Siemens Gamesa to firma działająca w branży zielonej energii, która już 40 lat temu dostrzegła potencjał płynący z połączenia natury i inżynierii. Dziś urzeczywistnia nadal tę wizję, produkując czystą energię niezbędną dla poprawnego funkcjonowania naszych domów, mieszkań, szkół i szpitali, od największych miast począwszy, na małych wsiach w najbardziej odległych miejscach na Ziemi skończywszy.
Siemens Gamesa jest jednym z największych na świecie producentów turbin wiatrowych, działa w ponad 75 krajach, w których zainstalował turbiny wytwarzające ponad 100 GW, co stanowi ilość energii wystarczającą do zasilenia przez rok, niemal 87 milionów średniej wielkości gospodarstw domowych.
Zaangażowanie Siemens Gamesa w rozwój nowej wizji energetycznej ma charakter wielowymiarowy. Jednym z tych wymiarów jest inspiracja uczniów i studentów zainteresowanych tematyką odnawialnych źródeł energii, stąd wsparcie sponsorskie i merytoryczne w konkursie MEWy „Trendy i wizje rozwojowe morskich elektrowni wiatrowych” organizowanym przez Akademię Morską w Szczecinie i Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. Konkurs ma na celu pobudzenie wyobraźni młodych ludzi w oparciu o wiedzę i pomysłowość, a w efekcie zaprezentowanie nawet najbardziej futurystycznych rozwiązań w wykorzystywaniu technologii i pozyskiwaniu energii z morskich farm wiatrowych.
Firma Siemens Gamesa jest głęboko zakorzeniona w społecznościach, w których działa. Dlatego też stworzyła Dział Zaangażowania Społecznego, z długoterminową strategią zgodną z wymaganiami akcjonariuszy firmy i misją dążenia do osiągnięcia 5 Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) zatwierdzonych przez ONZ dla Agendy 2030: SDG 1 (Koniec z ubóstwem), SDG 4 (Dobra jakość edukacji), SDG 13 (Działania w dziedzinie klimatu), SDG 14 (Życie pod wodą) i SDG 15 (Życie na lądzie).
Jako lider w technologii, Siemens Gamesa posiada również zasób wiedzy o edukacji przyszłych pokoleń w zakresie technologii, inżynierii, cyfryzacji i energii odnawialnej. Inwestowanie w edukację zawsze się opłaca. Zmierzenie się z transformacją technologiczną gospodarek przy jednoczesnym zapewnieniu przejścia na niskoemisyjny model wytwarzania energii będzie wymagało wszystkich dostępnych umiejętności i talentów.
Dlatego też, wśród wielu innych inicjatyw, firma wprowadziła w marcu 2021 roku na platformie Minecraft Education Edition, edukacyjną grę video Planet Rescuers dla uczniów w wieku od 8 do 12 lat, o tematyce energii i zasad zrównoważonego rozwoju. Dzięki tej edukacyjnej wersji popularnej gry, uczniowie - podczas zabawy - poznają jak ważne są odnawialne źródła energii oraz rozwijają potrzebę dokonywania zrównoważonych wyborów.
Wśród inicjatyw mających na celu zmniejszenie ubóstwa i promowanie ochrony środowiska znajduje się akcja Lasy Siemens Gamesa, w ramach której zasadzono 100 000 drzew w Amazonii i w innych 20 miejscach w 11 krajach.
Akcja Impact Projects, to inicjatywa obejmująca całą firmę, w ramach której każdego roku pracownicy mogą zaproponować projekt na rzecz lokalnej społeczności związany z strategią zaangażowania społecznego, który wprowadzi pozytywne zmiany w otoczeniu i wciągnie do współpracy i działania innych pracowników.
Przełomowy wynalazek
Działając w sektorze „zielonej energii” naturalnym staję się dążenie do prowadzenia modelu biznesowego zgodnego z Celami Zrównoważonego Rozwoju promowanymi przez ONZ, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska.
W tym kierunku poszło zaangażowanie Siemens Gamesa w program recyklingu zużytych łopat turbin wiatrowych, które są wykonane z materiałów polimerowych (żywice utwardzane) zbrojonych włóknami (głównie szklane lub węglowe). Zużycie łopaty następuje średnio po 120 tys. godzin pracy, tj. około 18 -20 lat w zależności od pogody.
Znalezienie sposobów na utylizację, recykling bądź bezpośrednie ponowne użycie łopat wirników elektrowni wiatrowych to obecnie jedno z największych wyzwań branży. Rozwiązaniami niewystarczającymi i na niewielką skalę, okazało się budowanie wiat przystanków komunikacji miejskiej lub ławek w parkach, czy używanie zmielonego recyklatu jako dodatku do zapraw cementowych.
Zastosowanie specjalnego rodzaju żywicy, którą można odzyskać i ponownie wykorzystać do tego samego celu, było przełomowym, innowacyjnym rozwiązaniem opracowanym przez zespół Siemens Gamesa. Oddzielenie żywicy sprawi, że same włókna będzie można już łatwiej poddać procesom recyklingu bądź ponownego użycia w innych produktach. Pierwsze na świecie, całkowicie poddające się recyklingowi łopaty turbiny wiatrowej, zostały już wyprodukowane w fabryce Siemens Gamesa w mieście Aalborg w Danii.
„Nadszedł czas, aby stawić czoła kryzysowi klimatycznemu, ale musimy to zrobić w kompleksowy sposób. Będąc pionierem w zakresie wiatrowej gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) - w której ponownie wykorzystuje te same elementy - osiągnęliśmy przełomowy moment w rozwoju społeczeństwa, które stawia troskę o środowisko naturalne w centrum swojej uwagi. Nasza recyklingowalna łopata wirnika jest kolejnym namacalnym przykładem na to, że Siemens Gamesa jest liderem rozwoju technologicznego w branży wiatrowej" - mówi Andreas Nauen, dyrektor generalny firmy.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Magazynowanie energii z fotowoltaiki pozwoli uniknąć jej marnotrawienia
Zakończył się V Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2024
H2POLAND and NetZero Forum – dekarbonizacja i technologie wodorowe na europejskiej agendzie
MAKRO Polska wspiera cele zrównoważonego rozwoju
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity
Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |