Najnowszy raport Międzynarodowej Agencji Energetycznej podejmuje temat akumulatorów i bezpiecznej transformacji energetycznej. Zdaniem raportu, to właśnie akumulatory mają szansę odegrać kluczową rolę w bezpiecznej transformacji energetycznej.
Raport „Batteries and Secure Energy Transitions” opublikowany 25 kwietnia przez Międzynarodową Agencję Energetyczną (IEA) podejmuje temat akumulatorów i bezpiecznej transformacji energetycznej, której celem wprowadzenie globalnego systemu energetycznego na ścieżkę zerowej emisji netto.
Akumulatory stanowią istotną część światowego systemu energetycznego i mają szansę odegrać kluczową rolę w bezpiecznej transformacji energetycznej.
W sektorze transportu, są one niezbędnym elementem pojazdów elektrycznych, zaś w sektorze energetycznym, akumulatory są najszybciej rozwijającą się technologią czystej energii na rynku. Światowe Forum Ekonomiczne (World Economic Forum – WEF) zauważa, że magazynowanie energii w akumulatorach jest istotną częścią globalnego przejścia na czystą energię.
Po ponad dwukrotnym wzroście zużycia w sektorze energetycznym w ubiegłym roku, akumulatory muszą doprowadzić do sześciokrotnego wzrostu globalnego magazynowania energii, aby umożliwić światu osiągnięcie celów na 2030 roku nakreślonych na szczycie klimatycznym COP28 w Dubaju.
Magazynowanie energii w akumulatorach było najszybciej rozwijającą się technologią energetyczną dostępną komercyjnie w 2023 roku, zaś jej wdrożenie wzrosło ponad dwukrotnie r/r – stwierdza raport.
Wzrost popytu spowodował dodanie 42 GW mocy w akumulatorach na całym świecie, zaś stosowanie akumulatorów w pojazdach elektrycznych wzrosło o 40 proc. w ubiegłym roku, przy 14 mln nowych samochodów elektrycznych.
Pomimo powszechnego wykorzystywania akumulatorów litowo-jonowych, to właśnie sektor energetyczny odpowiada obecnie za ponad 90 proc. rocznego zapotrzebowania.
W ciągu niespełna 15 lat koszty akumulatorów spadły o ponad 90 proc., co stanowi jeden z najszybszych spadków cen w historii czystych technologii energetycznych.
Najpopularniejszy typ akumulatorów, oparty na przywoływanych ogniwach litowo-jonowych, był zwykle kojarzony z elektroniką użytkową.
Obecnie sektor energetyczny odpowiada za ponad 90 proc. całkowitego zapotrzebowania na akumulatory. Globalna produkcja akumulatorów wzrosła ponad trzykrotnie w ciągu ostatnich trzech lat. Omawiany raport stwierdza, że 40 proc. ogłoszonych planów dotyczących nowej produkcji akumulatorów znajduje się w gospodarkach rozwiniętych, takich jak Stany Zjednoczone i Unia Europejska.
W raporcie podkreślono wszechstronność magazynowania energii elektrycznej w akumulatorach, które w opłacalny sposób wspierają bezpieczeństwo energetyczne w ramach transformacji energetycznej.
W sektorze energetycznym magazynowanie energii w akumulatorach wspiera odchodzenie od węgla i gazu, jednocześnie zwiększając wydajność systemów energetycznych poprzez zmniejszenie strat w sieciach elektroenergetycznych.
Przewiduje się, że dalsze rozwój w zakresie produkcji akumulatorów obniżą średnie globalne koszty akumulatorów litowo-jonowych o kolejne 40 proc. w latach 2023-2030 i wprowadzą na rynek akumulatory sodowo-jonowe.
„Sektory energii elektrycznej i transportu są dwoma kluczowymi filarami szybkiego obniżenia emisji, aby osiągnąć cele uzgodnione na COP28 i utrzymać możliwość ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5°C” – stwierdził dyrektor wykonawczy Międzynarodowej Agencji Energetycznej, Fatih Birol. „Akumulatory zapewnią fundamenty w obu obszarach, odgrywając nieocenioną rolę w zwiększaniu skali odnawialnych źródeł energii i elektryfikacji transportu, jednocześnie zapewniając bezpieczną i zrównoważoną energię dla firm i gospodarstw domowych” – dodaje Birol.
Fot. główna: Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Polska firma Green Wallbox z prestiżową nagrodą za autorskie stacje ładowania samochodów elektrycznych
Prezydent Krakowa: Strefę Czystego Transportu trzeba odsunąć w czasie
Polregio zoptymalizuje prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii
Ministerstwo Infrastruktury popiera włączenie samochodów elektrycznych i wodorowych do tzw. kilometrówki
W UE zatwierdzono bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla pojazdów ciężkich
20 lat Polski w UE: świętujemy ograniczając emisje w ramach wirtualnego rajdu rowerowego
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |