Offshore to dynamicznie rozwijająca się gałąź przemysłu morskiego, która przyczynia się do tworzenia tysięcy wysoko specjalistycznych miejsc pracy. Szacuje się, że w nadchodzących 20 latach w samej tylko morskiej energetyce wiatrowej może znaleźć zatrudnienie nawet 100 tys. osób. Zaawansowane projekty offshore niosą ze sobą liczne wyzwania w zakresie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa morskiego.
Szerokie spektrum usług idących za rozwojem branży offshore decyduje o złożoności projektów pod kątem zapewnienia łańcucha dostaw, bezpieczeństwa ludzi, a finalnie bezpieczeństwa energetycznego państwa. Aby sprawnie zarządzać bezpieczeństwem w organizacjach, niezależnie od ich specyfiki, niezbędne są dwa czynniki: ustawodawstwo krajowe oraz dobre praktyki płynące z krajów czy podmiotów mających doświadczenie na określonym rynku. Przede wszystkim należy wziąć pod lupę elementy składowe procesu budowy morskich farm wiatrowych. Bezpieczeństwo zaczyna się już na lądzie.
- Rozwój nowatorskiej branży offshore na rodzimym rynku wynika z rosnącego zapotrzebowania na energię elektryczną ze źródeł odnawialnych. Polityka Energetyczna Polski, czyli dokument określający rozwój energetyki w kraju do 2040 roku, zakłada, że moc zainstalowana w morskiej energetyce wiatrowej osiągnie 5,9 GW do 2030 roku. Przez następną dekadę moc ma wzrosnąć do poziomu 11 GW. W związku z tym należy zadać pytanie, czy polskie przedsiębiorstwa są przygotowane pod kątem bezpieczeństwa na tak złożone inwestycje, wymagające precyzji i korelacji wielu branż? – powiedział Łukasz Wawrzyniak, Head of Service Operations Europe, W&W Consulting Sp. z o.o.
Firmy specjalizujące się w budowie komponentów do wież, takich jak: gondole z wirnikiem, konstrukcje wsporcze, fundamenty, systemy elektroenergetyczne, stacje pomiarowe, wykonują swoją pracę na lądzie w specjalistycznych zakładach. W zakresie ich prac są przykładowo „prace gorące”, gdzie istnieje zagrożenie pożarowe, a co za tym idzie konieczne są odpowiednie wymagania prawne do zapewnienia bezpieczeństwa wykonywania prac. W procesach produkcji pojawiają się gazy palne czy wybuchowe np. acetylen, propan, butan. Mamy również do czynienia z koniecznością transportu instalacji, co widzimy coraz częściej na drogach szybkiego ruchu. W dużym skrócie, uwarunkowania prawne i dobre praktyki z zakresu bezpieczeństwa produkcji komponentów farm wiatrowych w branży offshore są znane i w większości przestrzegane przez producentów.
Warto podkreślić, że specyfika branży offshore
wymaga od pracowników i pracodawców przestrzegania szeregu
rygorystycznych przepisów i procedur, które mają na celu minimalizowanie
ryzyka zagrożeń dla ludzi i środowiska naturalnego. Tak stawiane
wymagania mają swoje uwarunkowania w konieczności uruchomienia projektu
„on time”, co wiąże się z dużą zależnością łańcucha dostaw.
Aby w
pełni mówić o bezpieczeństwie branży offshore nie sposób pominąć
operacji stawiania, uruchomienia, konserwacji i demontażu farm
wiatrowych na morzu. Możemy wówczas mówić bezpośrednio o bezpieczeństwie
żeglugi czy bezpieczeństwie personelu zaangażowanego w budowę,
eksploatację i likwidację morskiej farmy wiatrowej.
Tak połączone
profile firm zajmujących się branżą offshore dają mieszankę ścisłych,
niezaprzeczalnie istotnych wymogów prawnych, których spełnienie jest
niezwykle istotne dla powodzenia projektu.
Aby rozpocząć pracę w
branży offshore niezbędne jest uzyskanie specjalistycznych certyfikatów.
Na przykład dla załóg pływających będą to świadectwa przeszkolenia z
indywidualnych technik ratunkowych, ochrony przeciwpożarowej, zasad
udzielania pierwszej pomocy, bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności
wspólnej oraz Security-Awareness, czyli tzw. świadomości
bezpieczeństwa.
Pracownicy wykonujący pracę na platformach powinni
posiadać liczne przeszkolenia, które obowiązują na poszczególnych
akwenach. Dla przykładu praca na Morzu Północnym wymaga realizacji
następujących szkoleń: Basic Offshore Safety Induction & Emergency
Training, Offshore Oil & Gas Minimum Industry Safety Training oraz
pomiaru szerokości ramion, który jest konieczny do odpowiedniego
usadowienia w helikopterze.
- Część platform oraz innych instalacji offshore usytuowana jest na wodach międzynarodowych. W takim wypadku konieczne jest spełnienia dodatkowych wymagań wynikających z prawa międzynarodowego lub konkretnych wytycznych danego kraju, z którego pochodzi właściciel instalacji. – dodaje Łukasz Wawrzyniak.
Warto również zauważyć, że branża offshore jest ściśle regulowana przez rządy i międzynarodowe organizacje, takie jak Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) i Międzynarodowa Organizacja Pracy (ILO), które określają normy i standardy bezpieczeństwa.
Podsumowując, mimo rosnącej w Polsce świadomości dotyczącej kwestii bezpieczeństwa w branży offshore, wciąż opieramy się na standardach i praktykach innych państw posiadających o wiele większe doświadczenie w tej materii, czego najprostszym przykładem mogą być wytyczne płynące wprost z Health and Safety Executive United Kingdom.Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
W świątecznej atmosferze o offshorze i wodorze
Rosyjskie surowce, atom, polityka klimatyczna, czyli o energii po europejsku [RELACJA]
Francuski rząd zatwierdził pierwszy projekt na poszukiwanie białego wodoru
EDP Renewables wzmacnia swoją rolę w transformacji energetycznej Polski zdobywając długoterminowy kontrakt
Anna Łukaszewska-Trzeciakowska na COP28: energia jądrowa zapewni bezpieczeństwo oraz szansę na rozwój gospodarczy kraju
Prezes Orlenu skierował list do prezydenta Andrzeja Dudy z prośbą o analizę projektu ustawy
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |