Rolls-Royce i Airbus badają 100 proc. SAF w konwencjonalnych silnikach odrzutowych

13.12.2021 13:23 Źródło: Własne
Strona główna Transport, Elektromobilność Rolls-Royce i Airbus badają 100 proc. SAF w konwencjonalnych silnikach odrzutowych

Partnerzy portalu

Rolls-Royce i Airbus badają 100 proc. SAF w konwencjonalnych silnikach odrzutowych - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Daniel Eledut/Unsplash

Obecnie samoloty mogą używać tylko 50 proc. mieszanki SAF z normalnym paliwem naftowym – najnowsze badania prowadzone przez gigantów mają to zmienić.

Rolls-Royce i Airbus połączyły siły w celu zbadania wpływu 100 proc. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) stosowanego w obu silnikach komercyjnego odrzutowca.

Firmy twierdzą, że jest to pierwsze badanie, w którym przeanalizowano zastosowanie 100 proc. SAF w obu silnikach komercyjnego samolotu pasażerskiego – na przykładzie Airbusa A350 z silnikami Rolls-Royce'a.

– Badania te stanowią dodatek do testów, które już przeprowadziliśmy na naszych silnikach, zarówno na ziemi, jak i w powietrzu, które nie znalazły żadnych przeszkód inżynieryjnych, aby nasze silniki pracowały na 100 proc. w oparciu o SAF – powiedział Simon Burr, dyrektor ds. rozwoju produktów i technologii Rolls-Royce.

Obecnie samoloty mogą korzystać jedynie z 50 proc. mieszanki SAF ze zwykłym paliwem lotniczym, a autorzy badania mają nadzieję, że wyniki – które mają zostać opublikowane w 2023 roku – pomogą sektorowi przejść na stosowanie 100 proc. SAF jako standardu.

– Jeśli mamy naprawdę zdekarbonizować długodystansowe podróże lotnicze, to 100 proc. SAF jest elementem krytycznym i jesteśmy zaangażowani we wspieranie jego certyfikacji w zakresie obsługi – dodał dyrektor Rolls-Royce.

Badanie ma na celu analizę poziom emisji i kwestie operacyjne związane ze stosowaniem 100 proc. SAF.

Twierdzi się, że w porównaniu z konwencjonalną naftą, SAF ma niższą gęstość, ale wyższą zawartość energii w przeliczeniu na kilogram paliwa – dzięki czemu samolot jest bardziej wydajny pod względem zużycia paliwa, a także ma mniejszy wpływ na środowisko.

– Silniki i układy paliwowe można testować na ziemi, ale jedynym sposobem na zebranie pełnego zestawu danych dotyczących emisji, niezbędnych do ogłoszenia powodzenia tego programu, jest lot samolotem w rzeczywistych warunkach – podsumował Steven Le Moing, New Energy Programme Manager w Airbusie.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.