Norweski Blue Maritime to jeden z wyróżniających
się klastrów w Europie we wdrażaniu innowacji w przemysłach morskich.
Skupia kilkudziesięciu członków skoncentrowanych na wdrażaniu
technologii cyfrowych i nowych rozwiązań w zakresie napędu statków,
jednostek dla offshore
oraz statków do obsługi farm wiatrowych i rybnych. Klaster tworzy
kompletny ekosystem, na który składają się również stowarzyszenia
biznesowe, podmioty publiczne, instytucje polityczne i społeczności
innowacyjne.
Jest to krajowy kluczowy klaster morski
upoważniony przez Królewskie Ministerstwo Handlu, Przemysłu i
Rybołówstwa do wdrażania innowacji w morskim łańcuchu dostaw. Co warto
podkreślić, firmy działające w klastrze umieją działać zespołowo, w
wyniku czego pozycjonują swoje rozwiązania w kompleksowych produktów. W
efekcie całkowite przychody firm klastra oszacowano na 58 mld NOK w
2023 r. Było to o 4 mld NOK więcej niż w 2022 r. Dodatkową wartością
jest wysoki udział w eksporcie firm działających w klastrze Blue
Maritime, który ma siedzibę w Ålesund.
Przed rokiem klaster
wyznaczył sobie ambitne zadanie i uruchomił program New Blue Deal. W
efekcie jego realizacji Blue Maritime ma ambicję stać się pierwszym na
świecie bezemisyjnym klastrem morskim. Od wielu lat z klastrem norweskim
współpracuje Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny, który wraz z
członkami klastra realizuje projekt budowy hubu produkcji statków
zeroemisyjnych. W tym zadaniu aktywnie uczestniczy CRIST, StoGda oraz
firmy działające w ramach Grupy Technologicznej ASE.
Rozmowę na
temat aktywności Blue Maritime Cluster z jego dyrektorem przeprowadził
Marek Grzybowski, Bałtycki Klub Dziennikarzy Morskich BSSC.
Marek
Grzybowski: Proszę opisać dziedziny, w których Klaster działa? W jakim
regionie Norwegii koncentrują się firmy działające w klastrze?
Daniel Garden, CEO, Blue Maritime Cluster:
Klaster Blue Maritime jest to krajowy klaster morski upoważniony przez
Królewskie Ministerstwo Handlu, Przemysłu i Rybołówstwa do
przyspieszenia wdrażania innowacji w morskim łańcuchu dostaw.
Prowadzimy i wspieramy projekty badawczo-rozwojowe, badania wstępne,
projekty kompetencyjne i działania analityczne, aby zapewnić uczestnikom
biznesu morskiego informacje o rynku i wiedzę z zakresu handlu,
technologii lub metodologii wdrażania innowacji. Geograficzna
koncentracja tego przemysłu jest najwyższa w regionie między Trondheim a
Bergen na zachodnim wybrzeżu.
Ze względu na swoją wyjątkową
pozycję na światowym rynku i istotny wkład w tworzenie norweskiej
wartości, klaster otrzymał w 2014 roku status Globalnego Centrum
Ekspertyz. Jaką rolę odgrywa Niebieski Klaster Morski w zielonej
transformacji?
Zacznę od ważnej strategii klastrowej, New
Blue Deal, którą zainicjowaliśmy w czerwcu 2021 r. Stawiamy sobie za
cel, zostanie pierwszym zeroemisyjnym klastrem morskim na świecie. Wiele
inicjatyw na całym świecie poszukuje nowych, ekologicznych,
alternatywnych paliw i energii, które będą napędzać statki jutra. Dla
nas statki przyszłości muszą również zużywać znacznie mniej energii do
wykonywania zadań. Chodzi o to, aby sprostać zmniejszonej koncentracji
energii lub innym niedoborom towarzyszącym alternatywnym źródłom
energii. Patrząc na oba te tematy jednocześnie, wierzymy, że szybciej
osiągniemy cel. Przewidujemy, że łącząc tę pracę z wyjątkową pozycją i
umiejętnościami naszego klastra w dziedzinie innowacji morskich,
odniesiemy sukces.
Na jakich podstawach klaster buduje swoją
przewagę konkurencyjną? Na jakich zadaniach związanych z rozwojem
innowacyjności skupia się klaster? Jakie technologie, rozwiązania i
biznesy przyszłości są opracowywane. Jakie projekty realizuje klaster?
Nasze
projekty i rozwój kompetencji opieramy na idei pełnego łańcucha dostaw,
nieustannie zmieniając ustalone metody i technologie. Jesteśmy w wielu
przypadkach pierwsi we wprowadzaniu najnowszych rozwiązań. Dzięki temu
możemy konkurować z większymi i/lub tańszymi regionami świata. Myślę, że
cały europejski klaster odniósłby korzyści, gdyby skorzystał z naszych
doświadczeń i przyjął taki sposób działania.
Ponieważ w klastrze
reprezentowana jest cała morska społeczność firm, instytutów badawczych i
uniwersytetów, kapitału podwyższonego ryzyka, organów publicznych i
przedsiębiorców, jesteśmy również w stanie sprostać wyzwaniom, takim jak
rozwiązania zeroemisyjne. Nasza strategia zerowej emisji zaczyna się od
operacji na statkach i analizowania, w jaki sposób mogą one stać się
bardziej wydajne. Jak mogą najmniej zanieczyszczać środowisko.
Analizujemy
różne źródła energii. Muszą one być niskoemisyjne i zeroemisyjne.
Analizujemy jak je produkować, magazynować i jak tworzyć dla nich
infrastrukturę. Ponadto przyglądamy się zużyciu energii w statkach. Pod
uwagę bierzemy nie tylko silniki i generatory, ale całkowite zużycie
energii na statku. Szukamy rozwiązań i dróg, gdzie możemy zaoszczędzić
energię.
Idziemy dalej - do inteligentnego wykorzystania
energii. Zastanawiamy się, jak opracować metody i technologie, które
pozwolą nam wielokrotnie korzystać z energii. Może to być odzysk ciepła,
regeneracja na wyciągarkach i nie tylko. W szerszej perspektywie nie
uda nam się osiągnąć zeroemisyjności netto, dopóki nie przyjrzymy się
również procesom budowy i złomowania statków. Szukamy odpowiedzi na
pytanie: Jak możemy budować bezemisyjnie? Jakie nowe łańcuchy dostaw
należy stworzyć? Muszę przyznać, że to bardzo ekscytująca praca.
W
Klastrze działa Komitet Sterujący. Jaka jest jego misja, zadania, jaka
jest jego rola w kreowaniu kierunków rozwoju, projektach i działaniach
biznesowych? Jakie są najważniejsze kierunki rozwoju biznesu morskiego
dla klastra morskiego działającego w regionie Møre?
Komitet
Sterujący to nasza Rada, która nadzoruje administrację klastra i postęp w
realizacji celów strategicznych. Nasze kierunki rozwoju kształtujemy na
podstawie naszej strategii, w której firmy same inicjują tematy, na
których się skupiają. Nasza działalność jest uzależniona od firm
angażujących się w projekty, poświęcających na ich realizację swój czas i
pieniądze. Tak więc, aby osiągnąć wysoki poziom zaangażowania,
potrzebujemy również, aby projekty były odpowiednie dla ich uczestników.
Poprzez
nasze prace badawczo-rozwojowe i podnoszenie kompetencji jesteśmy
zdeterminowani, aby opracować kompletny program nowych, ekologicznych
budowli, program ekologicznych remontów i kompletny łańcuch wartości dla
recyklingu – wszystko w oparciu o kierunki wyznaczone w ramach Nowego
Błękitnego Ładu.
Komercyjnie rynek norweski jest dla nas za mały,
a ponieważ eksport zawsze był ważną częścią przychodów klastra, rozwój
eksportu jest również wiodącym kierunkiem naszej pracy.
Wysoki
poziom oferty innowacyjnych technologii przekłada się na wysoki poziom
przychodów firm działających w Klastrze w regionie Møre. Jaki jest
całkowity przychód dla czterech głównych segmentów w regionie Møre w
latach 2020-2022? Jakie są perspektywy na 2023 rok? Jaki jest udział
przychodów z eksportu? Jaki jest przyszły potencjał eksportowy firm
morskich w regionie Møre? Jakie są możliwości i bariery eksportowe
Klastra?
Całkowite przychody firm klastra szacuje się na 58
mld NOK w 2023 r. wobec 54 mld NOK w 2022 r. Nasz udział w eksporcie
wynosi średnio 50% w podziale na stocznie (2,5 mld NOK), firmy
spedycyjne (3,3 mld NOK), usługi (6,7 mld) i dostawców wyposażenia (11,1
mld).
Rząd ma ambicję zwiększenia eksportu o 50% do 2030 roku.
Nasz klaster jest dobrze przygotowany do wzięcia udziału w rozwoju
segmentów związanych z energią pozyskiwaną z morza i morskiej energetyki
wiatrowej, produkcji żywności z farm rybnych i segmentu morskiej
turystyki i podróży.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Anna Łukaszewska-Trzeciakowska na COP28: energia jądrowa zapewni bezpieczeństwo oraz szansę na rozwój gospodarczy kraju
Prezes Orlenu skierował list do prezydenta Andrzeja Dudy z prośbą o analizę projektu ustawy
Tauron zakończył I etap budowy farmy fotowoltaicznej w Mysłowicach
Coraz więcej zagrożeń związanych z elektrowniami atomowymi na Ukrainie
Morskie elektrownie wiatrowe na Morzu Północnym – potencjalny rynek dla polskiego przemysłu morskiego?
Damen wprowadza w pełni elektryczny statek SOV z możliwością ładowania na morzu
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |