Niemcy i Włochy planują budowę gazociągu wodorowego, potencjalnie umożliwiającego import z Afryki Północnej. Rurociąg
- będący częścią europejskich prób uniezależnienia się od rosyjskiego gazu -
miałby początkowo transportować metan, a następnie zostać przełączony
na H2.
Kanclerz Niemiec Olaf Scholz potwierdził, że Niemcy i
Włochy forsują plany budowy gazociągu do transportu gazu kopalnego i
wodoru między tymi dwoma krajami.
Wiadomość ta jest następstwem
podpisania w zeszłym miesiącu przez Niemcy, Włochy i Austrię listu
poparcia politycznego dla tak zwanego rurociągu wodorowego SoutH2 z
Tunezji do Niemiec, przez Włochy i Austrię, będącego inicjatywą czterech
operatorów sieci gazowych.
- Wzmocniona współpraca w zakresie
dywersyfikacji dostaw energii jest dla mnie bardzo ważna. Rozbudowa
sieci dostaw w Europie przyniesie korzyści nam wszystkim i z pewnością
zwiększy bezpieczeństwo energetyczne - powiedział Scholz w czwartek na
konferencji prasowej z premierem Włoch Giorgią Meloni.
- Z tego
powodu cieszę się, że zgodziliśmy się kontynuować prace nad nowym
gazociągiem gazu ziemnego i wodoru między Włochami a Niemcami - dodał kanclerz.
Pomimo
europejskich planów uniezależnienia się od rosyjskiego gazu po inwazji
Putina na Ukrainę, UE nadal importuje go - przez Turcję i, przewrotnie,
Ukrainę - choć na znacznie niższych poziomach niż przed wojną.
Podczas
gdy import gazu ziemnego może być głównym krótkoterminowym interesem
budowy planowanego gazociągu z Afryki Północnej, Komisja Europejska nie
akceptuje już transgranicznych projektów infrastruktury paliw kopalnych,
ale zezwala na nie - i oferuje wsparcie finansowe - projektom gazowym,
które można później przestawić na czysty wodór.
Czterech
operatorów sieci gazowej w ramach programu SoutH2 - włoski Snam,
niemiecki Bayernets, Trans Austria i Gas Connect Austria - zwróciło się
do Komisji Europejskiej o nadanie odcinkom gazociągu, za które będą
odpowiedzialni, statusu projektu będącego przedmiotem wspólnego
zainteresowania (PCI), co pozwoli im na otrzymanie finansowania UE i
przyspieszenie wydawania pozwoleń.
SoutH2, jeśli zostanie w pełni
zbudowany, będzie importować cztery miliony ton wodoru z Afryki
Północnej rocznie, począwszy od 2030 roku. Ponad 70 procent zaangażowanych
rurociągów stanowiłoby rury gazowe o zmienionym przeznaczeniu.
UE dąży do importu dziesięciu milionów ton zielonego wodoru rocznie spoza UE do 2030 roku.
- W
kwestii energii zgadzamy się, że bardzo ważne jest zapewnienie
dywersyfikacji naszych źródeł dostaw i praca nad infrastrukturą łączącą,
szczególnie w regionie Morza Śródziemnego - powiedział Meloni, który
chce, aby Włochy stały się węzłem energetycznym łączącym Afrykę z
Europą.
Źródło: hydrogeninsight.com
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
GDOŚ przedłużył wydanie decyzji środowiskowej dla budowy elektrowni SMR Stawy Monowskie
250 mln zł na inwestycje pomorskich samorządów w zw. z budową elektrowni atomowej
Odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki sektora OZE
Wielka Brytania pozyskuje inwestorów do największej na świecie farmy wiatrowej
Nie ma ESG bez OZE. Jakie zmiany już dziś powinni wdrażać przedsiębiorcy, by nie wypaść z biznesowego obiegu?
Siemens Energy otrzyma 7,5 mld euro pomocy rządowej
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |