Zasilany energią słoneczną Zephyr Airbus rozbił się po 64-dniowym locie

bk

28.08.2022 22:20
Strona główna Transport, Elektromobilność Zasilany energią słoneczną Zephyr Airbus rozbił się po 64-dniowym locie

Partnerzy portalu

Zasilany energią słoneczną Zephyr Airbus rozbił się po 64-dniowym locie - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Zephyr Airbus

Zasilana energią słoneczną bezzałogowa jednostka firmy Airbus, Zephyr S, która była w powietrzu przez ponad dwa miesiące, rozbiła się 19 sierpnia w Arizonie – poinformowało Simple Flying.

Jako podmiot przyczyniający się do emisji dwutlenku węgla, branża transportu lotniczego chętnie przestawia się na bardziej ekologiczne źródła energii. Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) i wodorowe ogniwa paliwowe są prawdopodobnymi rozwiązaniami, które mogą znacząco ograniaczyć emisje sektora lub w przyszłości całkowicie je wyeliminować. Loty napędzane energią słoneczną to kolejna opcja, która jest obecnie badana.

Airbus, producent samolotów z serii Zephyr, również wykorzystuje odnawialną i najbogatszą formę energii do zasilania długodystansowych lotów.

Samolot mający 25 metrów rozpiętości skrzydeł, ale waży poniżej 75 kg. Według strony internetowej Zephyr nie wymaga obciążenia użytkowego i może być wykorzystany do przechwytywania obrazów, radarów lub systemów automatycznej identyfikacji do zastosowań wojskowych, instytucjonalnych lub komercyjnych. Na największej wysokości Zephyr może zapewnić zasięg odpowiadający 250 wieżom komórkowym i mógłby być wykorzystany do poprawy łączności w najodleglejszych częściach świata.

Ponieważ samolot jest zasilany wyłącznie energią słoneczną, może pozostawać w powietrzu przez długi czas. Wcześniej zespół Airbusa wielokrotnie latał Zefirem bez przerwy przez ponad dwa tygodnie. Tym razem, gdy się rozbił, Zephyr był w powietrzu przez 64 dni.

Jak doszło do katastrofy Airbusa Zephyr?

Według Simple Flying Airbus testował iteracje swoich samolotów Zephyr w Arizonie przez wiele lat. Najnowsza iteracja samolotu – Zephyr 8, była obecnie bliska pobicia rekordu najdłuższego zarejestrowanego lotu, który należy do lotu Cessny 172 Skyhawk, który odbył się 63 lata temu. Nazwana lotem Hacienda, Cessna pozostawała w powietrzu przez 64 dni i 22 godziny.

Fot. simpleflying.com

Lot Zephyra, choć bezzałogowy, również mógł pobić ten rekord. Jednak podczas lotu 19 sierpnia coś poszło nie tak. Simple Flying prześledziło publicznie dostępne dane o locie z ADS-B Exchange, tej samej bazy danych, która pozwala każdemu nastolatkowi śledzić odrzutowiec Elona Muska.

Latając pod znakiem wywoławczym ZULU82, Zephyr 8 znajdował się 19 sierpnia nad pustynią w Arizonie na stosunkowo niskiej wysokości pomiędzy 45 000 a 50 000 stóp (13-15 km). Wykonał manewr w kształcie litery S z prędkością 50-60 węzłów, kiedy coś poszło nie tak i samolot zaczął gwałtownie opadać. W pewnym momencie prędkość opadania samolotu przekroczyła 4 544 stopy (1,38 km) na minutę.

Fot. simpleflying.com

Mimo że nie znaleziono jeszcze wraku samolotu, jednostkę z potencjałem do bicia rekordów prawdopodobnie spotkał straszny koniec.

Zespół Airbusa przegląda teraz ponad 1500 godzin danych, które samolot spędził w stratosferze, aby zaplanować jego kolejną misję.

Źródło: airbus.com, simpleflying.com, interestingengineering.com

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.