Opolskie MZK otrzyma 9 nowych autobusów elektrycznych. Jak poinformowała Ewelina Laxy, rzeczniczka prasowa miejskiej spółki, koszt zakupu nowych pojazdów to około 34 mln złotych, z czego 20 mln to dofinansowanie NFOŚ.
Według informacji udzielonych PAP przez opolskie MZK, obecnie do obsługi miejskiej komunikacji wykorzystywane są 92 autobusy spalinowe i 5 elektrycznych. Wszystkie pojazdy wyposażone są w silniki diesla spełniają najwyższe wymogi norm emisji spalin - Euro5 i Euro6. Jednak pomimo tego, że Opole ma jedną z najnowocześniejszych w kraju flotę autobusów, to w coraz większym stopniu stawia na pojazdy elektryczne.
"Pierwszych pięć autobusów elektrycznych wyjechało na miejskie trasy w sierpniu 2022 roku. W tym roku do Opola przyjedzie 8 nowych elektryków. Pojazdy dostarczy Solaris Bus&Coach. Oferta została wybrana w drodze przetargu. Solaris zaproponował wykonanie zadania za 31,8 mln złotych. Będzie to sześć autobusów dwunastometrowych oraz dwa przegubowe. Miasto rozstrzygnęło właśnie przetarg o wartości 34 mln złotych na 9 kolejnych pojazdów marki Solaris klasy MAXI, o długości około 12 metrów i mogące przewozić do 80 pasażerów" - poinformowała Ewelina Laxy.
Oprócz zakupu pojazdów, Opole zainwestowało w infrastrukturę. W ramach projektu, w zajezdni powstały ładowarki, a na pętli przy ulicy Prószkowskiej pantograf. Koszt tej inwestycji wyniósł ponad 21 milionów złotych, z czego 14 milionów pochodziło z dofinansowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Planowane jest także rozbudowanie sieci o ładowarki dwustanowiskowe w zajezdni MZK oraz pantograf przy ulicy Pużaka.
Obecnie średni wiek pojazdów w MZK Opole to około 6 lat. Co ważne, w obsłudze tych nowoczesnych pojazdów wykorzystywane są proekologiczne rozwiązania: w zajezdni są zamontowane słupki dystrybucyjne, które zaopatrują autobusy w sprężone powietrze i energię elektryczną z paneli. Energia i powietrze pobierane z tych dystrybutorów są niezbędne do ogrzania wnętrza pojazdów zimą, czy uruchomienia systemów pneumatycznych pojazdu. Bez tego typu wsparcia, aby pojazdowi stojącemu w garażu "napompować" zawieszenie czy nagrzać kabinę, konieczne było uruchomienie silnika autobusu, co powodowało zużycie dodatkowego paliwa i skracało żywotność silnika.
Marek Szczepanik
masz/ mir/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
ElectroMobility Poland z pozwoleniem na budowę fabryki w Jaworznie
EKG 2024: dostawy do miast mogą być zeroemisyjne, ale potrzebne są konsultacje z interesariuszami
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Wodorowy SOV wypływa na szerokie wody. Może wypchnąć polskie SOV na mieliznę
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |