Konferencja poświęcona projektowi hubu wodorowego w Porcie Gdynia zgromadziła przedstawicieli terminali, firm i urzędników. Rozmawiali oni o tym, jak taki hub w regionie miałby wyglądać, oraz jakie wiążą z nim nadzieje.
Wykorzystanie wodoru jako paliwa przełoży się na zmniejszenie emisji, które generuje port podczas codziennej pracy.
Podczas
kolejnych wystąpień głos zabierali goście z branży rynku portowego,
produkcji i dostaw paliwa wodorowego oraz sprzętu i instalacji.
Obecny
podczas konferencji przedstawiciel bydgoskiej Pesy, największego
polskiego producenta pojazdów szynowych z technologiami wodorowymi wiąże
duże nadzieje.
– Pomorskie jest dla nas przykładem regionu,
który ma pełne przekonanie ku temu, że technologie wodorowe są
nieuchronne i warto w nie inwestować – mówi Maciej Grześkowiak, dyrektor
ds. projektów strategicznych i komunikacji z Pesa Bydgoszcz SA i
dodaje, że jest przekonany, że koncept hubu wodorowego w Porcie Gdynia
może być pierwszym takim polskim projektem, który ma realną szansę na
realizację.
– My jako producent pierwszych polskich lokomotyw
wodorowych manewrowych idealnie się w ten pomysł wpisujemy. To dlatego
dziś tu jesteśmy: chcemy działać wspólnie z województwem pomorskim i
gdyńskim portem – deklaruje.
Od wodoru nie ma odwrotu
Podczas
konferencji sporo rozmawiano o koncepcji „zielonych portów”. Prelegenci
wielokrotnie podkreślali, że to już nie tyle co moda, ale oczywista
konieczność.
– Widzimy, że szukanie rozwiązań dążących do
zeroemisyjności, to proces nieuchronny, a porty są istotnym elementem
tej układanki – przyznaje Wojciech Szymulewicz, prezes BCT Gdynia.
Szef
terminala podkreśla, że gdy tylko uda się zapewnić długofalową obecność
BCT jako operatora w gdyńskim porcie, to możliwe będzie uruchomienie
długoletnich procesów inwestycyjnych.
– W pierwszej dekadzie
przewidujemy zakup 80 urządzeń portowych różnego typu. Kluczowe, by
zaplanować w miarę możliwości dostępowych tych urządzeń, by jak
największa część sprzętu była gotowa działać w oparciu o paliwa zielone –
mówi prezes Szymulewicz.
Natomiast Tomasz Pelc, prezes
zarządu Nexus Consultants Sp. z o.o., która aktywnie uczestniczymy w
procesie transformacji polskiej gospodarki, zwraca uwagę, że kluczem w
powodzeniu koncepcji hubu wodorowego w Porcie Gdynia, jest integracja
poszczególnych działalności: portowej (wodór do zasilania sprzętu
terminalowego), miejskiej (autobusy wodorowe) oraz transportu
regionalnego (połączenia kolejowe).
– Myśleliśmy również o tym, by wykorzystać paliwo wodorowe do zasilania lokomotyw manewrowych, które jeżdżą po torach w Porcie Gdynia – mówi Pelc. – W oparciu o dane źródłowe z poszczególnych terminali, oszacowaliśmy popyt na rynek wodoru. W realnym wariancie to 3000 wodoru w 2028 roku, a w bardziej rozbudowanym – aż 6000. Widzimy więc duże możliwości w zbudowaniu projektu, który może zawalczyć o unijne pieniądze.
W kierunku alternatywnych źródeł energii
–
Po agresji Rosji na Ukrainę, gaz i ropa naftowa stają się w istocie
orężem militarnym zmuszającym do pewnych działań różne państwa. W tej
sytuacji trzeba iść w kierunku alternatywnych źródeł energii. Polska
wpisuje się w te trendy – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa
pomorskiego.
Przypomniał, że w Europie istnieją już porty
korzystające ze źródeł wodorowych, wykorzystując transport do wszelkich
działań logistycznych wewnątrz portu.
– Powiązanie tego typu
funkcji, z innymi potrzebami regionu, jak np. uruchomienie transportu
wykorzystującego wodór w transporcie miejskim, stwarza inną okoliczność.
Cena dostępu do tego źródła energii powinna być niższa. Liczymy, że
stworzymy silną presję, lobbing na rzecz wsparcia
programów pilotażowych, które powinny być uruchomione już w najbliższym czasie – tłumaczy.
Marszałek
przypomniał, że realizacja strategii technologii wodorowych została
uchwalona w 2021 roku przez rząd. W Polsce ma zostać zbudowanych m.in.
kilka dolin wodorowych. Zgodnie z planem hub w gdyńskim porcie miałby
funkcjonować w ramach Pomorskiej Doliny Wodorowej.
– Cieszę się, że zarząd Portu Gdyni ma koncepcję hubu wodorowego, oraz że nad nią pracuje, mimo braku instrumentów finansowych umożliwiających wsparcie tego typu projektu. Pamiętajmy jednak, że te instrumenty mogą się pojawić nawet w przyszłym roku. Cały pomysł oceniam jako strzał w dziesiątkę – podsumował.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Columbus podsumował rok 2023
Better Energy w 2023 r. Znaczący wzrost wytwarzania zielonej energii w porównaniu do 2022 r.
BXF Energia wybuduje farmę fotowoltaiczną o mocy 60 MW
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity
Zielone zyski na horyzoncie - recykling w OZE
Blisko 120-letnia Elektrownia Wodna w Gubinie będzie wytwarzać energię jeszcze co najmniej 40 lat
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |