Pierwsza w Polsce placówka z akredytacją do badań wodoru jakości automotivee

Pierwsza w Polsce placówka z akredytacją do badań wodoru jakości automotivee - ZielonaGospodarka.pl
06.03.2024 15:59
Strona główna Energetyka, OZE Pierwsza w Polsce placówka z akredytacją do badań wodoru jakości automotivee

Partnerzy portalu

Pierwsza w Polsce placówka z akredytacją do badań wodoru jakości automotivee - ZielonaGospodarka.pl

Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini, należąca do Orlen Laboratorium, została pierwszą w Polsce i trzecią na świecie placówką z akredytacją zaawansowanych metod badawczych wodoru jakości automotive. To m.in. efekt współpracy z National Physical Laboratory w Wlk. Brytanii - podał Orlen.

Jak poinformował w środę koncern, „Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini należąca do ORLEN Laboratorium została pierwszą w Polsce i trzecią na świecie placówką z akredytacją zaawansowanych metod badawczych wodoru jakości automotive”.

Orlen podkreślił, że pozytywna ocena Polskiego Centrum Akredytacji „jest kluczowa” dla producenta wodoru - spółki Orlen Południe, także z siedzibą w Trzebinie, gdzie znajduje się Pracownia Produktów Rafineryjnych. Koncern zaznaczył przy tym, iż w 2024 r. Orlen Laboratorium planuje uzyskanie akredytacji także dla swojego drugiego laboratorium - we Włocławku, gdzie wkrótce zostanie uruchomiony hub wodorowy.

Od 1 stycznia 2025 r. każde laboratorium wodorowe, na potrzeby certyfikacji produktu, będzie zobligowane do uzyskania akredytacji na poszczególne metody badawcze parametrów jakościowych wodoru oraz akredytacji do pobierania próbek wodoru.

„Otrzymana akredytacja dla Pracowni Produktów Rafineryjnych w Trzebini o blisko rok wyprzedza regulacje prawne, a tym samym pozwala już teraz rozpocząć dalsze prace nad wodorem jakości automotive” - podkreślono w komunikacie. Koncern ocenił jednocześnie, że uzyskanie akredytacji to spore ułatwienie spółki Orlen Południe, która skorzysta z możliwości certyfikowania produkowanego wodoru, a także prowadzenia dalszych badań w akredytowanej pracowni.

„Wodór, jako jeden z filarów transformacji energetycznej, jest też ważnym elementem strategii Grupy Orlen. Na inwestycje związane z tym paliwem, do 2030 r. przeznaczymy 7,4 mld zł, a ważnym adresatem naszych działań jest branża transportowa” - powiedział Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych Orlen.

Jak przypomniał, koncern uruchamia kolejne stacje wodorowe dla autobusów, ciężarówek i samochodów osobowych oraz testuje pierwszą lokomotywę wodorową. „Rozszerzenie zakresu akredytacji w laboratorium w Trzebini o badania wodoru jakości automotive to kolejny duży krok w rozwoju tego obszaru” - zauważył. Dodał, iż uzyskując akredytację Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini dołącza do grona prestiżowych pracowni z Wlk. Brytanii i USA.

Orlen przyznał, że zakończony proces pozyskiwania akredytacji przez Pracownię Produktów Rafineryjnych w Trzebini „to efekt trwających trzy lata przygotowań”, przy czym „kluczem była tu współpraca z National Physical Laboratory z Wlk. Brytanii, czyli wiodącym instytutem zajmującym się badaniami wodoru jakości automotive”. „Kooperacja zaowocowała zaproszeniem polskiego laboratorium do udziału w programie badań biegłości, który potwierdził kompetencje pracowni w Trzebini i dał zielone światło do ubiegania się o akredytację jako jednemu z zaledwie czterech obiektów na świecie” - wyjaśnił koncern.

Orlen wspomniał jednocześnie, że spółka Orlen Laboratorium, do której należy Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini, uczestniczy m.in. w Projekcie HyQuality Europe - Clean Hydrogen Partnership, realizowanym w latach 2023 - 2025. Jego celem jest poprawa jakości działania stacji tankowania wodoru - HRS, co ma się przekładać na wzrost zaufania inwestorów, operatorów i konsumentów. „Skupiające 12 partnerów konsorcjum HyQuality Europe składa się z badaczy ze środowisk akademickich i przemysłowych z 6 europejskich krajów. Jako uczestnik projektu, Orlen Laboratorium stanie się beneficjentem wypracowanych w trakcje jego trwania rozwiązań, które mają wpłynąć na rozwój produkcji wodoru w Grupie Orlen” - zaznaczył koncern.

Jak podkreślono w komunikacie, w 2021 r. Orlen uruchomił pierwszy w Polsce hub produkcji wodoru jakości automotive, z którego od ponad roku dostarczane jest paliwo wodorowe do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie.

„Polscy kierowcy jeszcze w tym roku będą mogli zatankować wodór do aut w kolejnych lokalizacjach” w Poznaniu i Katowicach” - przekazał Orlen. Zapowiedział także, że do połowy 2025 r. jego stacje wodorowe pojawią się także w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie, a ich budowa będzie realizowana z dofinansowaniem ze środków CEF - Connecting Europe Facility i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.

Koncern przypomniał, że w Czechach wodór można już zatankować na jego stacjach Benzina w Pradze i Litvinovie, przy czym zgodnie z planami w ciągu najbliższych 6 lat sieć Grupy Orlen będzie obejmowała w sumie ponad 100 stacji tankowania wodoru, oprócz Polski i Czech, także na Słowacji.

Orlen zaznaczył również, że jest liderem powstałej w 2022 r. Mazowieckiej Doliny Wodorowej i utworzonej rok wcześniej Bursztynowej Doliny Wodorowej. Jak podał, ten ostatni projekt jest pierwszym w Polsce, który posiada certyfikat wydany przez Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership „dla flagowego projektu doliny wodorowej”. Projekt obejmuje m.in. uruchomienie źródeł produkcji wodoru odnawialnego oraz powstanie pierwszej na świecie floty portowych pojazdów wodorowych, która będzie obsługiwać port w Gdyni.

Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada m.in. rafinerie w Polsce, w Czechach i na Litwie, a także sieć stacji paliw, w tym również w Niemczech, na Słowacji, na Węgrzech oraz w Austrii. Rozwija jednocześnie segment wydobywczy węglowodorów, ropy i gazu, segment petrochemiczny oraz odnawialnych źródeł energii i planuje rozwój bezpiecznej energetyki jądrowej. Do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.

W 2023 r. zaktualizowano strategię Grupy Orlen do 2030 r., uwzględniając jej priorytetowe cele po fuzji z Grupą Energa, Grupą Lotos i PGNiG. Zgodnie z tym dokumentem, do końca dekady koncern planuje zainwestować ponad 320 mld zł, z czego około 40 proc. ma być przeznaczone na „zielone inwestycje”, jak np. energetyka wiatrowa na morzu i lądzie, a także fotowoltaika, biogaz i biometan, biopaliwa, elektromobilność oraz „zielony wodór”. 

Autor: Michał Budkiewicz

mb/ drag/

Fot. Depositphotos

Tagi:
wodór, badania, Orlen

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.