Czas na gaz. Rozbudowa infrastruktury gazowej w Europie nabiera tempa

Strona główna Energetyka, OZE Czas na gaz. Rozbudowa infrastruktury gazowej w Europie nabiera tempa

Partnerzy portalu

Czas na gaz. Rozbudowa infrastruktury gazowej w Europie nabiera tempa - ZielonaGospodarka.pl
Źródło: Materiały prasowe GAZ-SYSTEM

W Europie budowane są kolejne terminale LNG oraz gazociągi, będące efektem konfliktu ukraińsko-rosyjskiego, który wymiernie przyczynił się do wzrostu inwestycji w sektorze energetycznym.

  • Na kontynencie europejskim buduje się infrastrukturę o potencjale 248,7 mld m3 rocznie nowych zdolności importowych LNG i 16 491 km nowych gazociągów przesyłowych
  • Wśród państw o największych zdolnościach importowych LNG są Niemcy, Włochy oraz Grecja 
  • Nie tylko w Europie, ale i na całym świecie gwałtowny rozwoju odnotowuje sektor gazociągowy
  • Krajową perłą w koronie sektora gazowego może stanowić Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu, który sukcesywnie zwiększa liczbę odbieranych ładunków LNG

Jak wynika z najnowszego raportu „Europe Gas Tracker Report 2024” wydanego przez Global Energy Monitor (GEM), Europa kontynuuje rozbudowę infrastruktury gazowej.

W ciągu ostatniego roku liczba nowych projektów wzrosła o 9 proc. w przypadku zdolności importowych LNG i o 18 proc. w przypadku długości gazociągów.

Łączne nakłady inwestycyjne na nową europejską infrastrukturę gazową mogą wynieść 44,4 mld euro dla terminali LNG i 39,7 mld euro dla gazociągów, co daje łącznie 84,1 mld euro, z czego 10 mld euro przypada na realizowane inwestycje.

Terminale LNG i gazociągi w budowie. Które państwa europejskie są liderami?


Od czasu konfliktu ukraińsko-rosyjskiego, na kontynencie europejskim uruchomiono dziewięć nowych terminali LNG i cztery nowe gazociągi przesyłowe, a także wdrożono kilka projektów rozbudowy istniejących obiektów.

Osiem terminali importowych LNG oddanych w ubiegłym roku zwiększy zdolności importowe o 46,5 mld m3 rocznie, co stanowi wzrost o 17 proc. w stosunku do istniejących zdolności w regionie. 

ZielonaGospodarka
Źródło: Global Energy Monitor, „Europe Gas Tracker Report 2024”


Zgodnie z opublikowanymi danymi przedstawionymi w raporcie, na kontynencie europejskim buduje się infrastrukturę o potencjale 248,7 mld m3 rocznie nowych zdolności importowych LNG i 16 491 km nowych gazociągów przesyłowych, w tym gazociągi transgraniczne zdolne do importu 46 mld m3 rocznie gazu.

Wśród państw o największych zdolnościach importowych LNG są Niemcy (89,9 mld m3/r), Włochy (31,3 mld m3/r), Grecja (26 mld m3/r), Wielka Brytania (24,2 mld m3/r) i Irlandia (14,9 mld m3/r).

ZielonaGospodarka
Źródło: Global Energy Monitor, „Europe Gas Tracker Report 2024”


Co godne odnotowania, nasz zachodni sąsiad, jakim są Niemcy, mają trzecie na świecie największe zdolności importowe LNG na świecie – po Chinach, będących liderem oraz Indiach piastujących drugą pozycję. 

Jeśli chodzi o gazociągi, kraje z największymi planami rozbudowy to Grecja (2 795 km), Włochy (1 923 km), Polska (1 516 km), Serbia (1 081 km) oraz Rumunia (1 052 km).

Na całym świecie rozbudowana jest infrastruktura gazowa


Mimo transformacji energetycznej i wzrostu udziału zielonej energii w globalnym koszyku energetycznym, paliwa kopalne nieprędko odejdą do lamusa. Nie tylko w Europie, ale i na całym świecie gwałtowny rozwój odnotowuje sektor gazociągowy.

Jak czytamy w raporcie „The Oil and Gas Industry in Net Zero Transitions” od Międzynarodowej Agencji Energetycznej (International Energy Agency – IEA) wzrost projektów LNG na całym świecie od 2025 roku ma dodać ponad 250 mld m3 nowej rocznej zdolności do 2030 roku.

Co więcej, według raportu „Gas Glut 2023: Global gas power expansion continues to thwart energy transition” opublikowanego przez Global Energy Monitor, liczba elektrowni zasilanych gazem lub ropą naftową, które są w fazie rozwoju, w fazie przedkonstrukcyjnej tudzież w fazie budowy, tylko w ubiegłym roku wzrosła o 13 proc.

Polska gotowa na rozwój. Terminal LNG w Świnoujściu perłą w koronie


Krajową perłą w koronie sektora gazowego może stanowić Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.

Jak wynika z danych opublikowanych przez ORLEN, w 2023 roku do Świnoujścia dotarły 62 dostawy skroplonego gazu ziemnego. Intensyfikacja importu drogą morską pozwoliła na zwiększenie wolumenu dostaw w ubiegłym roku do ok. 4,66 mln ton LNG, co oznaczało wykorzystanie pełnej przepustowości świnoujskiego terminalu.

ZielonaGospodarka
Źródło: Materiały prasowe GAZ-SYSTEM


Liczba odbieranych ładunków LNG w Świnoujściu sukcesywnie wzrasta. 

Tylko w 2021 roku do terminala w Świnoujściu zawinęło 35 metanowców, zaś dwa lata temu, w 2022 roku, zrealizowano 58 dostaw o łącznym wolumenie 4,4 mln ton skroplonego gazu ziemnego, co pozwoliło zaspokoić ok. 1/3 krajowego zapotrzebowania na surowiec – czytamy w komunikacie prasowym.

Unia nie wie, co mówi. Dane o sektorze energetycznym mówią same za siebie


Trudno nie zauważyć, że unijna polityka względem sektora energetycznego nie jawi się jako spójna.

Z jednej strony zgodnie z budzącymi kontrowersje rekomendacjami Komisji Europejskiej opublikowanymi 6 lutego, UE powinna ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o 90 proc. poniżej poziomów z 1990 roku do 2040 roku. Będzie to wymagało osiągnięcia rozbudowanego i zeroemisyjnego systemu energetycznego w ciągu najbliższych 16 lat oraz 80 proc. redukcji zużycia paliw kopalnych służących do produkcji energii. 

W tym kontekście omawiany raport od GEM wpisuje się w unijną retorykę.

– Europa jest dziś w znacznie innej i bezpieczniejszej sytuacji niż na początku kryzysu gazowego. Jest na dobrej drodze do wyeliminowania importu rosyjskiego gazu, ogólne zapotrzebowanie na gaz spada, a produkcja energii ze źródeł odnawialnych osiągnęła nowy poziom. W obecnej sytuacji podwojenie nowych projektów gazowych byłoby całkowicie niezgodne z transformacją energetyczną Europy – komentuje raport przywoływany przez GEM Robert Rozansky, kierownik projektu Europe Gas Tracker.

Z drugiej strony widzimy rozbudowę infrastruktury gazowej, która koliduje z ambitnymi planami dekarbonizacyjnymi prezentowanymi przez Brukselę. Czy w takiej sytuacji można poważnie traktować eurokratów?

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.