Airbus i Linde - wiodąca światowa firma z sektora gazów technicznych i inżynierii, podpisały protokół ustaleń (MoU) dotyczący współpracy w zakresie rozwoju infrastruktury wodorowej na lotniskach, na całym świecie.
Porozumienie to jest następstwem umowy podpisanej w lutym w Singapurze i obejmuje współpracę w zakresie globalnych łańcuchów dostaw wodoru, od produkcji po magazynowanie na lotniskach, w tym włączenie tankowania do standardowych operacji obsługi naziemnej. Obie firmy opracują i uruchomią projekty pilotażowe w kilku portach lotniczych już na początku 2023 roku. Ponadto Airbus i Linde przeanalizują potencjał paliw Power-to-Liquid - rodzaju zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) wytwarzanego z syntetycznie produkowanego ciekłego węglowodoru poprzez konwersję odnawialnej energii elektrycznej.
- Osiągamy duże postępy w pracach nad wodorem jako ważną technologią, która pozwoli nam zrealizować ambicję wprowadzenia na rynek komercyjnego zeroemisyjnego samolotu do 2035 roku. Równie istotna jest budowa infrastruktury. Dlatego ściśle współpracujemy z partnerami takimi jak Linde, którzy mają dziesiątki lat doświadczenia oraz wiedzę na temat magazynowania i dystrybucji wodoru - powiedziała Sabine Klauke, dyrektor techniczny Airbusa.
- Cieszymy się, że możemy rozszerzyć naszą udaną współpracę z Airbusem w skali globalnej - dodał Philippe Peccard, wiceprezes ds. czystej energii w Linde.
- Dzięki wykorzystaniu kompetencji obu firm jesteśmy dobrze przygotowani do współpracy z portami lotniczymi i władzami państwowymi w zakresie opracowywania realnych koncepcji zrównoważonych węzłów lotniczych opartych na wodorze – podsumował wiceprezes Linde.
Oczekuje się, że wykorzystanie wodoru do zasilania przyszłych samolotów nie tylko znacznie zmniejszy emisje samolotów w powietrzu, ale może również pomóc w dekarbonizacji naziemnej części działalności transportu lotniczego.
W 2020 roku Airbus uruchomił program "Hydrogen Hub at Airports", aby rozpocząć badania nad wymogami dotyczącymi infrastruktury i niskoemisyjnymi operacjami lotniskowymi w całym łańcuchu wartości.
Do tej pory podpisano umowy z partnerami i portami lotniczymi we Francji, Włoszech, Korei Południowej, Japonii i Singapurze.
Pierwszy samolot koncepcyjny ZEROe został zaprezentowany w 2020 roku, a obecnie trwają prace nad odpowiednimi rozwiązaniami technologicznymi w ramach globalnej sieci badawczo-rozwojowej, której celem jest opracowanie technologii wodorowej dla przyszłych samolotów komercyjnych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Kto jest kim w polskim offshore? Atlas Copco: Wynajmujemy powietrze, energię i innowacje
Ørsted szuka zarządcy Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju dla Choczewa
Fotowoltaika na biurowcu – to się opłaca! Case study realizacji na budynku Pro Concept
MAREWIND - przedłużenie żywotności komponentów offshore wind
Pierwszy podkład grawitacyjny gotowy na projekt w Fécamp
ONDE zaczyna budowę farmy dla ZE PAK
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 27192,00 $ | tona | 0,72% | 4 lip |
Cynk | 3169,00 $ | tona | 1,44% | 4 lip |
Aluminium | 2431,00 $ | tona | 2,01% | 4 lip |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |