Producenci samochodów elektrycznych przygotowują się na ból głowy związany z kosztami produkcji, ponieważ cena litu wykorzystywanego w akumulatorach ma wzrosnąć o 50 proc. w ciągu roku – wskazują eksperci ośrodka analitycznego Rystad Energy.
Jak czytamy w najnowszej analizie Rystad Energy, producenci i dostawcy pojazdów elektrycznych (EV) mogą stanąć w obliczu zmartwień związanych z kosztami, których wyraźny wzrost rozpocznie się w 2022 roku. Ceny litu przeznaczonego do produkcji baterii mają poszybować w górę. Jak wynika z prognoz Rystad Energy, ceny tego metalu już teraz osiągają rekordowy poziom 35 dolarów/kg w Azji, a w drugiej połowie 2022 roku mogą wzrosnąć do 50 dolarów/kg, by w styczniu 2023 roku osiągnąć poziom około 52,5 dolarów/kg. Tak szybko rosnące ceny surowców mogą wyhamować elektromobilną rewolucją na światowych drogach.
Zainteresowanie producentów akumulatorami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP) wzrosło od początku 2021 roku. Eksperci spodziewają się, że podaż soli litowych pozostanie ograniczona przynajmniej do pierwszej połowy 2022 roku, ze względu na opóźnienia w produkcji w Chinach i Ameryce Południowej. Producenci wydają się niechętni do sprzedaży znaczących ilości na rynku spot, ponieważ ograniczenia podaży i trwające problemy logistyczne spowodowane pandemią COVID-19 tworzą wąskie gardła na rynku handlowym soli litu.
Chińscy producenci niechętnie sprzedają sole litu na rynku spot z powodu ograniczeń spowodowanych spowolnieniem produkcji węglanu litu w prowincji Qinghai w ostatnich miesiącach. Podobnie dostawcy z trójkąta litowego w Ameryce Południowej niechętnie przydzielają wolumeny poza kontraktami długoterminowymi, pomimo planowanego wzrostu w 2022 roku, przyjmując ostrożną postawę ze względu na trwające wyzwania logistyczne – informuje Rystad Energy.
Niedobór podaży soli litu, w połączeniu z optymistycznymi prognozami popytu na baterie LFP, które zazwyczaj zasilane są węglanem litu, powinien utrzymać ceny węglanu litu na wysokim poziomie i wspierać znaczące wzrosty w stosunku do ceny wodorotlenku litu na początku 2022 roku. Rystad Energy szacuje jednak, że premia ta będzie się stopniowo zmniejszać po ustąpieniu sezonowych wąskich gardeł w Chinach i realizacji planu zwiększenia produkcji w Ameryce Południowej.
– Nowym czynnikiem napędzającym rynek litu w Chinach są ceny kontraktów na lit na platformie wymiany Changzhou Zhonglianjin. Uruchomione około pół roku temu kontrakty futures w pewnym stopniu napędzały nastroje na rynku, zwłaszcza w ciągu ostatnich dwóch miesięcy. Przyczyniło się to znacząco do obecnego tempa wzrostu cen litu w Chinach i sprawiło, że handlowcy-dostawcy, którzy próbowali pozbyć się zapasów w styczniu, na razie wstrzymują się ze sprzedażą – tłumaczy Susan Zou, starszy analityk w zespole ds. materiałów akumulatorowych w Rystad Energy.
W Polsce elektromobilność dopiero raczkuje
Rosnące ceny surowców to nie jedynie zmartwienie branży nowych technologii w transporcie. Eksperci wskazują coraz częściej niewystarczająco rozwiniętą infrastrukturę ładowania za barierę rozwoju, która zniechęca potencjalnych klientów do inwestycji w samochód elektryczny. Jak informuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, pod koniec grudnia 2021 roku w Polsce funkcjonowały 1932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3784 punkty). 30 proc, z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Łącznie w 2021 roku oddano do użytku 568 nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z czego ponad 1/5 – 119 – w samym grudniu. Liczba punktów uruchomionych w 2021 roku wyniosła 1143.
Jak wynika z prowadzonego przez PSPA i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego „Licznika elektromobilności”, pod koniec 2021 roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 39 658 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Tym samym, w ciągu ostatnich 12 miesięcy park EV w Polsce powiększył się ponad dwukrotnie (o 101 proc. r/r). W segmencie samochodów osobowych odnotowano 19 408 rejestracji.
– Za nami trudny rok 2021, w którym kryzys półprzewodnikowy spowodował bardzo duże zawirowania na rynku motoryzacyjnym. Ponieważ w pojazdach niskoemisyjnych ilość półprzewodników jest znacznie większa niż w pojazdach konwencjonalnych, tym bardziej cieszy, że rosną rejestracje samochodów z napędami alternatywnymi. W 2021 roku Polsce zarejestrowano ich ponad 34 proc. – wyjaśnia Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
SolarEdge przejmuje Wevo Energy
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zamówił w Pesie dwa pociągi elektryczne
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |