Projekt TECoNaut to europejska inicjatywa związana z branżą budowy jachtów. Jej celem jest wsparcie zielonej transformacji tej gałęzi przemysłu. Partnerem projektu została Politechnika Gdańska.
Europejski przemysł jachtowy znajduje się na drodze do zrównoważonego rozwoju. Jest to proces, w którym budowa łodzi rekreacyjnych stoi przed dwoma głównymi wyzwaniami: stosowaniem bardziej zrównoważonych materiałów oraz koniecznością rekrutacji i szkolenia wykwalifikowanych specjalistów w celu wdrożenia przez nich właściwych działań prowadzących do ekologicznej transformacji branży. Większość obecnej floty zbudowana jest z kompozytów z włókna szklanego. Oprócz wdrożenia rozwiązań w zakresie recyklingu od 30 do 40 tysięcy ton odpadów kompozytowych z łodzi wycofanych z eksploatacji konieczne jest wykorzystanie i wdrożenie nowych, zrównoważonych włókien i żywic do budowy łodzi.
Aby sprostać tym wyzwaniom i zapewnić odpowiedzi, pomagające wprowadzić niezbędne zmiany w dostawach, wykorzystaniu i zastosowaniu tych materiałów, powstał projekt TECoNaut – stworzony i koordynowany przez Sea Tech, finansowany przez Unię Europejską i zarządzany przez konsorcjum partnerów z siedmiu krajów europejskich. Politechnika Gdańska jest właśnie jednym z partnerów. Z ramienia uczelni bierze w nim udział Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, a ściślej pracownicy naukowi Instytutu Budowy Okrętów: dr inż. Artur Karczewski (kierownik projektu), dr hab. inż. Beata Zima prof. PG, dr hab. inż. Wojciech Litwin prof. PG, mgr inż. Jacek Frost.
– Przystąpienie do projektu przez Politechnikę Gdańską wpisuje się w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. – mówi dr inż. Artur Karczewski, kierownik projektu z Instytutu Budowy Okrętów WIMiO PG. – Nasz instytut ma wieloletnie tradycje w przygotowywaniu nowych programów studiów dla kierunków związanych z branżą jachtową. Od wielu lat współpracuje z POLBOAT, aby jak najlepiej przygotować kadry dla branży. Transformacja ekologiczna jest faktem i bardzo cieszymy się z udziału w tym projekcie.
Program będzie realizować strategię opartą na celach odpowiadającym czterem kierunkom prac:
Projekt, finansowany przez Unię Europejską, będzie realizowany przez trzy lata przez konsorcjum składające się z europejskich organizacji branżowych, instytucji, placówek naukowych i stoczni z siedmiu krajów: Hiszpanii, Francji, Belgii, Niemiec, Grecji, Turcji oraz Polski.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Polska firma Green Wallbox z prestiżową nagrodą za autorskie stacje ładowania samochodów elektrycznych
Prezydent Krakowa: Strefę Czystego Transportu trzeba odsunąć w czasie
Polregio zoptymalizuje prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii
Ministerstwo Infrastruktury popiera włączenie samochodów elektrycznych i wodorowych do tzw. kilometrówki
W UE zatwierdzono bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla pojazdów ciężkich
20 lat Polski w UE: świętujemy ograniczając emisje w ramach wirtualnego rajdu rowerowego
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |