Made in China to nie wstyd. Skąd chiński boom eksportowy na pojazdy elektryczne?

Strona główna Transport, Elektromobilność Made in China to nie wstyd. Skąd chiński boom eksportowy na pojazdy elektryczne?

Partnerzy portalu

Made in China to nie wstyd. Skąd chiński boom eksportowy na pojazdy elektryczne? - ZielonaGospodarka.pl

Państwo Środka odnotowuje znaczny wzrost produkcji pojazdów elektrycznych, który jednocześnie napędza wzrost chińskiego eksportu. Zdaniem CSIS, za chińskim sukcesem produkcyjnym stoją przejęcia zagranicznych marek oraz wchodzenie w spółki joint venture.

Biorąc pod uwagę globalny wzrost popularności pojazdów elektrycznych podyktowany decyzjami politycznymi argumentowanymi troską o środowisko, warto zapoznać się z najnowszym raportem Centre for Strategic&International Studies (CSIS) „Electric Shock: Interpreting China’s Electric Vehicle Export Boom” z 14 września. Raport autorstwa Ilarii Mazzocco oraz Gregora Sebastiana jest poświęcony zagadnieniu popularności eksportu chińskich pojazdów elektrycznych.

Według przywoływanego raportu, z dokładnej analizy wyłaniają się następujące trendy:

1) Chińskie firmy produkujące pojazdy elektryczne stają się konkurencyjne na całym świecie zarówno dzięki wieloletniemu wsparciu rządowemu, jak również skali produkcji w Państwie Środka. Zachodni producenci często wykorzystują Chiny jako przysłowiową montownię pojazdów elektrycznych ze względu na ogromne zdolności produkcyjne oraz korzystny klimat inwestycyjny.

2) Tradycyjne kraje – potentaci motoryzacyjni, takie jak Niemcy, Japonia czy też Stany Zjednoczone, ryzykują utratę inwestycji i wartości dodanej na rzecz Chin. Globalny sektor motoryzacyjny odpowiada za 3 proc. globalnego PKB i tradycyjnie był zdominowany przez rozwinięte gospodarki Zachodu oraz Japonii, co czyni go nowym obszarem konkurencji z Chinami.  

W czym tkwi przyczyna tytułowego boomu na pojazdy elektryczne z Państwa Środka?

Zdaniem autorów raportu, kluczem do chińskiego sukcesu jest przejmowanie przez Państwo Środka zagranicznych marek – z Volvo na czele – oraz tworzenie spółek joint venture zajmujących się produkcją pojazdów elektrycznych.  Dla przykładu, joint venture między Dongfeng i Renault okazało się sukcesem za sprawą dobrych wyników Dacia Spring na rynku europejskim.

Tomasz Burdzik

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.