Szwedzka Agencja Energetyki udzieliła firmie Stena Recycling wsparcia finansowego w kwocie 70,7 mln koron szwedzkich (około 30 mln zł) na inwestycję w nowy zakład recyklingu baterii w Halmstad. Celem inwestora jest osiągnięcie pozycji jednego z wiodących europejskich graczy w dziedzinie recyklingu baterii litowo-jonowych.
Spółka prowadzi obecnie prace nad budową nowego zakładu recyklingu w Halmstad. Zakład ma początkowo przerabiać około 10 tys. ton baterii rocznie. Mowa o bateriach litowo-jonowych pochodzących z samochodów elektrycznych, a także produktów przemysłowych i konsumenckich. Ponadto w całej Europie powstają centra zbiórki akumulatorów, aby zapewnić infrastrukturę do ich odbioru. Dzięki powstaniu pierwszego w Szwecji zakładu recyklingu baterii litowo-jonowych, odpady z baterii nie będą musiały być wysyłane na eksport, lecz będą mogły być przetwarzane w kraju.
Dyrektor generalny Szwedzkiej Agencji Energetyki Robert Andrén powiedział, że elektryfikacja jest kluczowym elementem układanki w dążeniu do społeczeństwa wolnego od paliw kopalnych, w którym baterie będą centralną częścią przyszłego systemu energetycznego.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Szwedzka Agencja Energetyki przychyliła się do naszego wniosku i postrzegamy to jako ważny i naturalny wkład w zamknięcie obiegu cennych materiałów zawartych w bateriach. Wprowadzamy zaawansowaną technologię. Cieszy nas to, że obecnie przekraczamy nowe granice i wyznaczamy standardy w recyklingu baterii. Naszym celem jest uruchomienie zakładu w pierwszym kwartale 2023 roku - powiedział Fredrik Pettersson, dyrektor generalny Stena Recycling Sweden.
Inwestycja Stena Recycling w recykling baterii ma na celu sprostanie znacznemu wzrostowi ilości baterii wykorzystywanych przez społeczeństwo oraz wyprzedzenie dyrektywy UE, która ma wejść w życie od 2025 roku. Dyrektywa ta nałoży bardziej rygorystyczne wymagania na recykling baterii i odzyskiwanie cennych materiałów, takich jak kobalt, lit i nikiel, co z kolei zmniejszy zapotrzebowanie na wydobycie pierwotnych minerałów i metali.
Szwedzi postawią na bardziej ekologiczną metodę recyklingu
Obecnie w Europie istnieje tylko kilka zakładów recyklingu akumulatorów litowo-jonowych pochodzących z samochodów hybrydowych i elektrycznych. W końcowych etapach procesu recyklingu wykorzystują one piece topiące, które emitują duże ilości dwutlenku węgla. Stena Recycling wybrała nową technologię recyklingu baterii litowo-jonowych, która ma zapewnić wyższy poziom recyklingu i mniejszy wpływ na klimat niż istniejąca technologia pieców topiących.
Technologia ta opiera się na mieleniu baterii w środowisku obojętnym. Następnie stosuje się zaawansowany proces oddzielania różnych frakcji w celu odzyskania cennych metali. Z czarnej masy, która jest jedną z frakcji akumulatorów, w kolejnym etapie ekstrahuje się m.in. nikiel, kobalt i lit.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Cyrkularne projekty w Polsce. Poznaj Liderów GOZ VII edycji konkursu Stena Circular Economy Award
Innowacyjny projekt udowadnia, że opakowania kartonowe mogą być przyjmowane w recyklomatach
Powstała bajka dla najmłodszych nt. gospodarki obiegu zamkniętego
Polska będzie drugim co do wielkości krajem systemu kaucyjnego w Europie
Eksperci: uruchomienie systemu kaucyjnego trzeba przesunąć na 2026 rok
System kaucyjny będzie kosztował ok. 3 mld zł rocznie
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |