W Halmstad powstanie zakład recyklingu baterii. Inwestycję wesprze rząd Szwecji

Strona główna Odpady, Recykling W Halmstad powstanie zakład recyklingu baterii. Inwestycję wesprze rząd Szwecji

Partnerzy portalu

W Halmstad powstanie zakład recyklingu baterii. Inwestycję wesprze rząd Szwecji - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Stena Recykling

Szwedzka Agencja Energetyki udzieliła firmie Stena Recycling wsparcia finansowego w kwocie 70,7 mln koron szwedzkich (około 30 mln zł) na inwestycję w nowy zakład recyklingu baterii w Halmstad. Celem inwestora jest osiągnięcie pozycji jednego z wiodących europejskich graczy w dziedzinie recyklingu baterii litowo-jonowych.

Spółka prowadzi obecnie prace nad budową nowego zakładu recyklingu w Halmstad. Zakład ma początkowo przerabiać około 10 tys. ton baterii rocznie. Mowa o bateriach litowo-jonowych pochodzących z samochodów elektrycznych, a także produktów przemysłowych i konsumenckich. Ponadto w całej Europie powstają centra zbiórki akumulatorów, aby zapewnić infrastrukturę do ich odbioru. Dzięki powstaniu pierwszego w Szwecji zakładu recyklingu baterii litowo-jonowych, odpady z baterii nie będą musiały być wysyłane na eksport, lecz będą mogły być przetwarzane w kraju.

Dyrektor generalny Szwedzkiej Agencji Energetyki Robert Andrén powiedział, że elektryfikacja jest kluczowym elementem układanki w dążeniu do społeczeństwa wolnego od paliw kopalnych, w którym baterie będą centralną częścią przyszłego systemu energetycznego.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Szwedzka Agencja Energetyki przychyliła się do naszego wniosku i postrzegamy to jako ważny i naturalny wkład w zamknięcie obiegu cennych materiałów zawartych w bateriach. Wprowadzamy zaawansowaną technologię. Cieszy nas to, że obecnie przekraczamy nowe granice i wyznaczamy standardy w recyklingu baterii. Naszym celem jest uruchomienie zakładu w pierwszym kwartale 2023 roku - powiedział Fredrik Pettersson, dyrektor generalny Stena Recycling Sweden.

Inwestycja Stena Recycling w recykling baterii ma na celu sprostanie znacznemu wzrostowi ilości baterii wykorzystywanych przez społeczeństwo oraz wyprzedzenie dyrektywy UE, która ma wejść w życie od 2025 roku. Dyrektywa ta nałoży bardziej rygorystyczne wymagania na recykling baterii i odzyskiwanie cennych materiałów, takich jak kobalt, lit i nikiel, co z kolei zmniejszy zapotrzebowanie na wydobycie pierwotnych minerałów i metali.

Szwedzi postawią na bardziej ekologiczną metodę recyklingu

Obecnie w Europie istnieje tylko kilka zakładów recyklingu akumulatorów litowo-jonowych pochodzących z samochodów hybrydowych i elektrycznych. W końcowych etapach procesu recyklingu wykorzystują one piece topiące, które emitują duże ilości dwutlenku węgla. Stena Recycling wybrała nową technologię recyklingu baterii litowo-jonowych, która ma zapewnić wyższy poziom recyklingu i mniejszy wpływ na klimat niż istniejąca technologia pieców topiących.

Technologia ta opiera się na mieleniu baterii w środowisku obojętnym. Następnie stosuje się zaawansowany proces oddzielania różnych frakcji w celu odzyskania cennych metali. Z czarnej masy, która jest jedną z frakcji akumulatorów, w kolejnym etapie ekstrahuje się m.in. nikiel, kobalt i lit.


Partnerzy portalu

Ekokonsult

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.