Rynek OZE zrewolucjonizuje projekt nowej klasy statku wodorowego od C-Job [GALERIA]

Strona główna Energetyka, OZE Rynek OZE zrewolucjonizuje projekt nowej klasy statku wodorowego od C-Job [GALERIA]

Partnerzy portalu

Rynek OZE zrewolucjonizuje projekt nowej klasy statku wodorowego od C-Job [GALERIA] - ZielonaGospodarka.pl
Fot. c-job.com

Firma C-Job Naval Architects zaprojektowała zupełnie nową klasę zbiornikowca do przewozu ciekłego wodoru, który zrewolucjonizuje rynek energii odnawialnej. Koncepcja jednostki, opracowana we współpracy z LH2 Europe, jest kluczowym elementem realizacji ekologicznego, kompletnego łańcucha dostaw H2.

– Wodór będzie miał zasadnicze znaczenie dla przyszłości energetyki. Od nas zależy, jak szybko uda nam się to osiągnąć – mówi dr Peter Wells, dyrektor generalny LH2 Europe.

– Projekt tego tankowca jest kluczowym krokiem w tworzeniu infrastruktury, dzięki której przyszłość czystej energii stanie się rzeczywistością. Obecnie eksploatowane statki nie są w stanie dostarczać wodoru na taką skalę, jaka naszym zdaniem będzie niezbędna do zaspokojenia potrzeb rynku – dodał dyrektor.

W tym celu LH2 Europe będzie wykorzystywać dużą ilość energii elektrycznej pochodzącej z OZE w Szkocji do produkcji ekologicznego wodoru i wprowadzać go na rynek po konkurencyjnej cenie w stosunku do oleju napędowego. Nowy tankowiec będzie następnie transportował ciekły wodór ze Szkocji do Niemiec.

Pojemność jest wystarczająca, aby dostarczyć paliwo dla 400 000 średniej wielkości samochodów na wodór lub 20 000 ciężarówek. Zgodnie z obecnymi planami jednostka będzie dostarczała 100 ton wodoru dziennie, a następnie, w zależności od zapotrzebowania, stopniowo zwiększy dostawy do 300 ton dziennie.


Balast i kształt kadłuba

– Ciekły wodór stanowi wyjątkowe wyzwanie w projektowaniu i inżynierii statków. Dla porównania, zbiornikowce LNG wykorzystują wody balastowe, aby zrekompensować utratę masy po dostawie i zapewnić wystarczające zanurzenie. Ponieważ ciekły wodór ma dużą objętość, ale jest 20 razy lżejszy od LNG, wymagało to wyjątkowego rozwiązania. Stworzyliśmy kadłub w kształcie trapezu, który zapewnia wystarczająco dużo miejsca na pokładzie, aby zmieścić zbiorniki bez konieczności stosowania balastu – skomentował Job Volwater, CCO w firmie C-Job.

Firma C-Job od wielu lat prowadzi badania nad wykorzystaniem paliw alternatywnych, co pomaga w dostarczaniu wiedzy i doświadczenia do projektu oraz w pracy nad realizacją naszego BHAG - 5 000 statków z dekarbonizacją do 2035 roku.

Po zakończeniu budowy zbiornikowiec na wodór będzie miał 141 metrów długości i pojemność 37 500 metrów sześciennych. Statek będzie zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi i będzie wyposażony w trzy zbiorniki.

Niewielka ilość pozostałego w zbiornikach H2, będzie wychwytywana i bezpośrednio wykorzystywana w wodorowych ogniwach paliwowych, zasilających układy napędowe statku, co spowoduje emisję wyłącznie wody. Sam statek nie będzie emitował żadnych gazów cieplarnianych podczas eksploatacji.

Oczekuje się, że jednostka będzie gotowa i przekazana do eksploatacji sześć miesięcy przed pierwszą dostawą wodoru w 2027 roku.


Źródło: c-job.com; lh2europe.com

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.