Airbus i Linde - wiodąca światowa firma z sektora gazów technicznych i inżynierii, podpisały protokół ustaleń (MoU) dotyczący współpracy w zakresie rozwoju infrastruktury wodorowej na lotniskach, na całym świecie.
Porozumienie to jest następstwem umowy podpisanej w lutym w Singapurze i obejmuje współpracę w zakresie globalnych łańcuchów dostaw wodoru, od produkcji po magazynowanie na lotniskach, w tym włączenie tankowania do standardowych operacji obsługi naziemnej. Obie firmy opracują i uruchomią projekty pilotażowe w kilku portach lotniczych już na początku 2023 roku. Ponadto Airbus i Linde przeanalizują potencjał paliw Power-to-Liquid - rodzaju zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) wytwarzanego z syntetycznie produkowanego ciekłego węglowodoru poprzez konwersję odnawialnej energii elektrycznej.
- Osiągamy duże postępy w pracach nad wodorem jako ważną technologią, która pozwoli nam zrealizować ambicję wprowadzenia na rynek komercyjnego zeroemisyjnego samolotu do 2035 roku. Równie istotna jest budowa infrastruktury. Dlatego ściśle współpracujemy z partnerami takimi jak Linde, którzy mają dziesiątki lat doświadczenia oraz wiedzę na temat magazynowania i dystrybucji wodoru - powiedziała Sabine Klauke, dyrektor techniczny Airbusa.
- Cieszymy się, że możemy rozszerzyć naszą udaną współpracę z Airbusem w skali globalnej - dodał Philippe Peccard, wiceprezes ds. czystej energii w Linde.
- Dzięki wykorzystaniu kompetencji obu firm jesteśmy dobrze przygotowani do współpracy z portami lotniczymi i władzami państwowymi w zakresie opracowywania realnych koncepcji zrównoważonych węzłów lotniczych opartych na wodorze – podsumował wiceprezes Linde.
Oczekuje się, że wykorzystanie wodoru do zasilania przyszłych samolotów nie tylko znacznie zmniejszy emisje samolotów w powietrzu, ale może również pomóc w dekarbonizacji naziemnej części działalności transportu lotniczego.
W 2020 roku Airbus uruchomił program "Hydrogen Hub at Airports", aby rozpocząć badania nad wymogami dotyczącymi infrastruktury i niskoemisyjnymi operacjami lotniskowymi w całym łańcuchu wartości.
Do tej pory podpisano umowy z partnerami i portami lotniczymi we Francji, Włoszech, Korei Południowej, Japonii i Singapurze.
Pierwszy samolot koncepcyjny ZEROe został zaprezentowany w 2020 roku, a obecnie trwają prace nad odpowiednimi rozwiązaniami technologicznymi w ramach globalnej sieci badawczo-rozwojowej, której celem jest opracowanie technologii wodorowej dla przyszłych samolotów komercyjnych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Gaz-System: kierunki rozwoju to biometan, wodór i CO2
Respect Energy i Eurowatt podpisały umowę PPA
ŚGP Industria potwierdziła obecność uranu w złożu na terenie woj. świętokrzyskiego
Nexans finalizuje umowę serwisową z Equinor
Debaty eksperckie Polskiej Agencji Prasowej: Go green, be eco! Energetyka odnawialna i niskoemisyjna w Polsce
Rusza kolejna edycja wodorowego konkursu GOSPOSTRATEG w którym można zwyciężyć nawet 20 mln zł dofinansowania
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |