Biopaliwa dla żeglugi. Singapur, DP World, CMA CGM i Unifeeder i inni przecierają szlaki

09.03.2022 09:55 Źródło: Własne
Strona główna Energetyka, OZE Biopaliwa dla żeglugi. Singapur, DP World, CMA CGM i Unifeeder i inni przecierają szlaki

Partnerzy portalu

Biopaliwa dla żeglugi. Singapur, DP World, CMA CGM i Unifeeder i inni przecierają szlaki - ZielonaGospodarka.pl
Fot. inf. prasowa

Ceny bunkru znowu rosną skokowo w wyniku napaści Rosji na Ukrainę, wprowadzenia restrykcji ekonomicznych w stosunku do Rosji i zamieszania na rynku dostawców. Z zainteresowaniem przyjęto więc informację GoodFuels, które prognozuje, że do 2050 r. biopaliwa będą stanowić jedną czwartą dostaw. Wprowadzenie cen paliw niskosiarkowych prawdopodobnie zapewni wzrost popytu na biopaliwa, ponieważ różnica kosztów produkcji między obydwoma rodzajami paliw nimi spadnie.

W lutym br. GoodFuels otwierając pierwsze biuro w Singapurze dał sygnał, że rozszerza działalność na rynek azjatycki. Ten pionier w produkcji biopaliw dla transportu, zwiększa swoją obecność w regionie Azji i Pacyfiku. - Ta nowa stała obecność w regionie pozwoli GoodFuels odpowiedzieć na szybko rosnące globalne zapotrzebowanie na zaawansowane, zrównoważone biopaliwa, które redukują emisje gazów cieplarnianych ze statków nawet o 90% - informuje kierownictwo firmy. Ta konsekwencja wcześniej wspólnych działań zapoczątkowanych w tym regionie ponad rok temu. 

Biopaliwo na ocenach

Pierwszy rejs statku napędzonego biopaliwem odbył rejs prawie rok temu. GoodFuels, Global Resources Company BHP, i niemiecka firma żeglugowa Oldendorff Carriers, przy wsparciu Urzędu Morskiego i Portu Singapuru (MPA), przeprowadziły pierwszą próbę wykorzystania biopaliwa do zasilania statku oceanicznego. Jednostka była bunkrowana w Singapurze 4 kwietnia 2021 roku.

– Testy biopaliw przeprowadzone w tym roku z CMA CGM i Ikea miały na celu sprawdzenie, czy (opracowana laboratoryjnie , red.) technologia działa w warunkach rzeczywistych i jakie rozwiązania [są niezbędna – MG] do usunięcia problemów technicznych. Oczekuje pełnego komercyjnego wykorzystania biopaliw do przyszłego roku – informował dwa lata temu Dirk Kronemeijer, dyrektor generalny GoodShipping. 

Program GoodShipping został uruchomiony przez firmę GoodFuels, twórcę biopaliw w 2017 r., aby stymulować i zademonstrować stosowanie biopaliw jako najlepszej opcji uczynienia branży żeglugowej bardziej zrównoważonym. 

GoodFuels zapowiedział, że zbuduje nową rafinerię w Rotterdamie, która po uruchomieniu w 2025 r. będzie w stanie dostarczać 300 000 ton rocznie. – Chcemy produkować wielkości oczekiwane przez operatorów liniowych – zapowiedział Kronemeijer.

7 lat z biopaliwem

W ciągu ostatnich siedmiu lat firma GoodFuels zrealizowała setki bunkrowań biopaliwem różnych typach statków na całym świcie. Bunkrowane są zarówno zbiornikowce i masowce, kontenerowce i statki typu ro-ro. – Nowe biuro w Singapurze będzie oferować lokalną opcję obecnym klientom GoodFuels działającym w Azji, odpowiadając jednocześnie na szybko rosnący popyt ze strony innych firm w regionie – zapowiada Dirk Kronemeijer, założyciel i dyrektor generalny GoodFuels.

Dla GoodFuels uruchomienie biura regionalnego jest kamieniem milowym na powoli rozwijającym się rynku. Firma wybrała tą drogę, by  zająć dobrą pozycję wyjściową do dalszej ekspansji. Singapur to  jeden z najważniejszych punktów bunkrowania.

– Jest to wyjątkowa okazja, aby wywrzeć jeszcze większy pozytywny wpływ na środowisko poprzez zwiększenie skali naszych ekologicznych biopaliw, aby umożliwić większej liczbie firm żeglugowych zmniejszenie już dzisiaj emisji gazów cieplarnianych – podkreślał Kronemeijer w dniu otwarcia biura.

Biofuel w Singapurze 

W ostatnich latach zauważalny jest wzrost popytu na biopaliwa we wszystkich regionach świata. 

– W GoodFuels mamy udokumentowane doświadczenie w tworzeniu rynków zrównoważonych paliw i chętnie współpracujemy z jeszcze większą liczbą pionierów, którzy są zaangażowani w robienie tego, co właściwe dla naszej planety – zaznacza Kronemeijer.

– Jestem podekscytowana dołączeniem do pełnego pasji zespołu GoodFuels i nie mogę się doczekać, aby dokonać widocznej  zmiany klimatu poprzez zmniejszenie zależności żeglugi od paliw kopalnych – powiedziała Jing Xieng JX Han, dyrektor generalna GoodFuels Asia Pacific, uzsadniając, że GoodFuels ma udokumentowane w Europie doświadczenie w pionierskim stosowaniu biopaliw w transporcie, zwłaszcza w sektorze żeglugi. 

– Chętnie wykorzystam sukces zespołu na Zachodzie, aby wesprzeć dbających o środowisko armatorów w regionie Azji i Pacyfiku w ich drodze do dekarbonizacji – podkreśliał JX Han.

Quah Ley Hoon, dyrektor naczelny Urzędu Morskiego i Portowego Singapuru (MPA), powiedział  z okazji uruchomienia biura: - MPA współpracował wcześniej z GoodFuels, gdy w 2021 roku przeprowadził pierwszą próbę bunkrowania statku oceanicznego w porcie biopaliwa morskiego. 

– MPA jest  zaangażowany w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju środowiska i rozwoju branży żeglugowej i zaprasza zainteresowane strony do przyłączenia się do nas w tej podróży – podkreślił Quah Ley Hoon.

Biopaliwo w short sea shippingu

Dobrze znany w polskich terminalach kontenerowych Unifeeder  również wszedł do klubu armatorów, którzy postanowili włączyć biopaliwa do zasilania siłowni statków. Armator podpisał w br. umowę z GoodFuels.  Pierwsze  bunkrowanie biopaliwa odbyło się w porcie w Rotterdamie jesienią ubr. 

W ramach nowego partnerstwa kontenerowiec żeglugi bliskiego zasięgu Elbsummer został zatankowany mieszanką biopaliwa morskiego wyprodukowanego w 100% ze przyjaznych dla środowiska surowców i oleju napędowego MGO.  Następnie odbył podróż do Helsinek.

Było to pierwsze bio-bunkrowanie paliwa GoodFuels na statek eksploatowany przez spółkę Unifeeder.  - To zaspokaja ambicje obu firm, aby znacznie zmniejszyć ślad węglowy europejskiego transportu i poprawić wpływ branży żeglugowej na środowisko – podkreślają obaj partnerzy. Do działań na rzecz zastosowania biopaliwa włączył się DP World, którego częścią jest  Grupa Unifeeder. 

Unifeeder wśród pionierów

– Cieszymy się, że Unifeeder dołącza do grona pionierów zaangażowanych w zrównoważony rozwój (w transporcie morskim, red.). To partnerstwo po raz kolejny pokazuje, że już dziś istnieją rozwiązania mające na celu ograniczenie emisji szkodliwych substancji przez żeglugę – stwierdziła Isabel Welten, dyrektor handlowy w GoodFuels. 

– Jesteśmy zadowoleni z wyników pierwszego bunkrowania biopaliwem – stwierdził Timm Niebergall, dyrektor ds. Shortsea w Unifeeder podkreślając, że wprowadzanie paliw ekologicznych jest zgodne z długoterminowym planem zaangażowania firmy w ochronę środowiska. 

– Żegluga morska bliskiego zasięgu już teraz stanowi bardziej ekologiczną alternatywę dla transportu śródlądowego, a biopaliwo GoodFuels jest bardzo dobrym rozwiązaniem, które pozwala nam zmniejszyć emisję (szkodliwych substancji, red.) w natychmiastowy, znaczący i wymierny sposób – podkreślił Niebergall.

Biopaliwo na masowcu

O wprowadzaniu biopaliw do morskiej żeglugi pisaliśmy już na łamach GospodarkaMorska.pl informując o tym, że UECC współpracował z holenderskim GoodFuels w trwającym trzy miesiące badaniu, w którym przetestowano 3 tys. t biopaliwa GoodFuels (MR1-100). 

Badania prowadzono  na statku M / V Autosky w Rotterdamie od marca do maja 2020 r. M / V Autosky testował BFO na trasie między belgijskim Zeebrugge i hiszpańskim Santander. Użycie paliwa ekologicznego  miało zmniejszyć emisję CO2 o ponad 6500 ton w zależności od pory roku.

Do projektu włączył się również Eagle Bulk Shipping, jeden z największych na świecie operatorów-masowców Supramax i Ultramax. W grudniu ubr. masowiec Sydney Eagle (63 529 dwt) został po raz pierwszy zatankowany biopaliwem morskim GoodFuels podczas cumowania w Terneuzen w Holandii.

Bio-offshore

Do testowania biopaliwa włączył się również Jumbo. Operator jednostek offshore już w 2019 r. prowadził prób z eksploatacją siłowni  jednostki zasilanej biopaliwem. Holenderski operator Jumbo przeznaczył do prób statek instalacyjny Fairplayer. 

Jak widać z tych wybranych przykładów, armatorzy próbują kolejny rodzaj paliwa wprowadzić do użytku. Na razie trwają rejsy testowe.  Istnieje duże prawdopodobieństwo, że biopaliwa mogą w szerszym zakresie zaistnieć w transporcie morskim. 

Zainteresowanie  tym paliwem na pewno wzrośnie, gdy cena ropy naftowej i bunkrowania tradycyjnych paliw przekroczy próg rentowności. CO dzisiaj obserwujemy na wszystkich rynkach. 

Źródła: GoodFuels, Zarząd Portu Singapur, DP World, CMA CGM i Unifeeder, Jumbo

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.