Rząd Danii ogłosił, że do 2030 roku loty krajowe nie będą napędzane już paliwami kopalnymi. W przemówieniu noworocznym premier Mette Frederiksen powiedziała, że chce ,,uczynić latanie ekologicznym" zaznaczając, że nie ma jeszcze w pełni rozwiniętych rozwiązań, które pozwoliłyby osiągnąć ten cel, ale naukowcy i firmy już działają w tym zakresie.
Nie mniej jednak działanie to ma pomóc rządowi w osiągnięciu jednego z najbardziej ambitnych celów klimatycznych na świecie. Do 2030 roku Dania chce zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 70 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 roku. W swoim przemówieniu Frederiksen zobowiązała się również do wprowadzenia bardziej uproszczonego podatku od emisji dla przedsiębiorstw, aby zapewnić, że podmioty emitujące najwięcej zanieczyszczeń zapłacą najwyższe podatki.
- Podróżowanie to życie i dlatego latamy. Kiedy działania innych krajów są zbyt powolne, Dania musi przejąć inicjatywę i podnieść poprzeczkę jeszcze bardziej - powiedziała premier Frederiksen.
Wcześniej Airbus ogłosił plany opracowania samolotów napędzanych wodorem, które mogłyby być gotowe do użytku dopiero w 2035 roku. Jeśli wodór wykorzystywany do ich napędzania będzie wytwarzany przy użyciu energii odnawialnej, może to być sposób na osiągnięcie przez Danię jej celów.
Nie wiadomo jednak, czy technologia będzie gotowa, a koszty wystarczająco niskie, by cel na 2030 rok został osiągnięty. Airbus pracuje również nad przystosowaniem samolotów do zasilania w 100 proc. biopaliwem. Producent samolotów zrealizował swój pierwszy lot A319 na 100 proc. zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF) w październiku 2021 roku.
Trend europejski
Również Szwecja ogłosiła plany uczynienia swoich lotów krajowych wolnymi od paliw kopalnych do 2030 roku. Ma też nadzieję, że do 2045 roku loty międzynarodowe staną się ekologiczne. Na początku tego roku tamtejszy rząd ogłosił plany wprowadzenia zwiększonych opłat lotniskowych dla samolotów emitujących duże ilości zanieczyszczeń. Z kolei Francja dąży do wprowadzenia zakazu lotów krajowych, jeśli tę samą podróż można odbyć pociągiem w czasie krótszym niż dwie i pół godziny. To może mieć wpływ na podróżowanie między Paryżem, a miastami takimi jak Nantes, Lyon i Bordeaux.
Źródło: BBC/Electrek.co
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
SolarEdge przejmuje Wevo Energy
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zamówił w Pesie dwa pociągi elektryczne
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |