Według KPMG, chińscy producenci powinni zdobyć około 15 procent europejskiego rynku pojazdów elektrycznych do 2025 roku. Taka sytuacja budzi niepokój Komisji Europejskiej, która wszczyna dochodzenie antydumpingowe względem Chin.
Tylko w zeszłym roku, jak podaje CSIS, 35 proc. wszystkich samochodów elektrycznych na świecie pochodziło z Państwa Środka. Większość pojazdów była przeznaczona na rynek europejski, gdzie 16 proc. spośród wszystkich sprzedanych pojazdów zostało wyprodukowanych w Chinach.
„Krajowe marki, takie jak BYD, NIO, XPENG i Li Auto mają ogromny potencjał na rynku europejskim i mogą w największym stopniu przyczynić się do przyszłego wzrostu sprzedaży” – stwierdza główny ekonomista KPMG China, Kevin Kang, przywoływany przez South China Morning Post.
Europa jest najszybciej rozwijającym się rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie po Chinach.
„Eksport do Europy chińskich pojazdów napędzanych zieloną energią jest ważnym krokiem w kierunku globalizacji chińskiego przemysłu motoryzacyjnego, a także nieuniknionym wyborem dla chińskiego przemysłu” – powiedział Michael Jiang, szef działu klientów i rynków w KPMG China.
Taka sytuacja budzi niepokój wśród europejskich producentów pojazdów elektrycznych – szczególnie niemieckich – świadomych konkurencyjności producentów z Państwa Środka.
„Światowe rynki są obecnie zalewane tańszymi chińskimi samochodami elektrycznymi, a ich cena jest sztucznie utrzymywana na niskim poziomie dzięki ogromnym rządowym subwencjom” – powiedziała Przewodnicząca Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen podczas dorocznego orędzia o stanie Unii Europejskiej w środę 13 września, twierdząc, że taka sytuacja zakłóca europejski rynek.
Mając na uwadze problemy europejskich producentów, Komisja Europejska rozpocznie dochodzenie w sprawie chińskich pojazdów elektrycznych. W odpowiedzi na działania, Chińska Izba Handlowa przy UE opublikowała 13 września tweet, wyrażający „silne zaniepokojenie i sprzeciw” wobec dochodzenia.
Tomasz Burdzik
Fot. Depositphotos
CCCEU Statement on EU Launching Anti-Subsidy Investigation against Chinese EVs
— China Chamber of Commerce to the EU (CCCEU) 欧盟中国商会 (@CCCEUofficial) September 13, 2023
The CCCEU expresses its strong concern and opposition to the European Commission’s
launching of an anti-subsidy investigation against electric vehicles (EVs) from China, as
announced during #SOTEU pic.twitter.com/vQBtyvuVpu
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
EKG 2024: dostawy do miast mogą być zeroemisyjne, ale potrzebne są konsultacje z interesariuszami
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Wodorowy SOV wypływa na szerokie wody. Może wypchnąć polskie SOV na mieliznę
Zeroemisyjne autobusy Yutong wyjadą na ulice Ostrowca Świętokrzyskiego
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |