Przedsiębiorstwa gospodarki morskiej na całym świecie zwielokrotniają wysiłki prowadzące do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, jakie powodowane są przez ich operacje. Największy terminal kontenerowy na Bałtyku, gdański Baltic Hub, również nie zasypia gruszek w popiele.
Żegluga morska, która odpowiada za przeważającą część światowego handlu i transportu, przyjęła sobie za zadanie znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, a docelowo wręcz ich wyzerowanie. Stocznie i projektanci prześcigają się w wymyślaniu i komercjalizacji coraz to nowszych rozwiązań, które mają sprawić, że statki będą zeroemisyjne lub przynajmniej bardziej wydajne energetycznie. Armatorzy na całym świecie starają się zmodernizować lub wymienić flotę. Nowe prośrodowiskowe inwestycje stają się także udziałem portów i terminali morskich. Baltic Hub, największy terminal kontenerowy na Bałtyku, od dawna realizuje projekty, które mają zmniejszyć jego wpływ na środowisko.
– Jako
organizacja posiadamy korporacyjne cele redukcji emisji. Do roku 2030
zamierzamy obniżyć emisje o 50% w stosunku do stanu z 2019, a w 2050
mamy zamiar być zeroemisyjni – tłumaczy Dominika Milion, dyrektor ds.
zrównoważonego rozwoju w Baltic Hub. Jak mówi, podjęte w terminalu
działania dzielą się na kilka grup.
Wszystko zaczyna się od
najmniejszych rzeczy, np. rezygnacji z kupowania plastikowych
przedmiotów jednorazowego użytku czy instalacji uli pszczelich na dachu
budynku administracyjnego. Baltic Hub organizuje także akcje wciągające
pracowników, podczas których promuje działania na rzecz środowiska
poprzez wspólne zbieranie elektroodpadów czy sprzątanie świata. Inne
wydarzenia tego rodzaju to chociażby akcje upcyclingowe, w ramach
których Baltic Hub m.in. wykorzystuje nieużywane banery do tworzenia
nowych plecaków czy toreb. Istotna jest też kompensacja na rzecz
chronionych gatunków ptaków w czasie ich okresu lęgowego.
Najbardziej spektakularne technologicznie są jednak inwestycje w infrastrukturę i suprastrukturę.
– W ramach działań na rzecz klimatu i ochrony środowiska Baltic Hub poszukuje nowych technologii, żeby zastąpić paliwa konwencjonalne stosowane w sprzętach terminalowych. Dotyczy to zarówno naszych ciągników, pojazdów pracujących na placu, jak również suwnic – mówi Dominika Milion. W tej chwili duża część suwnic w Baltic Hub pracuje już dzięki silnikom elektrycznym. Wciąż są jednak jeszcze urządzenia korzystające z diesla. Dominika Milion zapowiada, że będą one systematycznie modernizowane i otrzymają zasilanie hybrydowe, aby już zacząć ograniczać emisje zanim pojawią się na rynku rozwiązania, które będą mogły je całkowicie usunąć. Rzecz nie dotyczy oczywiście nowych sprzętów, które pojawią się za kilka lat na budowanym terminalu T3 – te od początku będą elektryczne. Co więcej, będą także wyposażone w panele fotowoltaiczne, które dostarczą energię niezbędną do oświetlenia i innych funkcji.
Baltic Hub wymienia także flotę pojazdów
osobowych na auta elektryczne. Po placach terminalowych zaczęły w
zeszłym roku jeździć oznaczone kolorem zielonym samochody Peugeot i Kia.
– W 2022 roku wymieniliśmy pięć samochodów spalinowych o
silniku diesla na pięć aut niskoemisyjnych, czyli elektrycznych.
Pozwoliło to dotychczas na ograniczenie emisji CO2 o 2 tony – mówi
Patryk Pałkowski, koordynator ds. floty samochodowej w terminalu. – W
planach mamy kolejne inwestycje w auta zeroemisyjne, będziemy
sukcesywnie wymieniać auta spalinowe. Oprócz tego zainstalowaliśmy
pierwszą stację ładowania samochodów elektrycznych. W przyszłości
powstaną kolejne punkty – zapewnia Pałkowski.
W Baltic Hub
pracują już zatem dwa elektryczne Peugeoty, które na jednym ładowaniu
mogą przejechać 230-240 km. Korzystają z nich pracownicy Działu
Operacyjnego oraz Działu Utrzymania Ruchu. Kolejne trzy auta marki Kia o
nieco mniejszej baterii, ale porównywalnym zasięgu, współdzielone są
przez działy administracyjne do pracy w terenie.
Najważniejszymi
środkami transportu w Baltic Hubie, które w niedalekiej przyszłości
również będą korzystać z energii elektrycznej, są statki. Terminal
przygotowuje się już do implementacji onshore power supply, czyli
możliwości zasilania silników statku podczas postoju z energii
pochodzącej z lądu.
– Statki, które do nas przypływają,
podczas postoju nie pracują na głównym silniku, więc nie spalają
ciężkiego paliwa, ale jednak używają silników pomocniczych choćby po to,
żeby jednostka miała oświetlenie czy zasilanie dla kontenerów
chłodniczych. Od tego również biorą się emisje. W planach są przepisy
prawa, które spowodują, że podczas postoju statków w porcie będą one
zasilane energią elektryczną z lądu, co ma na celu wyzerowanie emisji –
mówi Dominika Milion.
Aby jednak wykorzystywanie elektrycznych urządzeń było naprawdę niskoemisyjne, potrzebna jest zielona energia.
–
Od trzech lat kupujemy taką zieloną energię, ale rozpoczęliśmy również
własną jej produkcję. To póki co działania na niewielką skalę, bo są to
panele solarne i fotowoltaiczne, które służą do częściowego zasilania
budynków – tłumaczy Dominika Milion, dyrektor ds. zrównoważonego
rozwoju.
Kluczowa pozostaje zatem zmiana krajowego miksu energetycznego, który w przyszłych latach ma uwzględniać coraz więcej energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. Perspektywy wydają się jednak pozytywne – za 4 lata ruszyć ma pierwsza morska farma wiatrowa, w kraju przybywa także lądowych elektrowni wiatrowych oraz instalacji fotowoltaicznych. Wszystko wskazuje na to, że kiedy Polska w większym stopniu przestawi się na energię elektryczną z odnawialnych źródeł, infrastruktura Baltic Hub będzie gotowa, by ją optymalnie wykorzystać.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
IMGW: kolejny rekord na Wiśle i susze w całym kraju
Biolodzy UŁ badają, czy rośliny pomogą pozbyć się wiecznych chemikaliów
Rekordowo niski poziom wody w Wiśle
Wisła bliska rekordu najniższego stanu wody w historii
Lubelskie: ok. 13 tys. wniosków o blisko miliard zł dotacji z programu "Czyste powietrze”
Pekin i Waszyngton zorganizują szczyt w sprawie gazów cieplarnianych
Ropa brent | $ | baryłka | ||
Cyna | $ | tona | ||
Cynk | $ | tona | ||
Aluminium | $ | tona | ||
Pallad | $ | uncja | ||
Platyna | $ | uncja | ||
Srebro | $ | uncja | ||
Złoto | $ | uncja |