Bureau Veritas, światowy lider w dziedzinie badań, inspekcji i
certyfikacji, zbadał ryzyko stosowania amoniaku jako paliwa żeglugowego,
ze szczególnym uwzględnieniem mitygacji ryzyka i reagowaniu na wycieki.
Przedsięwzięcie przeprowadził we współpracy z globalnym koncernem
multienergetycznym TotalEnergies.
We wspólnym badaniu wstępnym
oceniono zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa załogi i pasażerów
związane z wyciekami amoniaku. Określono również kluczowe kryteria
bezpieczeństwa, poszerzając wiedzę branży żeglugowej na temat amoniaku
jako paliwa dla statków. Do tej pory w badaniu wzięto pod uwagę: różne
scenariusze wycieków dla pojedynczych i podwójnych ścian, a także
podczas operacji bunkrowania, dostarczając również kluczowych informacji
na temat wydajności systemów wentylacji i przetwarzania oparów,
wielkości potrzebnych stref bezpieczeństwa oraz zagrożenie dla zdrowia
osób narażonych na wycieki.
Amoniak jest jedną z głównych
alternatyw tradycyjnego paliwa, będąc opcją tzw. zielonego paliwa, które
obecnie dekarbonizujący się przemysł stoczniowy bierze mocno pod uwagę.
Ponieważ spalanie amoniaku dokonuje się bez emisji CO2 i jest on
bezemisyjny, to świetne rozwiązanie tzw. well-to-wake, czyli
wzięcia pod uwagę całościowych kosztów emisji gazów cieplarnianych przez
dany statek. Wytwarzany z energii odnawialnej, amoniak jest głównym
pretendentem wśród potencjalnych paliw alternatywnych.
Amoniak
wiąże się jednak z kilkoma wyzwaniami związanymi z bezpieczeństwem,
którymi należy się zająć, zanim będzie można go stosować na statkach.
Jest on toksyczny dla ludzi, a narażenie przekraczające pewne poziomy i
czasy trwania może mieć poważne konsekwencje zdrowotne dla członków
załogi i innych osób na pokładzie. Dlatego dla właścicieli statków i
projektantów kluczowym wyzwaniem jest zapobieganie przypadkowym wyciekom
tego surowca podczas eksploatacji i bunkrowania statków. Aby pomóc
zmniejszyć ryzyko amoniaku jako paliwa, Bureau Veritas opiera się na
wypróbowanym i przetestowanym podejściu, które zostało zastosowane w
ostatniej dekadzie do napędzania rozwoju LNG jako paliwa. Notatka BV
Rule Note NR 671 została również wykorzystana jako wytyczna, biorąc pod
uwagę jej nacisk na zapobieganie wyciekom amoniaku i wymagania dotyczące
pokładowych systemów przetwarzania oparów. Ponieważ silniki i układy
napędowe napędzane amoniakiem są nadal opracowywane, Bureau Veritas i
TotalEnergies rozpoczęły od oceny, jakie stężenia amoniaku w powietrzu
byłyby problematyczne, i porównały te poziomy z tym dla LNG. Jako model
do porównania posłużyła cysterna z LNG, wykazując wyraźny kontrast
między tymi dwoma paliwami. LNG staje się niebezpieczny przy około 50
000 części na milion (ppm), podczas gdy amoniak zaczyna mieć wpływ na
zdrowie powyżej 30 ppm przy stałym narażeniu lub około 300 ppm przy
ekspozycji przez godzinę. Na tej podstawie Bureau Veritas zauważyło, że o
ile nie zostaną wprowadzone modyfikacje w projekcie, bezpieczne
odległości powinny być znacznie większe w przypadku amoniaku niż LNG.
Potwierdziło to podejście opisane w NR 671 firmy BV, które obejmuje
bardziej rygorystyczne zarządzanie wyciekami na pokładzie i
przetwarzanie gazów i oparów, aby uniknąć nawet niewielkich wycieków
docierających do obszarów załogowych.
Laurent Leblanc, starszy
wiceprezes ds. technicznych i operacyjnych w Bureau Veritas Marine &
Offshore, skomentował: „Chociaż dalsze eksperymenty i analizy są
wymagane, aby dojść do ostatecznych wniosków, to wstępne badanie pomogło
zidentyfikować przyszłe obszary do zbadania pod kątem zmniejszenia
ryzyka amoniaku jako paliwa. Dodatkowe testy mogą być wykonywane na
przykład w przypadku scenariuszy projektowania wycieków, stref
bezpieczeństwa bunkrowania, urządzeń do bunkrowania i wpływu warunków
pogodowych. Dopóki rozwój technologii nie będzie w stanie całkowicie
wyeliminować wycieków amoniaku, ograniczanie wycieków i uzdatnianie
pozostają najlepszym sposobem działania dla armatorów i projektantów.
Nasze wstępne badanie z TotalEnergies stanowi mocną podstawę dla
przyszłej współpracy w branży. Akcjonariusze morscy mogą rozpocząć drogę
do zmniejszania ryzyka amoniaku jako paliwa, tak jak miało to miejsce w
przypadku LNG”.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Orlen wykorzystuje energię odnawialną przy wydobyciu gazu ze złoża Sleipner
Plany redukcji emisji przerosły szkocki rząd
Koszt budowy pierwszej elektrowni jądrowej rzędu 150 mld zł
Orlen otrzyma 62 mln wsparcia z UE na projekty wodorowe
Hennig-Kloska: ustawa wiatrakowa niedługo przejdzie na kolejny etap prac w KPRM
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |