Wynik wyszukiwania - "airbus" - Wiadomości

Pierwszy rorowiec, na którym zamontowano stałe żagle ssące. "Renesans wiatru" w żegludze

Firma Bound4blue pomyślnie zainstalowała trzy 22-metrowe żagle (określane też żaglopłatami) eSAILs na statku ro-ro Ville de Bordeaux, należącego do francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs. To pierwsza w historii instalacja stałego żagla ssącego na rorowcu u czołowego europejskiego armatora. W tym celu wcześniej statek przeszedł modernizację w Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A.
10.03.2024

Rotorowy zawrót głowy. Wiatr obniży zużycie paliwa statku i zmniejszy emisje CO2 o 30%

Porty muszą przygotować się do obsługi statków z żaglami i rotorami. Oldendorff i Norsepower ogłosiły w lutym br. zawarcie porozumienia w sprawie wykorzystania rotorów w celu redukcji emisji CO2 przez masowiec eksploatowany przez niemieckiego armatora. Norsepower Rotor Sails pozwoli na wykorzystanie technologii napędu wiatrowego i zmniejszenie zużycia paliwa w czasie podróży. Przy dobrych wiatrach można nawet liczyć na zmniejszenie emisji CO₂ do 30%.
13.02.2024

Hitachi nagrodzona pieczęcią Terra Carta 2023 Inicjatywy na rzecz Zrównoważonych Rynków

Hitachi jest jedną z 17 globalnych firm, które otrzymały pieczęć Terra Carta 2023 Inicjatywy na rzecz Zrównoważonych Rynków (Sustainable Markets Initiative). Pieczęć Terra Carta jest przyznawana globalnym firmom, które aktywnie przewodzą w tworzeniu przyszłości przyjaznej dla klimatu i przyrody. Zwycięzcy zostali wyłonieni przez panel globalnych ekspertów zajmujących się ochroną środowiska, biznesem, polityką i filantropią.
07.12.2023

Air France-KLM inwestuje w produkcję SAF w Stanach Zjednoczonych

Grupa wzmacnia partnerstwo z DG Fuels kontraktując zakup 75 tysięcy ton SAF rocznie oraz inwestując w wydajną technologię konwersji węgla.
19.11.2023

PSPA: elektromobilność to pewna, dobra przyszłość

„Elektromobilność to nie tylko elektryczne samochody, ale cały ekosystem biznesowy, który się wokół niej tworzy - stacje ładowania baterii, tankowania wodoru, logistyka, budowa zeroemisyjnych flot firmowych, a nawet flot morskich czy powietrznych. Elektromobilność to część większego obszaru inwestycyjnego oznaczającego zrównoważony transport” - przekonywał podczas łódzkiego Kongresu Nowej Mobilności Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.
05.10.2023

Nowe ekologiczne paliwo rakietowe - przełom w napędach kosmicznych

Ekologiczne, wysokowydajne hipergoliczne materiały pędne od dziesięcioleci były Świętym Graalem napędów kosmicznych. W ostatnich miesiącach, inżynierowie i naukowcy z Łukasiewicz - Instytutu Lotnictwa (Łukasiewicz - ILOT) z powodzeniem ukończyli szereg testów prowadzących do rozwiązania tego wyzwania.
24.07.2023

Biogazownie - szansa na oszczędności i dbałość o środowisko

Biogaz i biometan to produkty, w których pokłada się nadzieje na zwiększenie europejskiego bezpieczeństwa energetycznego. Redukcja emisji CO2 wspiera dekarbonizację sektora energetycznego i rolniczego. Im szybciej na rynku energii pojawi się biogaz i biometan, tym szybszy będzie rozwój różnych sektorów rynkowych, jak np. transport lotniczy, transport morski, rolnictwo, ciepłownictwo czy energetyka.
28.03.2023

Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa buduje przyszłość energetyczną wspólnie z GE Power

8 marca 2023 roku w Warszawie została podpisana umowa pomiędzy Łukasiewicz - Instytutem Lotnictwa a GE Power. Działając na zasadach partnerskich, obie firmy będą budować przyszłościowe rozwiązania oraz rozwijać usługi serwisowe dla branży energetycznej. Umowa będzie obowiązywać do końca 2035 roku.
14.03.2023

Boeing Engineering rozpoczyna współpracę z Łukasiewicz - Instytutem Lotnictwa

Boeing podpisał umowę z Łukasiewicz - Instytutem Lotnictwa. W lutym na terenie Instytutu inżynierowie Boeinga oraz Łukasiewicz - Instytutu Lotnictwa rozpoczną współpracę w zakresie projektowania inżynierskiego, analiz i projektów wspierających.
21.02.2023

Eksperci z PŁ współpracują z Rolls Royce i Airbus przy projekcie samolotu z hybrydowym napędem

W Instytucie Maszyn Przepływowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej rozpoczęły się prace nad stworzeniem konstrukcji samolotu o napędzie hybrydowym, przeznaczonego dla przewozów regionalnych.
09.02.2023

Do 2030 roku Air France-KLM obniży emisję CO2 o 30%

Grupa Air France-KLM i należące do niej linie zobowiązały się do stopniowego zmniejszania swojego śladu środowiskowego, realizując odpowiedzialną i transparentną strategię. Do 2030 roku* emisja gazów cieplarnianych generowana przez paliwo do silników odrzutowych ma być zredukowana o 30 procent na tonokilometr przychodu (RTK).
12.12.2022

Brytyjski RAF Voyager wzbił się w powietrze zasilany w całości w SAF

Królewskie Siły Powietrzne potwierdziły, że wykonały pierwszy w historii Wielkiej Brytanii lot wojskowy z wykorzystaniem zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) jednym ze swoich samolotów Voyager, wojskowej odmianie Airbusa A330.
24.11.2022

W. Brytania. Pierwszy na świecie lot samolotu transportowego zasilanego biopaliwem

Brytyjski samolot transportowy RAF Voyager, który jest wojskową wersją Airbusa A330, wykonał pierwszy na świecie w przypadku samolotów tej wielkości lot przy użyciu wyłącznie biopaliwa lotniczego - poinformowało w piątek brytyjskie ministerstwo obrony.
19.11.2022

Air France-KLM ma dostawców SAF na najbliższe lata

Grupa Air France-KLM będąca liderem w zakresie wykorzystania zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), potwierdza swe zaangażowanie w transformację energetyczną sektora i podjęte zobowiązania co do redukcji emisji CO2. Grupa właśnie podpisała pierwsze długoterminowe umowy na dostawę zrównoważonego paliwa, które pokryje część zapotrzebowania na najbliższe lata. Pierwszymi partnerami Air France-KLM są: Neste - dostawca 1 miliona ton w okresie od 2023 do 2030 roku oraz DG Fuels, który dostarczy Grupie 600 tysięcy ton SAF w latach 2027
31.10.2022

Zasilany energią słoneczną Zephyr Airbus rozbił się po 64-dniowym locie

Zasilana energią słoneczną bezzałogowa jednostka firmy Airbus, Zephyr S, która była w powietrzu przez ponad dwa miesiące, rozbiła się 19 sierpnia w Arizonie – poinformowało Simple Flying.
28.08.2022

PLL LOT rozpoczęły współpracę z Łukasiewicz – Instytutem Lotnictwa

Polskie Linie Lotnicze LOT oraz Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa wykorzystają nowoczesną technologię do obliczania emisji dwutlenku węgla, tlenków azotu i tlenku węgla z samolotów LOT-u.
16.08.2022

Wodór: Airbus dołączył do największego na świecie funduszu inwestycyjnego

Airbus dołączył do największego na świecie funduszu inwestycyjnego w zakresie infrastruktury czystego wodoru, zarządzanego przez Hy24 - wspólne przedsięwzięcie Ardian, wiodącego na świecie prywatnego domu inwestycyjnego i FiveTHydrogen, firmy inwestycyjnej specjalizującej się w zakresie czystego wodoru.
10.08.2022

Niezależność energetyczna dzięki fotowoltaice w Porcie Lotniczym Bydgoszcz

O tym jak istotne jest poszukiwanie alternatywnych źródeł energii pokazały ostatnie miesiące. Port Lotniczy Bydgoszcz rozpoczął budowę niezależności energetycznej, odpowiadając na potrzeby własne i mieszkańców regionu. Pierwszych 110 modułów fotowoltaicznych zostało już zamontowanych, a wkrótce pojawią się kolejne.
14.07.2022

Airbus i Linde będą współpracować nad infrastrukturą wodorową dla lotnisk

Airbus i Linde - wiodąca światowa firma z sektora gazów technicznych i inżynierii, podpisały protokół ustaleń (MoU) dotyczący współpracy w zakresie rozwoju infrastruktury wodorowej na lotniskach, na całym świecie.
24.06.2022

Inauguracja Branżowego Punktu Kontaktowego „Inteligentna i czysta mobilność”

Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa zainaugurował działalność Branżowego Punktu Kontaktowego „Inteligentna i czysta mobilność”. Jego zadaniem będzie wsparcie przedsiębiorców i naukowców w unijnym programie Horyzont Europa.
07.06.2022

Zero emisji: Air France i KLM stanęły w szranki w konkursie „Skyteam Sustainable Flight Challenge”

