Szwedzka Agencja Energetyki udzieliła firmie Stena Recycling wsparcia finansowego w kwocie 70,7 mln koron szwedzkich (około 30 mln zł) na inwestycję w nowy zakład recyklingu baterii w Halmstad. Celem inwestora jest osiągnięcie pozycji jednego z wiodących europejskich graczy w dziedzinie recyklingu baterii litowo-jonowych.
Spółka prowadzi obecnie prace nad budową nowego zakładu recyklingu w Halmstad. Zakład ma początkowo przerabiać około 10 tys. ton baterii rocznie. Mowa o bateriach litowo-jonowych pochodzących z samochodów elektrycznych, a także produktów przemysłowych i konsumenckich. Ponadto w całej Europie powstają centra zbiórki akumulatorów, aby zapewnić infrastrukturę do ich odbioru. Dzięki powstaniu pierwszego w Szwecji zakładu recyklingu baterii litowo-jonowych, odpady z baterii nie będą musiały być wysyłane na eksport, lecz będą mogły być przetwarzane w kraju.
Dyrektor generalny Szwedzkiej Agencji Energetyki Robert Andrén powiedział, że elektryfikacja jest kluczowym elementem układanki w dążeniu do społeczeństwa wolnego od paliw kopalnych, w którym baterie będą centralną częścią przyszłego systemu energetycznego.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Szwedzka Agencja Energetyki przychyliła się do naszego wniosku i postrzegamy to jako ważny i naturalny wkład w zamknięcie obiegu cennych materiałów zawartych w bateriach. Wprowadzamy zaawansowaną technologię. Cieszy nas to, że obecnie przekraczamy nowe granice i wyznaczamy standardy w recyklingu baterii. Naszym celem jest uruchomienie zakładu w pierwszym kwartale 2023 roku - powiedział Fredrik Pettersson, dyrektor generalny Stena Recycling Sweden.
Inwestycja Stena Recycling w recykling baterii ma na celu sprostanie znacznemu wzrostowi ilości baterii wykorzystywanych przez społeczeństwo oraz wyprzedzenie dyrektywy UE, która ma wejść w życie od 2025 roku. Dyrektywa ta nałoży bardziej rygorystyczne wymagania na recykling baterii i odzyskiwanie cennych materiałów, takich jak kobalt, lit i nikiel, co z kolei zmniejszy zapotrzebowanie na wydobycie pierwotnych minerałów i metali.
Szwedzi postawią na bardziej ekologiczną metodę recyklingu
Obecnie w Europie istnieje tylko kilka zakładów recyklingu akumulatorów litowo-jonowych pochodzących z samochodów hybrydowych i elektrycznych. W końcowych etapach procesu recyklingu wykorzystują one piece topiące, które emitują duże ilości dwutlenku węgla. Stena Recycling wybrała nową technologię recyklingu baterii litowo-jonowych, która ma zapewnić wyższy poziom recyklingu i mniejszy wpływ na klimat niż istniejąca technologia pieców topiących.
Technologia ta opiera się na mieleniu baterii w środowisku obojętnym. Następnie stosuje się zaawansowany proces oddzielania różnych frakcji w celu odzyskania cennych metali. Z czarnej masy, która jest jedną z frakcji akumulatorów, w kolejnym etapie ekstrahuje się m.in. nikiel, kobalt i lit.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Polski Pakt Plastikowy - premiera Mapy Drogowej
Recykling molekularny. Ratunek przed zalewem plastiku?
Leki z odpadów chemicznych? Innowacyjny sposób polskich naukowców na recykling
Sealed Air, ExxonMobil i Ahold Delhaize w projekcie zaawansowanego recyclingu opakowań spożywczych
MKiŚ: ustawa kaucyjna ma być uchwalona w tym roku
Produkujemy coraz więcej elektrośmieci - blisko 20 mln sztuk zalega w polskich domach
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 34350,00 $ | tona | 1,48% | 13 maj |
Cynk | 3499,00 $ | tona | -1,16% | 13 maj |
Aluminium | 2722,00 $ | tona | 1,30% | 13 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |