Krakowski prawnik urzędu miasta: uchwała obywatelska nie może unieważnić SCT

Krakowski prawnik urzędu miasta: uchwała obywatelska nie może unieważnić SCT - ZielonaGospodarka.pl
14.12.2023 14:32
Strona główna Klimat, Edukacja Krakowski prawnik urzędu miasta: uchwała obywatelska nie może unieważnić SCT

Partnerzy portalu

Krakowski prawnik urzędu miasta: uchwała obywatelska nie może unieważnić SCT - ZielonaGospodarka.pl

Uchwała o strefie czystego transportu (SCT) w Krakowie, przyjęta przez radnych w listopadzie 2022 r., nie może być unieważniona przez uchwałę obywatelską – ocenił prawnik Urzędu Miasta Krakowa. Obywatelska uchwała przeciwników SCT ma być przedmiotem obrad radnych 17 stycznia.

Przeciwnicy SCT liczą na to, że radni zagłosują za przyjęciem uchwały unieważniającej SCT i dzięki temu w Krakowie nie zacznie ona obowiązywać od lipca 2024 r.

Zgodnie z opinią, przygotowaną przez prawnika urzędu miasta na prośbę radnych, uchwała obywatelska nie może unieważnić ani zmienić uchwały, której inicjatorem był prezydent miasta. Tylko – według opinii prawnika – prezydent miasta, jako inicjator uchwały o SCT, może wnieść inicjatywę uchwałodawczą dotyczącą SCT.

"Podjęcie uchwały nowelizującej powinno nastąpić w tym samym trybie, co przyjęcie pierwotnej uchwały (to jest uchwały, której zmiana dotyczy) nawet w przypadku, gdy odpowiedni przepis prawa tego nie dotyczy" – napisał w opinii prawnik urzędu miasta Piotr Łanoszka.

Jak zauważył, podstawą prawną do powołania SCT w Krakowie, była ustawa o elektromobilności z 2018 r., w której art. 140 mówi o tym, że to wójt, burmistrz albo prezydent sporządza projekt uchwały.

Równocześnie prawnik podkreślił, że – zgodnie ze statutem miasta Krakowa - inicjatywa obywatelska musi być rozpatrzona przez radnych. Oznacza to, że radni muszą rozważyć 17 stycznia projekt uchwały unieważniającej SCT i muszą nad nim głosować.

W ocenie prawnika w przypadku ewentualnego przyjęcia przez Radę Miasta Krakowa projektu uchwały zachodzi duże prawdopodobieństwo, że organ nadzoru – wojewoda małopolski – zastosuje środek nadzorczy.

Obywatelski projekt uchwały unieważniającej SCT przygotowała grupa mieszkańców. Ich zdaniem uchwała łamie konstytucyjne prawa, takie jak prawo własności, swobodę przemieszczania, wyboru miejsca edukacji czy miejsca pracy. Podkreślają, że nie każdego stać na wymianę samochodu.

Władze miasta przygotowując uchwałę o SCT podkreślały troskę o zdrowie mieszkańców, o jakość powietrza.

Na mocy uchwały na terenie całego Krakowa od lipca 2024 r. będzie obowiązywać strefa czystego transportu. Do miasta nie wjadą samochody osobowe i ciężarowe zarejestrowane po 1 marca 2023 r., które nie spełniają normy co najmniej Euro 3 w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli normy co najmniej Euro 5.

Od 1 lipca 2026 SCT w Krakowie będzie obowiązywała wszystkie auta, niezależnie od daty rejestracji.

Za złamanie przepisów będzie grozić 500 zł mandatu.

autor: Beata Kołodziej

bko/ jann/

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.