W ostatnich dniach linie Air France i KLM zrealizowały cztery specjalne loty, podczas których zastosowano wszystkie aktualnie dostępne środki i narzędzia w celu maksymalnej redukcji emisji CO2 i minimalizacji wpływu na środowisko. Dwa rejsowe loty Air France - do Montrealu i Lizbony oraz dwa połączenia KLM - do Edmonton i Porto odbyły się w ramach projektu „Skyteam Sustainable Flight Challenge”, w którym bierze udział szesnastu członków sojuszu SkyTeam.
10.05.2022

Air France Act - nowa strategia redukcji emisji CO2 [WIDEO]

Aby osiągnąć cel wyznaczony podczas Porozumienia Klimatycznego ONZ podpisanego w Paryżu, które zakłada ograniczenie globalnego ocieplenia do poziomu poniżej 2°C, w celu przeciwdziałania skutkom zmian klimatycznych, branża lotnicza musi przyspieszyć transformację swojej działalności względem środowiska. W związku z tym linie lotnicze Air France uruchamiają program „Air France ACT”, który określa nową strategię redukcji emisji CO2.
20.04.2022

Pociąg napędzany wodorem od Siemens Mobility już w 2024 roku ruszy po niemieckich torach [WIDEO, GALERIA]

Pierwszy pociąg napędzany wodorem dla Bawarii nabiera kształtów. 15 marca przedstawiciele Siemens Mobility i Bayerische Regiobahn (BRB) podpisali umowę leasingową na innowacyjny prototyp w obecności ministra gospodarki Bawarii Huberta Aiwangera i ministra transportu Bawarii Christiana Bernreitera. Umowa jest kontynuacją listu intencyjnego podpisanego przez wszystkich uczestników w lipcu 2021 roku.
23.03.2022

Dania chce wycofać paliwa kopalne z sektora lotnictwa do 2030 rok. Wyzwaniem są technologie

Rząd Danii ogłosił, że do 2030 roku loty krajowe nie będą napędzane już paliwami kopalnymi. W przemówieniu noworocznym premier Mette Frederiksen powiedziała, że chce ,,uczynić latanie ekologicznym" zaznaczając, że nie ma jeszcze w pełni rozwiniętych rozwiązań, które pozwoliłyby osiągnąć ten cel, ale naukowcy i firmy już działają w tym zakresie.
10.01.2022

Gigantyczny latawiec pociągnie statek. Rozwiązanie ma ograniczyć zużycie paliwa

Część sektora żeglugowego przygotowuje się do instalacji ogromnych latawców, które wykorzystując siłę wiatru będą ciągnąć jednostki ograniczając przy tym zużycia paliwa, a tym samym zmniejszając wpływ żeglugi na środowisko.
26.12.2021

Rolls-Royce i Airbus badają 100 proc. SAF w konwencjonalnych silnikach odrzutowych

Obecnie samoloty mogą używać tylko 50 proc. mieszanki SAF z normalnym paliwem naftowym – najnowsze badania prowadzone przez gigantów mają to zmienić.
13.12.2021

Polskie miasta zagrożone powodziami i suszami

Polskie miasta są najbardziej narażone na skutki zmian klimatu – począwszy od niedoboru wody i złej jakości powietrza, po zakłócenia gospodarcze. – Fale upałów przerywane gwałtownymi burzami – do takiego przekładańca już niemal się przyzwyczailiśmy – wskazuje Mariusz Grelewicz, dyrektor zarządzający i prezes zarządu Amiblu Poland.
25.11.2021

Unijny pakiet Fit for 55 będzie wyzwaniem dla lotnictwa, oznacza podwyżki biletów

Pakiet Fit for 55 dla przewoźników lotniczych oznacza m.in. wyższe rachunki za emisje CO2, opodatkowanie paliwa lotniczego oraz konieczność opracowania i wdrożenia nowych, bardziej ekologicznych paliw i napędów. Przyszłością mają być m.in. samoloty hybrydowe i elektryczne oraz niskoemisyjne paliwa syntetyczne.
10.11.2021

Przedstawiciele IFAR debatowali w Warszawie o przyszłości lotnictwa

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa był gospodarzem 12th IFAR Summit 2021 Warsaw, które odbyło się w dniach 18-21 października 2021. Wydarzenie zgromadziło ponad 60 przedstawicieli najważniejszych międzynarodowych organizacji oraz firm lotniczych. Głównym tematem obrad było zrównoważone lotnictwo.
04.11.2021

Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa wśród członków założycieli w programie Clean Aviation

26 października 2021 w Brukseli odbyło się spotkanie Grupy Przygotowującej Partnerstwo Clean Aviation (Clean Aviation Preparatory Group). Na spotkaniu potwierdzono, że Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa znalazł się w grupie członków założycieli partnerstwa Clean Aviation wśród największych europejskich firm lotniczych, instytutów badawczych oraz takich instytucji, jak EASA.
03.11.2021

Lotnictwo wznosi się w zielonym kierunku

Lotnictwo jest coraz częściej postrzegane jako nieekologiczne i zagrażające środowisku. Sektor zmierza w stronę zielonej transformacji, która ma ograniczyć jego ślad węglowy. W ocenie ekspertów będzie ona przebiegać w kilku etapach.
19.10.2021

Amerykańskie firmy lotnicze zobowiążą się do zerowej emisji netto do 2050 r.

Amerykańscy producenci przemysłu lotniczego i kosmicznego są gotowi wzmocnić cel klimatyczny, zobowiązując się do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r., takie zobowiązanie zostanie omówione przez globalne linie lotnicze w poniedziałek - informuje Reuters.
04.10.2021

Airbus: nowy A220 zużywa mniej paliwa i mniej emituje CO2

Nowy Airbus A220 zużywa o około 25 proc. mniej paliwa niż samoloty poprzedniej generacji i - co z tym związane - emituje do atmosfery o 25 proc. mniej CO2 - poinformował w poniedziałek podczas konferencji w Warszawie szef marketingu produktów w Airbus Antonio Da Costa.
20.09.2021

Eksperci przemysłu lotniczego na MSPO: mamy rewolucję w napędach, ta dekada będzie krytyczna

„Przemysł lotniczy, aby kontynuować rozwój musi postawić na zielone technologie, jak napędy wodorowe czy hybrydowe” – powiedział 8 września Marian Lubieniecki podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
14.09.2021

Lotnictwo się zmienia: samoloty na wodór, napęd elektryczny i nowe regulacje

Szeroka gama innowacyjnych technologii jest opracowywana w celu przeciwdziałania wpływowi lotnictwa na środowisko. Szczególny nacisk jest kładziony na bezemisyjne paliwa. Stanowi to poważne wyzwanie, nawet jeśli liczba lotów w zeszłym roku spadła z powodu pandemii koronawirusa.
25.06.2021

Branża lotnicza chce wykorzystywać wodór jako paliwo. W pracach badawczych będzie uczestniczyć polski przemysł

– Polski przemysł lotniczy ma szansę zaistnieć w zielonej transformacji tego sektora – ocenia Marek Darecki, prezes Doliny Lotniczej. Jak wskazuje, „zazielenienie” lotnictwa to proces, od którego nie ma już odwrotu, a największy potencjał w dekarbonizacji tego sektora stwarza wykorzystanie ciekłego wodoru jako paliwa. – To właśnie chcemy robić w Dolinie Lotniczej – zaznacza ekspert. Szansą na rozwój prac w tym zakresie może być utworzenie Podkarpackiej Doliny Wodorowej.
28.05.2021

Czujniki laserowe nowej generacji zmieniają oblicze autonomicznych pojazdów. Wyposażone w nie robotaksówki już wkrótce wyjadą na ulice

To przełom w ewolucji konstrukcji pojazdów autonomicznych. Technologia LiDAR, czyli czujnik laserowy, który wysyła miliony punktów na sekundę i mierzy czas potrzebny do odbicia od przeszkody, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju autonomicznej jazdy. Niedawno firma Pony.ai ogłosiła, że w 2023 roku wdroży w pełni autonomiczne floty robotaksówek, które dzięki nowej generacji technologii lidarowej nie będą się wiele różnić od tradycyjnych aut. Możliwości mapowania 3D chcą też wykorzystać producenci helikopterów oraz marka Volvo w swoim
12.05.2021

Przyszłością lotnictwa jest wodór. Wartość rynku może sięgnąć 27 mld dolarów w 2030 rok

Litewski holding lotniczy Avia Solutions Group szacuje, że w 2030 roku wartość globalnego rynku samolotów napędzanych wodorem osiągnie poziom 27,68 mld dolarów oraz 174,02 mld dolarów w 2040 roku. Głównym źródłem zanieczyszczeń emitowanych w tym sektorze jest proces spalania paliwa lotniczego. Eksperci wskazują, że przyszłością lotnictwa jest nie elektromobilność, a wodór.
06.05.2021

Koalicja na rzecz Energii Przyszłości przedstawia konkretne plany działania

Rok 2021 to czas konkretnych działań w ramach Koalicji na rzecz Energii Przyszłości. Organizacja przedstawiła właśnie siedem ambitnych projektów i powitała w swoich szeregach trzech nowych członków.
23.02.2021

Boeing planuje debiut samolotów w 100% zasilanych biopaliwami do 2030 roku

Boeing Co ujawnił plany dostarczenia komercyjnych samolotów zdolnych do wykorzystania w 100% biopaliw do 2030r. Korzystając z istniejących technologii zgodnie z obowiązującymi przepisami, może używać tylko mieszanek biopaliw do 50%.
28.01.2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.