Pociąg napędzany wodorem od Siemens Mobility już w 2024 roku ruszy po niemieckich torach [WIDEO, GALERIA]

23.03.2022 07:55 Źródło: Własne
Strona główna Transport, Elektromobilność Pociąg napędzany wodorem od Siemens Mobility już w 2024 roku ruszy po niemieckich torach [WIDEO, GALERIA]

Partnerzy portalu

Pociąg napędzany wodorem od Siemens Mobility już w 2024 roku ruszy po niemieckich torach [WIDEO, GALERIA] - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Siemes

Pierwszy pociąg napędzany wodorem dla Bawarii nabiera kształtów. 15 marca przedstawiciele Siemens Mobility i Bayerische Regiobahn (BRB) podpisali umowę leasingową na innowacyjny prototyp w obecności ministra gospodarki Bawarii Huberta Aiwangera i ministra transportu Bawarii Christiana Bernreitera. Umowa jest kontynuacją listu intencyjnego podpisanego przez wszystkich uczestników w lipcu 2021 roku.

Plany wprowadzenia pociągu napędzanego wodorem w Bawarii posunęły się w o krok do przodu po tym, jak Siemens Mobility i operator kolejowy Bayerische Regiobahn podpisali umowę leasingową.

Podpisanie umowy, które miało miejsce we wtorek, a opierała się ona na liście intencyjnym z lata ubiegłego roku.

Dwuwagonowy zespół trakcyjny najnowszej generacji napędzany wodorem zostanie zaprezentowany wiosną 2022 roku. Pociąg będzie testowany między innymi na trasie Augsburg-Füssen, począwszy od połowy 2023 roku. Eksploatacja pilotażowa w sieci kolejowej Bayerische Regiobahn (BRB) jest wstępnie planowana na 30 miesięcy. Oczekuje się, że pociąg zostanie oficjalnie wprowadzony do ruchu pasażerskiego od stycznia 2024 roku.

Dwuwagonowy pociąg jest oparty na platformie Mireo Plus firmy Siemens Mobility. Będzie on wykorzystywać ogniwa paliwowe zamontowane na dachu oraz akumulatory umieszczone pod podłogą.

Albrecht Neumann, dyrektor generalny ds. taboru kolejowego w Siemens Mobility - oddzielnie zarządzanej firmie Siemens - opisał Mireo Plus H jako charakteryzujący się "wysoką mocą napędową, doskonałą zdolnością przyspieszania i dużym zasięgiem działania".

- Napęd wodorowy to bezemisyjna, zaawansowana forma napędu dla pociągów, która dekarbonizuje transport kolejowy i w znacznym stopniu przyczynia się do osiągnięcia naszych celów klimatycznych - powiedział Neumann.

Wodór, określany przez Międzynarodową Agencję Energii (IEA) jako "wszechstronny nośnik energii", ma wiele zastosowań i może być wykorzystywany w wielu branżach, w tym w transporcie.

- Bayerische Regiobahn postrzega siebie jako niezawodnego partnera w zakresie mobilności dla społeczeństwa Bawarii i chciałby dostarczać im dzień po dniu usługi przyjazne dla klimatu. Myślimy również o przyszłości i cieszymy się, że już dziś możemy pomóc w wytyczaniu kierunków rozwoju mobilności jutra. Niezależnie od wszystkich wysiłków związanych z projektem, z niecierpliwością czekamy na testy w naszej sieci kolejowej i na know-how, które zdobędziemy w zakresie wykorzystania technologii wodorowej w sektorze kolejowym. Wraz z Grupą Transdev, do której należymy, oraz całym naszym zespołem na miejscu, przygotujemy projekt w najlepszy możliwy sposób, aby zapewnić sprawne rozpoczęcie testów w przyszłym roku – powiedział Arnulf Schuchmann, dyrektor Bayerische Regiobahn.



Kolej, to spory kawałek zielonego tortu

- Zielony wodór staje się kluczowym filarem kompleksowej ochrony klimatu w obszarach transportu, przemysłu i energetyki. Jako minister gospodarki i energii cieszę się, że nasza bawarska strategia wodorowa może w coraz większym stopniu odnosić się do konkretnych kwestii. Pociąg ten jest ważną częścią tej strategii w kierunku "zwrotu w transporcie" z wykorzystaniem wodoru, dlatego też promujemy ten projekt - powiedział minister gospodarki Bawarii, Hubert Aiwanger.

-  Jestem przekonany, że dzięki ekologicznym napędom wodorowym możemy znacznie ograniczyć emisję zanieczyszczeń w transporcie ciężarowym i kolejowym oraz przyczynić się do dekarbonizacji. Można również zmniejszyć jednostronną zależność od dostaw energii i rozpowszechnić ją w wielu regionach świata - dodał minister Aiwanger.

W kolejnictwie Siemens Mobility jest jedną z kilku firm, które pracują nad pociągami wykorzystującymi wodór. Inne firmy to East Japan Railway i europejski producent kolejowy Alstom. Pociągi wodorowe firmy Alstom już przewożą pasażerów w Niemczech i Austrii.

Na drogach firmy motoryzacyjne, takie jak Toyota, zanurzyły się w rynek wodorowych ogniw paliwowych, a mniejsze firmy, takie jak Riversimple, również pracują nad samochodami napędzanymi wodorem.

W lotnictwie firma Airbus ujawnił we wrześniu 2020 roku szczegóły dotyczące trzech samolotów koncepcyjnych z napędem hybrydowo-wodorowym, twierdząc, że mogłyby one wejść do służby do roku 2035. W tym samym miesiącu odbył się dziewiczy lot samolotu napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Prezes firmy Airbus, Guillaume Faury, powiedział niedawno w rozmowie z CNBC, że samoloty wodorowe stanowią "ostateczne rozwiązanie" w perspektywie średnio- i długoterminowej.



Źródło: siemens; cnn; airbus; cnbc



Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.