Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, dzierżawcą terenu, na którym znajduje się m.in. terminal kontenerowy BCT w Porcie Gdynia pozostanie spółka BCT. Umowa na 30 lat została sygnowana 19 grudnia na terenie terminala. Nie oznacza to jednak, że nie nastąpią żadne zmiany. BCT dostanie bowiem do dyspozycji więcej terenu.
Postępowanie przetargowe zostało ogłoszone w sierpniu 2021 roku. Wstępne oferty złożyły dwie firmy: International Container Terminal Services Inc., która jest całościowym udziałowcem spółki BCT prowadzącej obecnie operacje w ramach terminalu na rzeczonych terenach, oraz Gdynia Container Terminal Sp. z o.o., która jest operatorem terminala kontenerowego położonego po drugiej stronie basenu w Porcie Gdynia – GCT. Udział obu firm w przetargu był spodziewany. Później jednak ogłoszono, że w ramach finalnej części postępowania złożono tylko jedną ofertę – oferentem była firma ICTSI, czyli właściciel BCT.
Przetarg,
którego zwieńczeniem było podpisanie umowy między Zarządem Morskiego
Portu Gdynia a Baltic Container Terminal Gdynia, dotyczył dzierżawy
terenów o powierzchni 660 tys. metrów kwadratowych, czyli o prawie 1/3
więcej, niż BCT zajmuje obecnie. Na tym obszarze mają być prowadzone w
dalszym ciągu operacje przeładunkowe i składowe w obrocie morskim.
Pierwotnie mówiło się o utworzeniu również terminala dedykowanego
przeładunkom elementów morskich farm wiatrowych. Takie przeładunki
odbywają się jednakże i aktualnie w BCT. Terminal będzie zatem
kontynouwał przeładunki ładunków skonteneryzowanych, jak również części
farm wiatrowych, project cargo oraz wojskowych.
19 grudnia na
terenie terminala BCT w Porcie Gdynia doszło do ostatecznego podpisania
umowy. Na jego mocy spółka BCT – Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z
o.o. będzie dzierżawić tereny od Zarządu Morskiego Portu Gdynia przez
następne trzydzieści lat. Ze strony Portu Gdynia dokumenty sygnowali
prezes Zarządu Jacek Sadaj oraz wiceprezes Zarządu i dyrektor ds.
infrastruktury i zarządzania majątkiem Kazimierz Koralewski. Ze strony
nowego-starego najemcy swój podpis złożył Wojciech Szymulewicz, prezes
Zarządu BCT. W uroczystości wzięli także udział m.in. wiceminister
infrastruktury Marek Gróbarczyk, wiceminister funduszy i polityki
regionalnej Marcin Horała, ambasador Filipin Leah M. Basinang-Ruiz, a
także Hans Ole Madsen reprezetnujący ICTSI.
– Jesteśmy
przekonani, że ten sprawdzony, znany nam dzierżawca, będzie realizował
perfekcyjnie zadania na tym terenie. Zdajemy sobie sprawę, że w
przyszłym roku czeka nas stagnacja w przeładunkach kontenerowych,
dlatego też to jest doskonały okres, żeby prowadzić inwestycje. A za to
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jest odpowiedzialny. W przyszłym roku
czeka nas modernizacja Nabrzeża Helskiego, zadanie będzie przeprowadzone
w etapach, by rynek naszych kontrahentów nie ucierpiał z tego powodu. A
w konsekwencji, w ciągu dwóch lat będziemy mieli do dyspozycji
głębokowodne nabrzeże w Porcie Gdynia – komentował prezes Zarządu
Morskiego Portu Gdynia Jacek Sadaj.
Nowa umowa wchodzi w życie z
końcem aktualnej, czyli od czerwca 2023 roku. W ciągu trzech dekad
obowiązywania, jej wartość może przekroczyć 2 mld zł. Zainteresowane
strony podkreślały, że kontrakt jest z korzyścią zarówno dla portu, jak i
dla BCT, które zyskuje długi horyzont działalności i nowe możliwości,
dzięki którym może myśleć o zwiększaniu przeładunków.
– Dla
terminala kontenerowego 30-letni okres dzierżawy daje stabilność, która
jest potrzebna, żeby móc zainwestować w nowe środki produkcji, nowe
środki pracy. Biznes portowy jest niesłychanie kapitałochłonny, więc ta
stabilność jest niezbędna, żeby móc bezpiecznie dokonywać dużych
inwestycji. Wszystkie terminale kontenerowe cenią sobie długoterminowe
okresy dzierżawy – komentował Wojciech Szymulewicz, prezes BCT.
W
rozmowie z Gospodarką Morską wiceminister infrastruktury Marek
Gróbarczyk zwrócił uwagę, że przedłużenie umowy z BCT daje możliwość
rozwoju nie tylko przeładunków kontenerów, a funkcjonowanie takich
terminali przynosi rocznie do budżetu kraju około 30 miliardów złotych w
ramach cła i danin.
– To, że tak mocno pędzimy z umowami i
możliwością zwiększania przeładunków wiąże się z tym, że zaczynamy
odgrywać ważną rolę nie tylko na Morzu Bałtyckim, ale w całej Europie.
Warto przypomnieć, że ten terminal pełni bardzo ważną rolę w zakresie przeładunków NATO i wsparcia dla Ukrainy. To też jest związane z całym
potencjałem, który obecnie jest transportowany drogą morską i oczywiście
tym, że mamy ambicję dorównać portom niemieckim w przeładunku
kontenerów. Krok po kroku dochodzimy do tego – powiedział Gróbarczyk. –
Za chwilę ruszamy z ogromnymi inwestycjami na Morzu Bałtyckim. Do 2026
roku mamy postawić około 6 GW farm wiatrowych, do roku 2030 ma się to
zwiększyć o kolejne 10 GW. Mamy ogromne zapotrzebowanie na obszary
portowe. Jestem przekonany, że to doświadczenie w przeładunku offshore,
które posiada BCT, pomoże nam przy realizacji morskich farm wiatrowych, ale myślę, że wszystkie porty będą musiały współpracować,
żebyśmy poradzili sobie z tymi terminami.
Z kolei wiceminister
Horała podkreślał, że fakt, że zwycięzcą przetargu został aktualny
najemca, pozwala uniknąć wielu niepotrzebnych komplikacji. Zwrócił on
uwagę, że w ciągu pozostałych miesięcy trwania umowy „podmiot, który nie
miałby tu swojej przyszłości, raczej koncentrowałby się na tym, żeby
ewentualnie wyciągnąć jeszcze jakieś zyski i tyle”.
– Nowy
podmiot z kolei zaczynałby od rewolucji, od układania całego biznesu na
nowo. To również kwestia tego, co działoby się z pracownikami... Byłby
to cały szereg niepotrzebnych komplikacji, dlatego bardzo się cieszę, że
w konkurencyjnym przetargu najlepszą ofertę złożyło BCT, że ta umowa
jest przedłużona i najstarszy polski terminal kontenerowy – przez długi
czas największy – będzie dalej tu funkcjonował. Pozostaną miejsca pracy,
biznes dla kooperantów – mówił Horała.
Finalizacja procesu
przetargowego i zapowiadane przez Zarząd Portu inwestycje dają nadzieję
na kolejne wzrosty przeładunków w Gdyni. Już teraz prezes Jacek Sadaj
zapowiedział, że liczy na jeszcze lepsze wyniki za cały 2022 rok niż w
dobrym 2021.
– Działamy w oparciu o dziesięć różnych terminali przeładunkowych. Mimo tego, że zdajemy sobie sprawę, że sytuacja makroekonomiczna doprowadzi do drobnej stagnacji w rozładunkach kontenerów, to globalnie cały czas realizujemy wzrosty. Jesteśmy przekonani, że w 2022 przeładunki ogółem odnotują wzrost o 4 procent w stosunku do poprzedniego, bardzo dobrego roku – powiedział Jacek Sadaj.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Czarnek: W Polsce powstanie symulator reaktora jądrowego (krótka)
Pazura, Zalewski i Orleański płyną z wiatrem i edukują na temat energetyki wiatrowej
Kongres PV: Transformacja energetyczna to wspólny wysiłek [WIDEO]
Z RIG po zieloną współpracę do Sztokholmu
Eolus wspiera odpowiedzialny rozwój morskiej energetyki wiatrowej na Morzu Bałtyckim
MKiŚ jest list intencyjny w sprawie rozwoju polskiej technologii ogniw do magazynowania energii
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24975,00 $ | tona | 1,11% | 26 maj |
Cynk | 2319,00 $ | tona | 4,32% | 26 maj |
Aluminium | 2241,00 $ | tona | 0,27% | 26 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |