Sylur, statek spółki Lotos Petrobaltic, został właśnie pierwszą
polską jednostką posiadającą system wiertniczy, który umożliwia
prowadzenie badań geologiczno-inżynierskich do 120 metrów.
Sylur
to należący do Lotos Petrobaltic statek typu DP2 Platform Supply
Vessel, który teraz przygotowywany jest również do prac przy farmach
wiatrowych. Jednostka została zbudowana w 2003 roku w Norwegii, a w 2018
roku – dwa lata po zakupie przez Lotos Petrobaltic – przeszła gruntowną
przebudowę. Statek mierzy 71,90 metra długości, a jego pojemność brutto
wynosi 2150 ton.
W ostatnich dniach Sylur został, jako
pierwsza jednostka w Polsce, wyposażony w system wiertniczy pozwalający
na prowadzenie badań geologiczno-inżynierskich na głębokości do 120
metrów. Jest to element przystosowania floty do prac przy morskich
farmach wiatrowych. Sylur będzie bowiem w stanie prowadzić badania dna
morskiego pod budowę wiatraków. Nadzór nad instalacją systemu oraz
dokumentacją techniczną pełni Polski Rejestr Statków na podstawie umowy z
Miliana Shipmanagement Ltd., który jest operatorem jednostki.
Zainstalowany na Sylurze system nie tylko pozwala na badania geotechniczne do głębokości 120 metrów, ale także na wykonywanie odwiertów pod dnem o głębokości do 100 metrów. Biorąc pod uwagę, że badania dna morskiego należą do kluczowych elementów projektowania farm wiatrowych – warunkują m.in. rodzaj i sposób posadowienia fundamentów wież – Lotos Petrobaltic stał się posiadaczem narzędzia umożliwiającego świadczenie kompleksowych usług geotechnicznych dla morskiej energetyki wiatrowej, z czego Grupa Orlen, jako jeden z najaktywniejszych graczy na rynku, a jednocześnie właściciel Lotos Petrobaltic, będzie pewnie skrzętnie korzystała.
Jak poinformował Orlen, statek ma już
zakontraktowane prace na wodach litewskich, które rozpocznie jeszcze w I
kwartale tego roku. Sylur zostanie tam skierowany po zakończeniu
montażu i przeprowadzeniu testów nowego systemu. Statek będzie pracował
na obszarze przyszłej litewskiej farmy wiatrowej, jaką buduje konsorcjum
firm Geobaltic i Garant Diving, które zakontraktowały Lotos Petrobaltic
w charakterze podwykonawcy.
– Nowy sprzęt wiertniczy zastąpi
dotychczas wykorzystywaną wiertnię i otwiera przed nami nowe, bardziej
zaawansowane zastosowania w sektorze offshore wind. Inwestycja sprawia,
że nasz statek Sylur staje się unikalną jednostką w rejonie Morza
Bałtyckiego i wpisuje się w szerokie plany rozwoju morskich farm
wiatrowych z w Polsce oraz krajach bałtyckich – dodaje Grzegorz
Strzelczyk, Prezes Zarządu spółki LOTOS Petrobaltic.
–
Transformacja energetyczna ma szansę stać się motorem napędowym polskiej
gospodarki. Jej ważnym elementem będzie morska energetyka wiatrowa,
zapewniająca nie tylko stabilną, czystą energię milionom Polaków, ale
także tworząca tysiące miejsc pracy i dająca nowe szanse rodzimym
firmom. Chcemy w pełni wykorzystać ten potencjał, dlatego konsekwentnie
realizujemy własne projekty wiatrowe. Inwestujemy także w usługi dla
innych firm realizujących projekty nie tylko na polskich wodach
terytorialnych. Wykorzystanie do tego kompetencji przejętej Grupy LOTOS
doskonale pokazuje synergie powstałe w wyniku budowy koncernu
multienergetycznego – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen.
W zeszłym roku do floty Lotos Petrobaltic dołączył statek Bazalt II, zbudowany w 2002 roku, który zastąpi wysłużoną jednostkę Bazalt. Bazalt II to statek typu AHTS (ang. Anchor Handling Tug / Supply), co daje mu możliwość prowadzenia różnych operacji na morzu przy projektach offshore, w szczególności obsługi platform, w tym między innymi obsługi kotwic, holowania, wsparcia zdalnie podwodnych bezzałogowców i akcji ratowniczych.
Jeszcze wcześniej, w lutym 2022 roku, prezes Lotos
Petrobaltic Grzegorz Strzelczyk mówił, że spółka planuje przekształcić i
odnowić flotę.
– Przekształcamy się z typowej offshorowej
floty dla oil & gas w kierunku morskiej energii wiatrowej. Podjęto
już decyzję, że będziemy budowali jednostki serwisujące morskie farmy
wiatrowe. W najbliższych miesiącach będziemy dyskutowali szczegółowo ze
stoczniami, z biurami projektowymi, z którymi jesteśmy już w kontakcie,
budowę tych jednostek, które też muszą być budowane w formule dual fuel,
czyli ze zmniejszoną emisją dwutlenku węgla – powiedział prezes
Strzelczyk.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Energa inwestuje w wielkopolskie słońce
Hybrydowe OZE: Enea łączy fotowoltaikę i onshore
95 turbin Siemens Gamesa, w drugim co do wielkości na świecie projekcie offshore zasili ponad milion domów
Polskie Elektrownie Jądrowe: rozmowy z Westinghouse i Bechtel o zacieśnieniu współpracy
Japończycy przejmują wiodącego dewelopera morskiej energetyki wiatrowej z Belgii
Polska rośnie w energię ze słońca - problem stanowią jednak przestarzałe sieci [WIDEO]
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25600,00 $ | tona | 5,13% | 27 mar |
Cynk | 2913,00 $ | tona | 0,48% | 27 mar |
Aluminium | 2297,00 $ | tona | 1,46% | 27 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |