Amerykański Departament Sprawiedliwości poinformował w styczniu, że Empire Bulkers Limited i Joanna Maritime Limited, dwie powiązane firmy z siedzibą w Grecji, zostały ukarane grzywną w wysokości po milionie dolarów. W uzasadnieniu kary stwierdzono: „popełnienie świadomych i umyślnych naruszeń ustawy o zapobieganiu zanieczyszczeniu przez statki (APPS - Act to Prevent Pollution from Ships) oraz ustawy o bezpieczeństwie portów i dróg wodnych” przez statek M/V Joanna (do 2020 roku M/V Eleni).
Sprawa związana z zanieczyszczaniem środowiska ustalono podczas rutynowej inspekcji służb portowych w Nowym Orleanie. M/s Joanna, masowiec o nośności 33 717 ton (25 tys. GT), przybył do Stanów Zjednoczonych 3 marca 2021 roku, a następnie przepłynął około 100 mil w górę rzeki Mississippi do kotwicowiska Boone Carre. Tam inspektorzy przeprowadzili inspekcję odnośnie wymogów bezpieczeństwa spełnianych przez statek i załogę określanych przepisami MARPOL. Inspektorzy ustalili, że separator wody zaolejonej na statku został celowo uszkodzony. Sprawa była poważna, gdyż to wymagane na statku urządzenie zapobiega zanieczyszczeniom wody wydalanej ze statku za burtę. Czujnik separatora został tak przestawiony, że słodka woda oszukiwała czujnik przeznaczony do wykrywania zawartości oleju w odpadach zęzowych odprowadzanych ze statku.
- Zarówno właściciel,
jak i zarządca statku operowali jednostką pod obcą banderą na wodach
amerykańskich z rozmyślnym naruszeniem przepisów dotyczących ochrony
środowiska portu i bezpieczeństwa wód, których celem jest ochrona
naszych portów i wód. Nielegalne, oszukańcze i niebezpieczne zachowanie
nie będzie tolerowane i zawsze będzie ścigane – powiedział
ze wschodniego dystryktu Luizjany prokurator Duane A. Evans.
Ustalono również, że dziennik zrzutów olejowych statku, który został przedstawiony amerykańskiej Straży Wybrzeża został sfałszowany w celu ukrycia zaolejonych zrzutów wody zęzowej. Podczas tej samej inspekcji inspektorzy ustalili na podstawie śladów oleju niezgłoszone zagrożenie bezpieczeństwa. Znaleźli wyciek oleju opałowego w maszynowni przy zaworach bezpieczeństwa na podgrzewaczach. Podkreślono, że jest newralgiczne urządzenie w instalacji paliwowej, bo zabezpiecza system przed eksplozją. W czasie inspekcji urządzenie zostało wyłączone.
- Nie ma wątpliwości, że umyślne manipulowanie sprzętem do kontroli zanieczyszczeń oraz fałszowanie oficjalnych dzienników okrętowych w celu ukrycia nielegalnych zrzutów to poważne przestępstwa kryminalne. Ukrywając przed Strażą Przybrzeżną poważne zmiany w urządzeniach związanych z bezpieczeństwem, oskarżeni nie tylko naruszyli prawo, ale także lekkomyślnie ryzykowali życiem załogi i środowiska – powiedział asystent prokuratora generalnego Todd Kim z Wydziału Środowiska i Zasobów Naturalnych Departamentu Sprawiedliwości USA.
Członkowie
załogi przyznali się do winy i przyjęli do wiadomości, że zablokowanie
zaworów przelewowych w systemie oczyszczania oleju opałowego i duża
ilość oleju wyciekającego z zaworu bezpieczeństwa stwarza niebezpieczne
warunki eksploatacji układu napędowego statku.
Nieprawidłowe działanie separatora wody zaolejonej było podstawą do
wytoczenia sprawy przeciwko Warlito Tanowi Jr. z Filipin, któremu
postawiono zarzuty naruszenia ustawy o zapobieganiu zanieczyszczeniom
przez statki (APPS), naruszenia bezpieczeństwa w porcie i ustawy o
bezpieczeństwie dróg wodnych, a także utrudnianie działania wymiaru
sprawiedliwości i dochodzenia prowadzonego przez Straż Wybrzeża.
Mechanik tłumaczył się przed sądem i ławą przysięgłych, że przez cały
czas był przekonany, że prawidłowo obsługuje separator wody zaolejonej i
że nigdy świadomie nie dokonał żadnych niedokładnych wpisów w księdze
zapisów olejowych. O dziwo ława przysięgłych wydała jednogłośny werdykt
uznając, że Warlito Tan Jr. jest niewinny popełnienia wszystkich
czterech postawionych mu zarzutów.Trzeba podkreślić, że w celu
wyjaśnienia sprawy ława przysięgłych w Sądzie Okręgowym Stanów
Zjednoczonych dla wschodniego dystryktu Luizjany przesłuchała czternastu
świadków w ciągu siedmiu dni.
Właściciel oraz operator masowca
zarejestrowanego na Wyspach Marshalla zostali skazani
po przyznaniu się do winy i ukarani grzywną w wysokości 2 milionów
dolarów. Departament Sprawiedliwości podkreślił w komunikacie, że sprawa
była częścią trwającego egzekwowania przepisów dotyczących ochrony
środowiska. Empire Bulkers Ltd. podał na swojej stronie internetowej po
ogłoszeniu wyroku, że celem firmy jest zarządzanie nowoczesnymi statkami
operującymi na rynkach ładunków suchych oraz jako zarządzający takimi
statkami zobowiązuje się "do utrzymania najwyższych standardów jakości w
oparciu o ciągłe doskonalenie kultury bezpieczeństwa”.
Armator zaznaczył także, że ma „politykę jakości”, która obejmuje
„przestrzeganie obowiązujących wymagań ustawowych, przepisów prawa
międzynarodowego i wymagań towarzystw klasyfikacyjnych związanych ze
świadczonymi usługami” oraz „eksploatowanie statków bez wypadków lub
incydentów, które mogłyby zagrozić pracownikom firmy, środowisku lub
majątkowi znajdującemu się pod opieką firmy.”
Armatorzy
wprowadzają na szlaki coraz nowocześniejsze statki, inwestując miliony w
systemy oczyszczania wód balastowych,
oszczędzania paliwa i spalin oraz skrubery. Jednocześnie są tacy
armatorzy, którzy eksploatują statki do granic możliwości. Remontują
tylko niezbędne urządzenia, pozostawiając często istotne układy pod
opieką „woli bożej”. Wiele statków pływa tak do czasu, aż na pokład nie
wejdą urzędnicy portowi.
Ochrona środowiska w portach i na akwenach zamkniętych jest wciąż
przedmiotem uwagi wszystkich uczestników łańcucha logistycznego.
Czujność instytucji portowych oraz służb chroniących granice lądowe i
morskie jest niezbędna, by zapewnić bezpieczeństwo w czasach, gdy ruch
statków systematycznie rośnie, a na kotwicowiskach załogi z
niecierpliwością oczekują na wejście do portu.
Spowodowany wojną na Ukrainie wysoki popyt na przewóz ropy i ładunków
masowych sprawił, że armatorzy wstrzymali się z wycofaniem starszych
jednostek z eksploatacji. A to oznacza zagrożenie dla środowiska w
portach, na kotwicowiskach, morzach zamkniętych oraz przejściach przez
kanały i cieśniny.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
WMO: gdy powróci El Nino, mogą paść globalne rekordy temperatur
Trwa poszerzanie plaży w Brzeźnie; zniknie hałda piasku po wcześniejszych pracach
Zielona transformacja do 2050 roku może wygenerować dla światowej gospodarki ponad 10 bilionów dolarów
Butelki termiczne ze stali nierdzewnej sposobem na uniknięcie spożycia mikrocząsteczek plastiku
Regulacje prawne UE dotyczące procedur OOŚ
Naukowcy zbadali, czy gleba małopolskich parków krajobrazowych jest wolna od WWA
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24525,00 $ | tona | 1,03% | 24 maj |
Cynk | 2305,00 $ | tona | -2,41% | 24 maj |
Aluminium | 2233,00 $ | tona | 1,45% | 24 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |