Holenderski instytut badań morskich Maritime Research Institute
Netherlands (MARIN) przetestował trzy innowacyjne bariery mające na celu
zapobieganie kolizjom statków z turbinami wiatrowymi. Przyczyną badań
był incydent z udziałem statku Julietta D, który miał miejsce w styczniu
tego roku.
O kolizji Julietty pisaliśmy na łamach Zielonagospodarka.pl.
Ten dryfujący masowiec początkowo zderzył się z tankowcem, a następnie
uderzył w platformę transformatorową i fundament turbiny na terenie
budowanej obecnie farmy wiatrowej Hollandse Kust Zuid. Kolizja z
zainstalowaną turbiną wiatrową wiąże się z realnym ryzykiem przewrócenia
się turbiny na statek, co może stanowić poważne zagrożenie dla załogi,
pasażerów, samego statku i środowiska.
Jak wynika z badań
przeprowadzonych przez MARIN na zlecenie rządu holenderskiego, w okresie
do 2030 roku na Morzu Północnym ma zostać zainstalowanych około 2500
turbin wiatrowych, co zwiększa ryzyko zderzenia turbiny ze statkiem do
około 1,5 do 2,5 razy rocznie. Dla porównania liczba statków dryfujących
po Morzu Północnym wynosi około 80 rocznie.
Wypadków można uniknąć na różne sposoby. Dryfujące statki mogą na przykład zarzucić kotwicę. Wymaga to jednak aktywnej interwencji załogi statku w często trudnych warunkach. Alternatywą może być wysłanie holowników awaryjnych (ETV), które odholują dryfujący statek w bezpieczne miejsce, a nadzór żeglugowy może zostać wzbogacony o pewną formę zarządzania ruchem statków.
- Wypadek z udziałem Julietta D pokazuje realne
zagrożenia, jakie stwarzają dryfujące statki - mówi Yvonne Koldenhof,
kierownik zespołu ds. ruchu i bezpieczeństwa MARIN. - Nawet przy użyciu
obecnych środków, takich jak ETV, trudno jest uniknąć tego rodzaju
zdarzeń – zauważa ekspert.
Naukowcy proponują trzy rozwiązania
Grupa 20 ekspertów z MARIN i szerzej pojętego sektora morskiego opracowała podczas warsztatów trzy innowacyjne koncepcje morskich barier przeciwuderzeniowych pomiędzy szlakami żeglugowymi a farmami wiatrowymi.
Pierwsza koncepcja obejmuje ciąg boi powierzchniowych mocowanych za pomocą kotwic. Druga koncepcja obejmuje inteligentną sieć zawieszoną pomiędzy słupami zainstalowanymi do dna morskiego, a trzecia to zakotwiczona pod wodą lina hakowa zaprojektowana tak, aby złapać kotwicę dryfującego statku. MARIN zbudował modele w skali wszystkich trzech rozwiązań i przeprowadził testy na basenie w dniach 17 i 18 marca, aby sprawdzić, czy bariery są w stanie odeprzeć statek w skali porównywalnej do statku Julietta D w warunkach sztormowych.
MARIN informuje, że
pierwsze wyniki testów są obiecujące, gdyż wszystkie trzy koncepcje są w
stanie zatrzymać statek. Kotwice załączone do łańcucha boi równomiernie
rozpraszają energię dryfu, dzięki czemu statek utrzymuje się na
powierzchni fal. Zakotwiczony podwodny hak kieruje statek w stronę fal,
ograniczając w ten sposób przechył. Oznacza to, że statek pozostaje na
miejscu, mimo że działają na niego stosunkowo niewielkie siły.
Inteligentna siatka podwieszana początkowo wykazywała zbyt duże
nachylenie, ale po drobnym dostrojeniu udało się sprawić, by i ona
działała.
W ciągu najbliższych miesięcy naukowcy ocenią zalety i wady tych systemów. Inicjatywa ta wzbudziła szerokie zainteresowanie międzynarodowe. W projekt zaangażowani byli przedstawiciele holenderskich organizacji morskich i offshore wind - Bluewater Energy Services, Mooreast, Vuyk Engineering, Heerema Marine Contractors, Boskalis, GustoMSC, KRVE (Rotterdam Boatmen), Pinkster Marine Hydrodynamics, Huisman Equipment, Orca Offshore oraz SBM Offshore.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
European Energy zamawia elektrolizer Stiesdal dla swojego projektu PtX
Czy nowe brytyjskie prawo może zmusić właścicieli domów do montażu kotłów wodorowych?
Ciepło odpadowe to największe na świecie niewykorzystane źródło energii
Metamateriały zwiększą efektywność ogniw fotowoltaicznych
OWC przygotuje dla Ilmatar Offshore projekty techniczne morskich farm Stormskär i Väderskär
Gdański Uniwersytet Medyczny otrzymał dofinansowanie na fotowoltaikę
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24350,00 $ | tona | 2,20% | 24 mar |
Cynk | 2899,00 $ | tona | 0,21% | 24 mar |
Aluminium | 2264,00 $ | tona | 0,00% | 24 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |