Ofertę producenta autobusów Solaris wybrała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w przetargu na dostawę 32 autobusów elektrycznych. Do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji Metropolia zapewniła sobie do 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II.
O ogłoszeniu przetargu na zakup 32 autobusów elektrycznych (27 pojazdów 12-metrowych oraz 5 wozów 18-metrowych), 16 mobilnych ładowarek i budowę 9 stacjonarnych - GZM informowała z końcem marca br. Oferty otwarto w czerwcu. przy budżecie zamówienia 120,3 mln zł brutto wpłynęły dwie oferty. Tańszą, za 107,8 mln zł brutto, złożył Solaris, natomiast droższą, za 120,3 mln zł brutto, przedłożyło Volvo.
Jak wynika z informacji o wyniku postępowania zamieszczonej na platformie zamówień publicznych GZM, w ostatnich dniach wybrana została oferta Solarisa, która uzyskała wyższą ocenę za cenę, a także za oczekiwane parametry techniczne zamawianych autobusów.
Zgodnie z wymogami przetargu pierwszych z nich Metropolia spodziewa się w połowie 2022 r., a wszystkich - najpóźniej do końca marca 2023 r. Pojazdy, po 8, mają zostać rozdzielone między samorządowych przewoźników z terenu GZM: trafią do Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Gliwicach, Sosnowcu i Świerklańcu.
W projekcie zostanie kupionych też 16 mobilnych ładowarek, z których będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. W sześciu miastach zostanie ponadto zbudowanych dziewięć stacjonarnych ładowarek – po jednej w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie, Sosnowcu oraz cztery w Gliwicach.
Umowy na dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20 w ramach programu Gepard II przedstawiciele przewoźników i organizatorów transportu z terenu woj. śląskiego, którzy przeprowadzą w programie projekty szacowane na łącznie 138,3 mln zł, podpisali 10 marca br.
GZM otrzymała w programie Gepard II po 40 mln zł dotacji z NFOŚiGW oraz RPO. Dofinansowanie otrzymały również Tyskie Linie Trolejbusowe, należące do - będących częścią Metropolii - Tychów, które w programie zamówią 6 pojazdów będących połączeniem autobusu elektrycznego z trolejbusem (dotacja łącznie 19,8 mln zł z RPO i NFOŚiGW do projektu TLT za 23,3 mln zł).
Metropolia otrzymała też dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem w koordynowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programie Zielony Transport Publiczny. Podpisana w połowie września br. umowa między NFOŚiGW i GZM w sprawie 81 mln zł dotacji do zakupu autobusów wodorowych otworzyła drogę do ogłoszenia przez GZM przetargu na ich dostawę.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
COSCO Shipping podpisuje porozumienie o współpracy w zakresie budowy łańcucha przemysłowego zielonego metanolu
W Wielkiej Brytanii opóźniono zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi
Już 1000 samochodów elektrycznych InPost w Polsce
PKP Intercity podpisuje list intencyjny z PGE Energetyka Kolejowa
Europejski debiut nowego autobusu elektrycznego Yutong w Polsce
Niskoemisyjne autobusy na beskidzkich drogach
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25625,00 $ | tona | 0,39% | 19 wrz |
Cynk | 2476,00 $ | tona | -0,64% | 19 wrz |
Aluminium | 2174,00 $ | tona | 0,46% | 19 wrz |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |