Na koniec sierpnia 2023 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 48 533 osobowe i użytkowe samochody całkowicie elektryczne. W tym okresie ich liczba zwiększyła się o 15 137 sztuk, tj. o 67 proc. w porównaniu analogicznym okresie 2022 r. - wynika z danych Licznika Elektromobilności.
Według danych Licznika Elektromobilności prowadzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) na koniec sierpnia 2023 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 48 533 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektryczne (BEV - ang. battery electric vehicles). Przez pierwsze osiem miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 15 137 sztuk, tj. o 67 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r.
Autorzy raportu dodali, że pod koniec sierpnia 2023 r. po polskich drogach jeździło 84 947 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, z czego BEV było 43 567 szt., a hybryd typu plug-in (PHEV - ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 41 380 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5010 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99 proc.
Zwrócono uwagę, że stale rośnie też liczba elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec sierpnia wzrosła do 18 506 szt. Liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych powiększyła się do 600 742 szt. Natomiast park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 984 szt.
W raporcie podkreślono, że rozwija się również infrastruktura ładowania. "Pod koniec sierpnia 2023 r. w Polsce funkcjonowały 3003 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (6006 punktów). 33 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW" - podano, zaznaczając, że w sierpniu uruchomiono 50 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (122 punkty).
"Niebawem po polskich drogach będzie jeździło 50 tys. wszystkich rodzajów samochodów bateryjnych – w tym 5000 samochodów dostawczych i ciężarowych, 1000 autobusów, 200 pojazdów wodorowych, 600 tys. hybryd, a także 18,5 tys. motocykli i motorowerów. Do tego dochodzą 3000 stacji z 6000 ogólnodostępnych punktów ładowania" - poinformował prezes PZPM Jakub Faryś. "Oczywiście, porównując się do tak rozwiniętych krajów, jak Francja czy Niemcy, mamy jeszcze sporo do zrobienia, ale dynamika wzrostów jednoznacznie pokazuje, że nisko- i zeroemisyjność to kierunek, w którym polska branża motoryzacyjna będzie podążała" - zaznaczył.
"W 15 miastach z największą liczbą ogólnodostępnych stacji ładowania znajduje się niemal połowa (1337) wszystkich takich urządzeń w Polsce. W samej tylko Warszawie funkcjonuje więcej stacji niż w województwach świętokrzyskim, lubelskim, lubuskim, podlaskim i podkarpackim łącznie" - wskazał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.
autor: Anna Bytniewska
ab/ mk/
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
EKG 2024: sektor motoryzacyjny oczekuje pragmatycznego podejścia UE do celów klimatycznych
ElectroMobility Poland z pozwoleniem na budowę fabryki w Jaworznie
EKG 2024: dostawy do miast mogą być zeroemisyjne, ale potrzebne są konsultacje z interesariuszami
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |