczak poinformował podczas środowej sesji jej zgromadzenia. W sprawozdaniu z prac zarządu w okresie międzysesyjnym przekazał, że 10 października zostało unieważnione postępowanie na zakup 20 autobusów wodorowych (plus 10 w prawie opcji).

„10 października zostało unieważnione postępowanie na udzielenie zamówienia w ramach projektu Hydrogen GZM - zakup autobusów napędzanych wodorem. W wyniku unieważnienia postępowania na zakup paliwa wodorowego 15 września br. bezzasadnym stał się zakup autobusów wodorowych w zakładanym formacie” – powiedział przewodniczący zarządu GZM.

Przetarg GZM na paliwo wodorowe obejmował dostawę do 1435 ton paliwa przez pięć lat od odbioru pierwszych autobusów wodorowych, zamawianych w osobnym postępowaniu. W prawie opcji założono zwiększenie ilości wodoru do 880 ton. Wpłynęła jedna oferta. Przy budżecie zamówienia 133,1 mln zł brutto Orlen zaproponował cenę o 24,6 mln zł wyższą. Stąd unieważnienie przetargu.

Zakup paliwa gazowego był drugim postępowaniem w projekcie autobusów wodorowych. Wcześniej Metropolia ogłosiła oparty o dotację Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej teraz unieważniony przetarg na dostawę zasilanych wodorem autobusów miejskich (w programie „Zielony transport publiczny”).

Tu zamówienie podstawowe obejmowało 20 pojazdów, a prawo opcji – 10 kolejnych. Chodziło o autobusy 12-metrowe z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Wozy miały zostać użyczone Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).

Koszt projektu zakupu autobusów wodorowych szacowano pierwotnie na ponad 110 mln zł, z czego 81 mln zł miało pochodzić z programu NFOŚiGW „Zielony transport publiczny”. Budżet tego przetargu określono na 116,5 mln zł, w tym prawo opcji 38,8 mln zł. Solaris zaproponował łączną cenę zamówienia podstawowego 129,9 mln zł, PAK-PCE 120,4 mln zł, a Arthur Bus 149,7 mln zł.

„GZM wystąpi z wnioskiem do NFOŚiGW o zmianę założeń umowy. Modyfikacja będzie dotyczyć zakupu mniejszej ilości pojazdów wodorowych PKM Tychy deklaruje chęć pozyskania pięciu sztuk oraz PKM Katowice trzech sztuk. Autobusy będą obsługiwały linie dla tych miast. W mniejszej skali projekt będzie dalej wdrażany” – zapowiedział w środę Karolczak.

W woj. śląskim projekt oparcia części przewozów autobusowych o wodór realizuje Rybnik. Do tego miasta we wrześniu dotarły pierwsze z 20 zamówionych autobusów wodorowych producenta PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. 12-metrowe pojazdy kosztują łącznie 66,1 mln zł (także z dotacją z „Zielonego transportu publicznego”).

autor: Mateusz Babak

mtb/ skr/

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.